Železnice za 220 miliónov eur opravia osem regionálnych tratí. PS: Dobiehame zameškané

Štát spúšťa rekonštrukciu ôsmich regionálnych tratí financovanú z Plánu obnovy v hodnote 220 miliónov eur. Uviedli to v stredu na tlačovej konferencii minister dopravy SR Jozef Ráž (nominant Smeru) a generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivan Bednárik.

11.06.2025 12:04 , aktualizované: 15:03
debata (5)
Ráž: Prvá fáza rekonštrukcie Hlavnej stanice by mala začať o šesť mesiacov
Video
Zdroj: TASR

„Dnešným dňom spúšťame rekonštrukciu ôsmich tratí, ktoré budú naprieč celým Slovenskom. Dohromady tieto rekonštrukcie budú za 220 miliónov eur a sú plne financované z Plánu obnovy,“ spresnil minister dopravy.

Tieto peniaze boli podľa Ráža pripravené na rekonštrukcie tzv. zvrškov, ale budú sa z nich meniť aj napäťové káble, budú sa rekonštruovať mosty, či nástupištia. „Toto sú teda veľmi podstatné zdroje, ktoré železničné trate na Slovensku, v regiónoch naozaj veľmi potrebujú,“ podčiarkol Ráž.

Štát spúšťa modernizáciu ôsmich regionálnych tratí za 220 mil. eur
Video
Zdroj: TASR

„Ak chceme dostať ľudí postupne do hromadnej dopravy, tak potrebujeme, aby bola spoľahlivá, aby chodila načas, aby chodila rýchlo a aby mala čo najvyššiu mieru komfortu. Toto je ďalší krok týmto smerom. Verím tomu, že sa nám podarí aj ďalej rekonštruovať,“ zdôraznil minister dopravy.

PS: Modernizácia je dobiehaním zameškaného

Opozičné Progresívne Slovensko (PS) uvítalo začiatok rekonštrukcií na ôsmich regionálnych tratiach z prostriedkov, avšak podľa nich sú tieto projekty do veľkej miery dobiehaním zameškaného.

„Z verejných vyjadrení ministra Ráža a vedenia ŽSR je zrejmé, že vláda pokračuje v nebezpečnom trende, namiesto vízie a strategického plánovania len hasí dôsledky vlastnej pasivity z minulosti. Slovensko si zaslúži modernú železničnú dopravu – nielen opravy tratí, ale aj novú infraštruktúru, vyšší komfort pre cestujúcich a skutočný systémový rozvoj,“ uviedol odborník na dopravu PS Martin Pekár.

ivan bednarik a hlavna stanica v BA Čítajte viac Nový šéf železníc Bednárik: Na Hlavnú stanicu v Bratislave by som v noci išiel opatrne. Jej rekonštrukcia je aj naďalej prioritou

Zanedbanie údržby a rozvoja železníc v uplynulých dvoch dekádach je podľa Pekára výsledkom politickej nečinnosti a nesystematického prístupu predošlých vlád. Slovensko preto podľa neho v súčasnosti čelí obrovskému investičnému dlhu a vysokým nákladom potrebným na nevyhnutné opravy.

„Považujeme za mimoriadne dôležité, aby sa súčasná vláda neobmedzila len na riešenie havarijných stavov. Slovensko potrebuje jasnú a ambicióznu víziu rozvoja železničnej dopravy, ktorá zohľadní klimatické, demografické aj technologické výzvy 21. storočia,“ doplnil Pekár.

Peniaze z Plánu obnovy sú podľa Bednárika len jedna časť zdrojov, z ktorých sa financuje železničná infraštruktúra. „Celkový rozsah investície z Plánu obnovy je 518 až 527 miliónov eur, je to 12 projektov. O ôsmich hovoríme preto, lebo sú aktuálne na stole a bude ukončené alebo začaté obstarávanie. Máme tam deadline 30. júna 2026,“ doplnil Bednárik.

„Okrem toho máme preinvestované veľké prostriedky z ostatných operačných programov, a to je tzv. Connecting Europe Facility (CEF), kde sme k dnešnému dňu preinvestovali 500 miliónov eur a mierime k čerpaniu 1,6 miliardy eur,“ dodal generálny riaditeľ ŽSR.

Na slovenské trate vyrazil nový moderný vlak Panter
Video
Vlak Panter Čítajte viac Slovensko má ďalší vlak hodný 21. storočia. Panter bude premávať načas a aj na východe, tvrdí riaditeľ ZSSK
Facebook X.com 5 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #železničná doprava #Bratislavská hlavná stanica #Jozef Ráž