Koniec kolón na Záhorí? Diaľnica D2 sľubuje veľký rozvoj, pribudnú tri nové križovatky

Ako býva zvykom, letné mesiace priniesli úpravy ciest. Viaceré zmeny sa týkajú aj diaľnic. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ohlásila posun s diaľnicou D2 pri križovatke s Rohožníkom, ale aj ďalšie dve významné križovatky, ktoré na nej pribudnú. Pomôcť majú najmä zmiernením zahustenej dopravy zo Záhoria do hlavného mesta.

21.06.2025 07:00
debata (12)
Diaľnica D2 čelila viacerým problémom
Video
Počas povodní minulý rok ju zaliala voda z Rohožníka

Diaľnica D2 je hlavnou tepnou spájajúcou Záhorie s Bratislavou, pokračujúc do Rakúska, Česka (Kúty) aj Maďarska (Čunovo). Stavať sa začala ešte v závere 60.rokov minulého storočia a NDS ju dokončila v 2007. Úsek Bratislava – Malacky bol hotový iba štyri roky po začatí výstavby.

Ide o jednu z najdlhších a najvyťaženejších diaľnic v krajine, prechádzajúcu cez Záhorie (cez Stupavu, Malacky, Lozorno, Studienku a Rohožník) a Bratislavu. Diaľnica D2 sa zároveň spája s diaľnicou D1 a je hlavným dopravným uzlom Bratislavy, no viaceré úseky stále čakajú na modernizáciu alebo rozšírenie.

Dôležitou súčasťou D2 je tunel Sitina, dlhý 1,4 km (dokončený v roku 2007) a most Lafranconi. K nemu pribudol zelený most pri Moravskom Svätom Jáne (v roku 2016). Posledné roky NDS riešila prevažne údržbu a obnovu diaľnice, no plánujú aj veľké projekty.

Výstavba križovatky D2 – Rohožník je na spadnutie

Okrem údržby povrchu diaľnice D2, majú pribudnúť tri nové križovatky. Všetky tri projekty pripravuje a bude realizovať štátna NDS. Najkonkrétnejšie informácie máme pri križovatke Rohožník. Pôjde o mimoúrovňovú križovatku, ktorá má zlepšiť dopravnú dostupnosť medzi diaľnicou D2 a obcou Rohožník a mestom Malacky. Zmyslom je, aby sa odklonili nákladiaky (tranzitná doprava) z miestnych ciest, čím sa zníži nápor na Rohožník aj Malacky.

Projekt zahŕňa výstavbu dvoch nových vetiev, ktoré sa na D2ku napoja prídavnými pruhmi – preto sa o nej hovorí ako o mimoúrovňovej. Súčasťou križovatky bude totiž obchvat pre dopravu smerujúcu z Malaciek do Bratislavy, kde sa očakáva najväčšia dopravná záťaž. D2 sa tak konečne dotkne Rohožníka – tomu napojenie na diaľnicu chýbalo a šoféri sa k obci museli dostať nadchádzkou. Podľa vizualizácie výstavba počíta aj s lávkou pre cyklistov a chodcov, tá zasa pomôže obyvateľom lokality Na majeri bezpečne prechádzať cez frekventovanú cestu.

Ilustračné foto. Foto: SHUTTERSTOCK
diaľnica, cesta, doprava, autá Ilustračné foto.

Prínosom križovatky v tvare kruhu budú dva nové mosty (približne v 27. kilometri D2), ktoré nahradia jeden starý – ten bude počas výstavby zbúraný. Okrem toho pribudne 1,5 km protihlukových stien a oplotenie. Práve mosty umožnia, aby sa autá bez obchádzok napojili na diaľnicu priamo.

„Križovatka D2 Rohožník výrazne pomôže Malackám. Podľa analytických predpovedí by intenzita tranzitnej dopravy cez mesto mohla klesnúť o niekoľko stoviek ťažkých nákladných vozidiel denne. Výsledkom bude plynulejšia doprava, ale pozitívny vplyv pocítia aj obyvatelia Malaciek. Križovatka ich odbremení od hluku, prašnosti či znečisteného ovzdušia,” uviedla mediálna komunikácia NDS.

Projekt križovatky už má za sebou územné konania a NDS aktuálne hľadá firmu, ktorá by križovatku zrealizovala, je teda blízko k začatiu prác. Odhadované náklady na výstavbu križovatky sú približne 20 miliónov eur bez DPH. Termíny dokončenia však spoločnosť komunikovať nechce, pretože verejné obstarávanie môže trvať mesiac, ale aj rok. Diaľničiari však rataju s dokončením v roku 2027. Záhorie, hlavne Rohožník, je miestom s priemyselnými zónami, preto je táto úprava investíciou do budúcnosti, nielen do bezpečnosti vodičov.

Diaľnica D1 prešla tiež zmenami Foto: NDS
Diaľnica D1 NDS Diaľnica D1 prešla tiež zmenami

Križovatky v ďalších dvoch úsekoch

Druhá križovatka, bližšie k Bratislave, má byť pri Studienke. Opäť je planovaná ako mimoúrovňová, čiže sa k diaľnici doslova pristavá. Táto stavba na D2 má tiež odľahčiť Malacky – keďže prepojí diaľnicu s cestami smerujúcimi na Rohožník. Súčasťou projektu budú nové vetvy, mosty a úpraviť by chceli povrchy existujúcich ciest. Nachádzať sa bude medzi Malackami a Studienkou, v mieste dnešného nadjazdu.

NDS však ešte nevie konečnú podobu stavby, ani kde na ňu vezme peniaze. „Bolo vyhlásené verejné obstarávanie na projektovú dokumentáciu križovatky Studienka,” priblížila neutrálne komunikácia spoločnosti. Projekt nevyžaduje úplný proces EIA, čo urýchľuje prípravu a preto z neho NDS vystúpila. Výstavba sa očakáva v rokoch 2028–2030, po dokončení križovatky D2 – Rohožník (do 2027).

Križovatka D2 Studienka môže výrazne zlepšiť dostupnosť Záhoria tým, že vytvorí nové napojenie cesty medzi Malackami a Kútmi na diaľnicu D2. Umožní rýchlejší prístup do obcí Studienka, Lakšárska Nová Ves či Rohožník bez nutnosti zachádzania do Malaciek alebo na Kúty. Pre vodičov z Malaciek to znamená, že smerom na Záhorie budú môcť využiť alternatívnu trasu bez toho, aby sa vracali cez mesto, čo zníži premávku v Malackách aj skráti čas šoférovania.

V štádiu hľadania, kto nakreslí projekt, je aj tretia križovatka, D2 – Čunovo pri Bratislave. Napriek tomu, že s realizáciou mala začať tento rok a skončiť do roku 2027, pripravuje sa až teraz. Detaily projektu rátali s troma variantmi – trúbkovým (jednoduché vetvy, ktoré sa napoja na diaľnicu vo forme lievika – čo ja najlacnejšia možnosť), kosodĺžnikovým (predstavuje pravouhlý tvr s napájaním ciest a súčasťou by mohol byť klasický “kruháč”) a prstencovým (ekonomicky najvýhodnejšia možnosť, kedy je jadrom iba veľký kruhový objazd, ktorý privádza autá postupne).

Nakoniec sa vybrala možnosť trubkového variantu pre úsek vedúci do Čunova a pokrývajúci obchvat Rusovce – Jarovce. „Aktuálne intenzívne prebieha prípravná fáza na troch infraštruktúrnych projektoch na západ od Bratislavy. Pripravujú sa podklady na vyhlásenie verejného obstarávania na projektovú dokumentáciu križovatky Čunovo,” potvrdzuje NDS.

D2 prechádza aj cez Rakúsko Foto: SITA/AP, Matthias Schrader
rakúsko, diaľnica, auto D2 prechádza aj cez Rakúsko

Križovatka prepojí diaľnicu D2 s cestou pred hraničným prechodom Rajka, čím umožní presmerovanie tranzitnej dopravy na diaľnicu a odľahčí cesty v mestských častiach Rusovce, Jarovce aj Čunovo. Plynulé napojenie aj pre prípad výluky či havárie, takže doprava bude lepšie zvládateľná aj pri nečakaných udalostiach.

Zmena je plánovaná aj na úseku D2 Lamač–Stupava, zatiaľ však je bez jasného termínu, ale aj podoby. „Čo sa týka križovatky Stupava – Bratislava, Lamač, v súčasnosti je projekt v ranej fáze prípravy. Aktuálne verejné obstarávania ešte nie sú ukončené, ale zo strany NDS robíme maximum, aby sa prípravná fáza preklopila do realizačnej,” uzatvára mediálne oddelenie spoločnosti. V časti D2 Lamač – Dúbravka sa momentálne pracuje na protihlukovej stene, ktorá má byť hotová do augusta 2026. Vodiči by sa tak mali pripraviť na väčšie zápchy ešte počas nasledujúceho roka.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 12 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #diaľnice #NDS #modernizácia #opravy ciest #diaľnica D2