Nový šéf železníc Bednárik: Na Hlavnú stanicu v Bratislave by som v noci išiel opatrne. Jej rekonštrukcia je aj naďalej prioritou

Ivan Bednárik sa stal generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) v máji tohto roka. Do funkcie bol zvolený po tom, čo sa jeho predchodca Alexander Sako vzdal postu.

07.06.2025 07:00
debata (25)
Ako z minulého storočia: takto vyzerá hlavná stanica v Bratislave
Video
Zdroj: TV Pravda

Bednárik je skúsený dopravný manažér, ktorý pôsobil ako poradca ministra dopravy a generálneho riaditeľa ŽSR. V minulosti zastával vedúce pozície v rôznych dopravných firmách, vrátane Českých dráh a ČD Cargo. Po nástupe potvrdil, že zmena nevábneho stavu Hlavnej vlakovej stanice je prioritou, avšak opýtali sme sa ho aj na kontroverznú stanicu v Stupave a jeho ďalšie vízie vo funkcii.

Ako nový riaditeľ ŽSR – s pozadím dopravného analytika – aké najväčšie nedostatky Hlavnej stanice v Bratislave dnes vidíte a aký je váš konkrétny plán na ich odstránenie?

Nie som dopravný analytik, ale riadil som veľké dopravné firmy, a preto sa môžem skôr nazvať krízovým manažérom. K Hlavnej stanici – poľudštenie jej tváre v plnom znení je v čase konsolidácie problémom kvôli financovaniu.

Takéto veľké projekty, ktoré boli ošetrené mestom a VÚC, sú komplikované kvôli majetkovo-právnemu vysporiadaniu, preto sme to urobili relatívne lacno (pozn. red. – plánovanú rekonštrukciu Hlavnej vlakovej stanice, namiesto radikálnych zmien), a to v sume desiatok miliónov eur. Ale je to živý organizmus a budeme diskutovať aj na pôde ministerstva dopravy, že čo všetko bude zahrnuté v obnove. Momentálne nie je ešte vypísaná súťaž na zhotoviteľa, sme pred dokončením podkladov na vyhlásenie súťaže na projektovú prípravu, pričom v pláne je dokončenie obnovy do roku 2028.

Máte rozpočet na zrekonštruovanie Hlavnej stanice do reprezentatívneho stavu?

Rozpočet vzhľadom na neprebehnuté verejné obstarávanie stanovený nie je, predpokladám však, že nepresiahne 30 miliónov eur. Myslím tým, samozrejme, budovu stanice, nie koľajisko, to je osobitná téma.

Zaznelo, že obnova Hlavnej stanice bude priorita. Znamená to rekonštrukciu súčasnej budovy, zmenu dopravnej logistiky alebo úplne novú budovu?

Áno, samozrejme, rekonštrukcia je stále prioritou. Nedá sa hovoriť o tom, že by sa niečo sťahovalo do inej stanice, geograficky hýbať stanicou nechceme a nemôžeme, vzhľadom na územie, na ktorom sa stanica nachádza od jej vybudovania.

Interiér a exteriér Hlavnej železničnej stanice

Interiér a exteriér hlavnej vlakovej stanice v Bratislave po obnove. Foto z roku 2025.

Fotogaléria
Pohľad na Hlavnú železničnú stanicu v...
Pohľad na Hlavnú železničnú stanicu v...
+13Pohľad na Hlavnú železničnú stanicu v...

Vnímate opravy, ktoré navrhol štát ako komplexné a budú reálnym zlepšením pre komfort cestujúcich?

Vždy ide hlavne o komfort cestujúcich, aby sa cítili lepšie a pohodlnejšie, boli v čistom prostredí a mali počas cestovania zázemie. Nemalým problémom sú osoby, ktoré nám okupujú stanicu, a to musíme riešiť aj s hlavným mestom. V projekte rekonštrukcie je ale zahrnuté aj zlepšenie prostredia v spolupráci s políciou SR a neziskovými organizáciami. Ani ja sa v budove necítim dobre a aj dnes v noci by som na hlavnú stanicu tiež išiel obozretne.

Vnímate napojenie MHD na Hlavnú stanicu ako dostatočné?

Čo sa týka následnej prepravy ako takej, tak tá je mimo stanice, napojenia spojov sú vyriešené podľa dohody dopravného podniku a železničných dopravcov. ŽSR zodpovedá za to, aby boli stanice a nástupištia v poriadku, koľaje bezpečné, vlaky nemeškali a trate neboli hrboľaté. Napojiteľnosť riešime po technickej stránke infraštruktúry, keď sa robí nový projekt, a zároveň sa snažíme vybudovať dostatočné podmienky cestujúcim a dopravcom.

Chceli by sme však riešiť problém s parkovaním, aby tam vznikol väčší počet parkovacích miest. Nie je to však len v našej kompetencii a potrebujeme rešpektovať územný plán v tomto území. S tým súvisí aj to, či nenastane zmena v územnom pláne.

Parkovanie bude riešené ako súčasť rekonštrukcie, v blízkej budúcnosti ak prejde plán obnovy stanice, malo by byť hotové do roka 2028. Motorizmus bude z veľkých miest vytláčaný, trendom je verejná doprava, ktorá má prioritu.

Zmodernizujeme staničnú budovu a predstaničný priestor, ktorého súčasťou bude aj parkovanie. Ak by sme však chceli väčšie, zmysluplnejšie parkovisko, to by zasahovalo do pozemkov s cudzími vlastníkmi (pozn. red. – pozemkov, ktoré nevlastní štát).

Minister Ráž naznačil, že do úvahy prichádza aj vlaková stanica v Stupave. Vidíte túto alternatívu ako dobré riešenie? Aký by bol koncept stanice v Stupave – na čo presne by slúžila, vzhľadom na tom, že ide o objekt mimo hlavné mesto?

Projekty Bratislava Východ a Bratislava Západ sú prestavbou a neoddeliteľnou súčasťou modernizácie železničného uzla Bratislava. Nemáme možnosť rozšíriť koľajisko hlavnej stanice, keďže okolité pozemky majú rôznych majiteľov a zasahovali by sme do osobných práv vlastníkov. Rovnako je problematický aj terén, keďže je koľajisko postavené na svahu. Po tejto stránke teda zvýšiť jej kapacitu nie je možné.

Pohľad na Hlavnú železničnú stanicu v... Foto: Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
hlavná železničná stanica Bratislava Pohľad na Hlavnú železničnú stanicu v Bratislave po obnove

Koncovou a východzou stanicou, alebo ak chcete zoraďovacou stanicou, sa stane nová stanica Bratislava západ pri Stupave, kde je k dispozícii nezastavané územie vedľa diaľnice. Tam by ale vlaky končili a začínali. Išlo by o zoraďovaciu stanicu, slúžila by na vyčistenie vlaku, toaliet, výmenu vlakových čiat, dozbrojenie. Vlaky by sa tam otočili a išli by naspäť cez Hlavnú stanicu v Bratislave a ďalej. Žiadne masívne pridávanie regionálnych autobusov pre cestujúcich, ani snaha komplikovať cestu prestupmi.

Takýto dopravný uzol by zjednodušil aj cestu rýchlych vlakov, ktoré plánuje aj Česko a Rakúsko, čo by bolo pre medzinárodnú dopravu výrazné zlepšenie. Uzol Bratislava by sa tak výrazne viac skapacitnil. Naši predkovia stavali stanice pre dlhé vlaky na jednej železničnej sieti, dnes sú vlaky kratšie moderné jednotky a fungujú bez otáčania lokomotív, my už máme obraty vlakov zrýchlené. Novým konceptom uzla Bratislava s budúcou stanicou Bratislava západ sa uvoľní kapacita koľajiska súčasnej hlavnej stanice pre tranzitné nákladné vlaky.

Pohľad na Hlavnú železničnú stanicu v... Foto: Ľuboš Pilc
hlavná železničná stanica Bratislava Pohľad na Hlavnú železničnú stanicu v Bratislave po obnove

Bude mať Hlavná stanica dostatočné kapacity pre cestujúcich aj o 20 rokov, vzhľadom na tom, že sa nedá rozširovať?

Z pohľadu koľajiska hlavná stanica kapacitne nie je dostatočná, preto riešime modernizačné projekty uzla Bratislava. Hlavná vlaková stanica má a aj bude mať priestor na trojminútový nástup a trojminútový výstup cestujúcich, ale nepredstavujme si, že toto dielo predkov v súčasnej podobe (pozn. red. – ktorí stanicu naplánovali v aktuálnom území) môže zvládnuť nárast cestujúcich o 20 rokov. Stačiť nebude, preto hľadáme alternatívu v modernizácii celého uzla Bratislava.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 25 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Bratislava #vlaky #ŽSR #hlavná stanica #Stupava #vlaková doprava #Bratislavská hlavná stanica #hlavná stanica v bratislave #rekonštrukcia budovy #riaditeľ ŽSR