„Dnešným dňom spúšťame rekonštrukciu ôsmich tratí, ktoré budú naprieč celým Slovenskom. Dohromady tieto rekonštrukcie budú za 220 miliónov eur a sú plne financované z Plánu obnovy,“ spresnil minister dopravy.
Tieto peniaze boli podľa Ráža pripravené na rekonštrukcie tzv. zvrškov, ale budú sa z nich meniť aj napäťové káble, budú sa rekonštruovať mosty, či nástupištia. „Toto sú teda veľmi podstatné zdroje, ktoré železničné trate na Slovensku, v regiónoch naozaj veľmi potrebujú,“ podčiarkol Ráž.
„Ak chceme dostať ľudí postupne do hromadnej dopravy, tak potrebujeme, aby bola spoľahlivá, aby chodila načas, aby chodila rýchlo a aby mala čo najvyššiu mieru komfortu. Toto je ďalší krok týmto smerom. Verím tomu, že sa nám podarí aj ďalej rekonštruovať,“ zdôraznil minister dopravy.
PS: Modernizácia je dobiehaním zameškaného
Opozičné Progresívne Slovensko (PS) uvítalo začiatok rekonštrukcií na ôsmich regionálnych tratiach z prostriedkov, avšak podľa nich sú tieto projekty do veľkej miery dobiehaním zameškaného.
„Z verejných vyjadrení ministra Ráža a vedenia ŽSR je zrejmé, že vláda pokračuje v nebezpečnom trende, namiesto vízie a strategického plánovania len hasí dôsledky vlastnej pasivity z minulosti. Slovensko si zaslúži modernú železničnú dopravu – nielen opravy tratí, ale aj novú infraštruktúru, vyšší komfort pre cestujúcich a skutočný systémový rozvoj,“ uviedol odborník na dopravu PS Martin Pekár.

Zanedbanie údržby a rozvoja železníc v uplynulých dvoch dekádach je podľa Pekára výsledkom politickej nečinnosti a nesystematického prístupu predošlých vlád. Slovensko preto podľa neho v súčasnosti čelí obrovskému investičnému dlhu a vysokým nákladom potrebným na nevyhnutné opravy.
„Považujeme za mimoriadne dôležité, aby sa súčasná vláda neobmedzila len na riešenie havarijných stavov. Slovensko potrebuje jasnú a ambicióznu víziu rozvoja železničnej dopravy, ktorá zohľadní klimatické, demografické aj technologické výzvy 21. storočia,“ doplnil Pekár.
Peniaze z Plánu obnovy sú podľa Bednárika len jedna časť zdrojov, z ktorých sa financuje železničná infraštruktúra. „Celkový rozsah investície z Plánu obnovy je 518 až 527 miliónov eur, je to 12 projektov. O ôsmich hovoríme preto, lebo sú aktuálne na stole a bude ukončené alebo začaté obstarávanie. Máme tam deadline 30. júna 2026,“ doplnil Bednárik.
„Okrem toho máme preinvestované veľké prostriedky z ostatných operačných programov, a to je tzv. Connecting Europe Facility (CEF), kde sme k dnešnému dňu preinvestovali 500 miliónov eur a mierime k čerpaniu 1,6 miliardy eur,“ dodal generálny riaditeľ ŽSR.
