Každý druhý most na Slovensku je v zlom stave, diaľnice staviame pomaly, varuje NKÚ

Slovensko výrazne zaostáva v plnení strategických cieľov v oblasti cestnej infraštruktúry. Podľa auditu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR trvá investičný proces v priemere viac ako 14 rokov, čo ohrozuje dokončenie kľúčových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2030. Na ich dobudovanie je potrebných 5,6 miliardy eur, pričom len miliardu pokryjú eurofondy. Do roku 2030 tak nebudú dokončené viaceré úseky základnej európskej siete TEN-T, napríklad D1 od Košíc po hranicu s Ukrajinou či D1 Turany/Hubová.

08.08.2025 10:53
debata (6)

Počet mostov na cestách I. triedy v najhorších stavebno-technických stupňoch sa zvýšil z 563 v roku 2020 na 845 v roku 2024, čo je približne každý druhý most. Hoci sa zlepšila starostlivosť o mosty a ročne sa opraví viac úsekov, celkový stav sa zásadne nezlepšil. Dĺžka ciest v havarijnom stave zostala takmer nezmenená, na trvalé zlepšenie by bolo potrebné každoročne obnoviť 222 km ciest I. triedy a zrekonštruovať 18 mostov.

Kysucká diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec Čítajte viac Horelica, 21 mostov a 50 miliónov eur za km. Vysúťažili kritický úsek kysuckej diaľnice D3

Za štyri roky pribudlo 35 km diaľnic a 23 km rýchlostných ciest, tempo výstavby je však nedostatočné. Pri súčasnom priemere necelých 15 km ročne by do roku 2050 pribudlo len 375 km. NKÚ odporúča vytvoriť viaczdrojový účelový dopravný fond podľa českého vzoru a zaviesť systémové, viacročné financovanie opráv a údržby. Nedostatočná cyklická obnova a modernizácia mostov zvyšuje investičný dlh a riziko ich uzavretia. Kontrolóri upozorňujú aj na rezervy pri definovaní projekčných a stavebných kapacít. Ešte v tomto roku sa NKÚ zameria na cesty II. a III. triedy a mosty vo vlastníctve samosprávnych krajov.

Minister Ráž na slávnostnom začiatku razenia tunela Španí Háj v rámci železničnej stavby Poprad - Vydrník
Video

„Úseky, ktoré boli vybudované, prinášajú skrátenie jazdných časov, vyššiu bezpečnosť a plynulosť premávky, no tieto prínosy sa vytrácajú pri nedobudovaných častiach siete. Po skúsenostiach z Považskej Bystrice a Prešova sa dá predpokladať, že získaná časová úspora sa zníži alebo zanikne pri prejazde cez nedobudované úseky. Ide napríklad o obchvat mesta Zvolen – spojenie ciest R1 a R2 či úsek D1 Turany-Hubová,“ približuje zistenia národných kontrolórov ich predseda Ľubomír Andrassy. Podľa šéfa NKÚ riešením môže byť vytvorenie viaczdrojového účelového dopravného fondu. Potreba investícií sa pritom významne zvyšuje aj kvôli dlhodobo podfinancovanej údržbe a nedostatočným opravám najmä na cestách I. triedy.

kolaz D1 po Ukrajinu a D3  zdroj NDS a Shutterstock Čítajte viac Diaľničný boom pokračuje: Slovensko vybuduje okrem kritickej D3 aj diaľnicu D1 až po Ukrajinu

Ku koncu roka 2024 tvorilo cestnú sieť u nás 545,7 km diaľnic a 320,2 km rýchlostných ciest, pričom 57,3 km bolo v polovičnom profile. Bez diaľnice či rýchlostnej cesty bolo 29 okresov, najviac na východnom Slovensku. Cesty I. triedy dosiahli dĺžku 3 335,9 km a plnia kľúčovú úlohu v regionálnej aj celoštátnej doprave. Trasy medzinárodných koridorov TEN-T predstavujú 1 535,5 km, tretina aktuálne vedie po diaľniciach. Ich dobudovanie a následná prevádzka sú však spojené s vysokými investíciami.

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #NKÚ
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"