Bratislavský samosprávny kraj vydal 30. júna 2025 povolenie na predčasné užívanie električkovej trate do Janíkovho dvora. Električky môžu začať premávať po právoplatnosti povolenia a po získaní súhlasu na prevádzku trate, čo sa stane 15 dní od povolenia. Mesto musí do 14. júla 2025 dokončiť priecestia, asfaltovanie, montáž zábradlí a ďalšie detaily, pričom celková kolaudácia má prebehnúť po dobudovaní celej stavby. Ak sa všetko stihne, električka linky 3 by mohla začať premávať v polovici júla, no mesto dátum stanovilo na 27. júla 2025. Dôvodom tohto termínu je fakt, že mesto chce aby premávala až po dokončení nedorobkov a zaškolení vodičov, čo prebehne počas víkendu 19. a 20.júla.
„Do spustenia električky 27. júla budú nainštalované prístrešky, dokončené budú finálne terénne úpravy pozdĺž trate, chodníky obsluhujúce električkovú trať, vrátane pešieho prepojenia so Slnečnicami, hotové budú tiež všetky priecestia a vyznačená bude celá cyklotrasa od Janíkovho dvora do centra mesta," uviedol Peter Bubla, hovorca magistrátu.
Úpravy, ktoré nebránia premávke, však budú dokončovať až do konca tohto roka. Radiála je jedným z najväčších dopravných projektov v Bratislave za posledné roky a má rýchlejšie spojiť Petržalku s centrom, ale aj znížiť dopravné zaťaženie na mesto. Jeho spustenie bolo dramatické a ostro sledované, no napriek tomu, že električka začne premávať, dôležité mosty pre peších nad Chorvátskym ramenom stále chýbajú.
Čo chýba spusteniu električky?
Na to, aby bolo rozhodnutie o užívaní trate právoplatné, musí splniť dve podmienky. Prvá je, že sa nesmie niekto odvolať najbližších 15 dní a druhá, že električka potrebuje prevádzkové povolenie – teda oficiálny súhlas na spustenie dopravy po tom, ako bude v polovici júla skolaudovaná.
Aktuálne na trati prebiehajú opravy a práce sú v plnom prúde.
Do 14. júla musia byť kompletné priecestia a revízne správy hotové, najneskôr do 15. júla mesto požiada o kolaudáciu. Až potom príde trvalé užívanie trate. Mesto je pripravené prebrať ju už v júli – posledné stavebné práce finišujú, potom sa podá žiadosť o kolaudáciu. Ak všetko pôjde podľa plánu, začiatkom júla trať môže prejsť formálnym prevzatím a spustí sa jej prevádzka – tú Bratislavský kraj ohlásil na záver júla.
K definitívnemu dokončeniu ešte chýba dokončenie priecestí vrátane signalizačného vybavenia (akými sú semafory), zábradlia na chodníkoch pri zastávkach, osadenie majákov (svetelných signalizátorov) či odstránenie prípadných vád a nedorobkov na cestách a koľajách, čo sa môže diať aj na papieri, cez revízne správy. Bubla však potvrdil, že preto sa posunula prvá jazda na záver júla, nie na jeho polovicu, aby tieto práce stihli.
Trať mesto ešte neprevzalo
Hoci sa trať považuje za bezpečnú, mesto ju ešte oficiálne neprevzalo od zhotoviteľa. Pravdepodobne preto, aby mohli niektoré práce dobiehať aj naďalej. Prestupný uzol Južné mesto zatiaľ nebude plne funkčný, keďže prístupové lávky ešte nemajú povolenie na používanie.
Už od apríla tohto roka sme vedeli, že električková trať v Petržalke, ktorú mesto stavia od roku 2020, nebola schopná prevádzky, keďže viaceré časti trate neboli dokončené. To konštatoval aj bratislavský magistrát, ktorý v tom čase rozhodol o prerušení procesu jej predčasného spustenia. Ešte v máji neboli prepojené chodníky, funkčné semafory, ani všetky zastávky verejnej dopravy. Okrem toho, detaily koľajísk mali popraskaný betón, či na prvý pohľad nedostatočné prevedenie prác.
Predčasné spustenie električky, ktoré mesto plánovalo na začiatku júna, tak bolo zastavené až do odstránenia nedorobkov. Tie sa však budú opravovať aj naďalej. Okrem toho musel stavebník doplniť dokumentáciu, keďže počas prác sa reálny projekt nezhodoval s tým na výkresoch.

Čo predchádza prvej jazde?
Ako už informoval denník Pravda, hoci sa výstavba dostala do finálnej fázy už pred letom, viackrát sa oneskorila – najprv sa hovorilo o spustení na začiatku letných mesiacov, napokon sa dátum opäť posunul na jún a stavbu mesto nemusí prebrať ani v júli – keďže dorobky môžu vďaka tomu riešiť až do decembra. O stále neodstránených chybách stavby, ktoré si všimli okoloidúci, vedelo aj mesto.
Väčšina z nich stavbári vyriešili, no stále zostávajú nedokončené zásadné body, spomenuté vyššie. Prevádzku brzdilo aj zisťovacie konanie stavebných úradov, na ktoré nadväzuje rozhodnutie povoliť užívanie električky.
„Po nadobudnutí ich právoplatnosti môžeme petržalskú električku spustiť do plnej prevádzky. Dovtedy bude trať kompletne stavebne aj organizačne pripravená, teda už so všetkými prístreškami, chodníkmi, cyklochodníkom od Janíkovho dvora až do centra mesta, prepojením Pajštúnskej so zrekonštruovanou Jantárovou cestou, aj s finálnymi terénnymi úpravami pozdĺž trate,” vyjadril sa v úvode júna hovorca mesta.

Výstavba bola zdĺhavá
Druhá, zásadná etapa projektu, teda úsek od Jungmannovej po Janíkov dvor, bola vybudovaná kompletne nanovo. Je dlhá 3,9 kilometra, na ktorých je sedem zastávok a štyri mosty. V rámci výstavby sa opravilo aj 490 metrov existujúcej trate pri Bosákovej ulici. Výstavba, ktorá sa začala v roku 2020, bola viackrát posunutá kvôli technickým komplikáciám, ako napríklad kvôli nález protitankovej steny, ktorú bolo nutné presunúť. Samotná trať bola dokončená v marci 2025, no pracovali sa ešte na jej okolí.
Celkové náklady na výstavbu sú približne 90 miliónov eur, z čoho väčšina je financovaná z eurofondov. Súčasťou projektu majú byť aj štyri nové lávky ponad Chorvátske rameno – dve medzi Bosákovou a Rusovskou, ďalšia pri Romanovej a štvrtá nahradí pontónový most pri Draždiaku. Ich realizácia sa zatiaľ nezačala a chýba presný termín výstavby, aj keď ich financovanie je podľa magistrátu zabezpečené.
Práce prebiehali aj na opravách ciest v okolí. V októbri 2024 sa začala rekonštrukcia križovatky Jantárová – Rusovská – Hraničiarov, pridali sa aj Pajštúnska a Šintavská ulica. Na Jantárovej ceste opravili povrch aj pridali nový asfalt, pribudli chodníky a zeleň. Tieto úpravy boli hotové v závere júna, s celkovými nákladmi 90-tisíc eur.