Vlakové trate sa po desiatkach rokoch dočkajú rekonštrukcie, ktoré môžu krajinu posunúť na úroveň okolitých štátov, čo sa vlakovej dopravy týka a spríjemniť ľuďom cestovanie. Dnes ohlásil minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smer) spustenie rekonštrukcie ôsmich tratí, ktoré idú naprieč celým Slovenskom. Opravy vyjdú na 220 miliónov eur, financie budú poskytnuté z plánu obnovy.
Bude medzi nimi aj ikonická železničná trať na moste v Telgárte, postavená po Prvej svetovej vojne, ale aj trať v okolí stanice Bratislava Nové Mesto. Zmodernizovanie sa dotkne obnovy koľají, ktoré nebude iba povrchná – opravia sa zvršky aj spodky tratí, zvýši sa ich priepustnosť a zrepasujú sa aj výhybky.
Budú sa rekonštruovať aj napäťové káble, mosty či nástupištia, čo trate tiež veľmi potrebujú. Súčasťou investície bude tiež modernizácia bezpečnostných systémov. Zámerom je nielen zvýšiť pohodlie počas cestovania, ale aj prilákať viac ľudí do vlakov.
Projekty z plánu obnovy však predstavujú iba jednu časť modernizácie. Ivan Bednárik, riaditeľ ŽSR priblížil, že celkovo bude projektov 12, čo bude stáť 518 až 528 miliónov eur. Tieto prostriedky by štát chcel získať z eurofondov.
Podľa ministra Ráža sa o financovanie Európskou úniou ľahšie žiada pri projektoch, ktoré majú ukončené procesy verejného obstarávania a Slovensko v ich získaní môže byť úspešnejšie. „Na začiatku našej administratívy sme dali ŽSR úlohu, aby urýchlene začali s verejnými obstarávaniami na rekonštrukcie tratí,” uviedol Ráž.
Šéf rezortu dopravy verí, že ak by sa aj nepodarilo tieto financie získať, keďže miliarda z eurofondov je určená pre všetkých 26 krajín EÚ, Slovensko dostane aspoň nejaké prostriedky.
Z obranných výdavkov
Plán výdavkov má ministerstvo dopravy premyslený aj v prípade, že sa mu financie získať nepodarí. Možnosťou je použiť obranné výdavky, ako pri stavbe nemocníc, ale aj program CEF. Ide o systém financovania Európskej únie, ktorý podporuje rozvoj kvalitnej, udržateľnej dopravnej, energetickej a digitálnej infraštruktúry v celej EÚ. Jeho cieľom je trate prepojiť a zlepšiť cezhraničné prepojenia, ale aj podporiť jednotný európsky trh investíciami do strategických projektov.
„Okrem toho máme preinvestované veľké prostriedky z ostatných operačných programov, a to je tzv. Connecting Europe Facility (CEF), kde sme k dnešnému dňu preinvestovali 500 miliónov eur a mierime k čerpaniu 1,6 miliardy eur,“ doplnil generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.
Slovensko má výhodu koridorov, spájajúcich sever s juhom, pričom minister pripomenul, že trate na západe a východe sú zhodné s vojenskými koridormi – vďaka tomu máme vyššiu šancu na získanie peňazí. V tomto kontexte riaditeľ ŽSR zdôraznil, že ak myslí Európska únia pomoc Ukrajine vážne, modernizáciu tratí u nás podporí.
Minister dopravy Jozef Ráž ohlásil modernizácie tratí za 220 miliónov eur
EÚ umožňuje uvoľniť peniaze na projekty, ktoré v prípade potreby môžu slúžiť nielen civilne, ale aj vojensky. Rekonštrukcia tratí by sa tak mohla stať obnovou s duálnym využitím a tým by sa dali použiť na jej dofinancovanie aj obranné prostriedky z EÚ.
Minister tiež uviedol, že potrebujeme, aby bola verejná doprava spoľahlivá, chodila na čas a rýchlo, a mala čo najvyšší komfort, modernizácia je tak krokom týmto smerom. „Podali sme žiadosti na Európsku úniu aj na tzv. CEF na veľmi veľké investície rekonštrukcií trate na východe Slovenska, ktoré spájajú od Žiliny po Košice celé Slovensko,” približuje detaily Ráž.
Kedy sa dočkáme opravených tratí?
Za predpokladu, že schvaľovaniu dokumentácie nebude nič brániť a zhotovitelia dodržia termíny, modernizácia tratí by mala byť hotová v priebehu roka 2026, ako potvrdil Bednárik. Šesť projektov z 12 už majú železnice uzavretých a pripravených na realizáciu, ďalšie dva narazili v súťaži vo verejnom obstarávaní. Stavebné firmy totiž spochybnili výsledok tendrov. Jedným z nich je obnova trate Bratislava – Rača – Leopoldov, ktorú by mali dokončiť do polovice mája 2026.
Štát už rekonštruuje najviac vyťažený úsek trate medzi Ústrednou nákladnou stanicou (ÚNS) a stanicou Nové Mesto, smerujúci na Rakúsko a Maďarsko. ŽSR tiež brúsia koľaje v okolí stanice Bratislava Nové Mesto. Je to krátka časť, no patrí k výrazne využívaným. Prechádzajú ňou vlaky do Rakúska kvôli rekonštrukcii trate Devínska Nová Ves – Marchegg, ktorá pokračuje do Maďarska. Vo februári sa odovzdalo stavenisko a začali sa práce v teréne, na železničnej trati medzi Bratislavou Nové Mesto a ÚNS. Práce prebiehali v oboch staniciach a medzi nimi na koľajiskách.

„V rámci rekonštrukcie dostane táto železničná trať nový železničný zvršok a spodok, ktoré zvýšia bezpečnosť a plynulosť dopravy. Okrem toho zrekonštruujeme dva mosty, upravia sa rozvody nízkeho napätia, trakčné vedenie a svetelné priecestné zabezpečovacie zariadenie,” opisujú ŽSR.
Bednárik zdôraznil, že už prebiehajú opravy povrchov koľajníc, čo sa podľa jeho slov nikdy nerobilo. Podľa riaditeľa ŽSR, sú problémy na každom kilometri trás. Ide o skryté lomy koľají, ktoré dokážu prepravu znepríjemniť, a to je súčasťou rekonštrukcií.
Aké sú ďalšie zmeny?
Otázkou zostáva aj roky odkladaná elektrifikácia a zavedenie dvojkoľajovej trate Komárno – Bratislava, ktorá prechádza cez Dunajskú Stredu. Podľa riaditeľa ŽSR je realizácia iba na papieri, začiatok projektu však orientačne odhadol na rok 2027.
Minister Ráž, aj riaditeľ Bednárik zhodne vyhlásili, že aj rekonštrukcia Hlavnej vlakovej stanice je absolútnou prioritou. Cieľom je, dostať jej podobu na aspoň takú úroveň, akú má stanica Nové Mesto v Bratislave. Obnova je už v stave vypísania projektového konania na dokumentáciu, podľa riaditeľa je to otázkou pár dní.

Zároveň Ráž dodal, že všetky úpravy, ktoré nepotrebujú stavebné povolenie, budú vykonané čo najskôr – ešte tento rok. Ide napríklad o výmenu okien, či zlepšenie interiéru. Odhadovaná investícia je 30 miliónov eur a celkovo by mala byť zrevitalizovaná do roka 2028, vrátane predstaničného priestoru a parkoviska.
Regionálne vlaky v lete nebudú obmedzené
Ministerstvo dopravy nepovolí dočasné obmedzenie regionálnych vlakov počas letných prázdnin, ktoré navrhovala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Informoval o tom minister dopravy Jozef Ráž s odôvodnením, že takéto obmedzenie by sa dotklo najmä pracujúcich ľudí využívajúcich vlakovú dopravu.
K záveru prišli po spoločnom stretnutí s predstaviteľmi ZSSK, na ktorom zvážili prezentované návrhy. „Bohužiaľ, tak aby to dávalo ZSSK zmysel, museli by zrušiť aj vlaky, ktorými ľudia chodia do práce. V lete síce študenti možno nechodia, ale ľudia do práce chodia, a to znamená, že ten ‚cost-benefit‘ nám vyšiel tak, že dva milióny eur by sme síce za leto ušetrili, ale veľa občanov Slovenska by sme nahnevali, čiže nepovolíme to ZSSK, aby to mohli urobiť,“ vysvetlil rozhodnutie Ráž.
ZSSK žiadala ministerstvo o dočasné obmedzenie regionálnych vlakov počas letných prázdnin v období od 29. júna do 30. augusta vzhľadom na očakávaný pokles dopytu po cestovaní, ako aj na optimalizáciu personálnych a prevádzkových kapacít počas dovolenkového obdobia. ZSSK požadovala súhlas so znížením počtu vlakov celkovo na 39 regionálnych linkách.