Slovensko má ďalší vlak hodný 21. storočia. Panter bude premávať načas a aj na východe, tvrdí riaditeľ ZSSK

Na slovenské koľaje dnes pribudol nový prírastok – moderný vlak typu Panter, ktorý cestujúcim ponúkne pohodlnú a bezbariérovú prepravu. So 343 miestami na sedenie je prvou zo série piatich vlakov, ktoré získame vďaka podpore z plánu obnovy. Nové vozidlá budú slúžiť najmä na regionálnych tratiach v Trnavskom a Banskobystrickom kraji a prínosom pre cestujúcich bude hlavne vybavenie na úrovni 21. storočia. V rozhovore nám detaily priblížil Peter Helexa, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

03.06.2025 17:46
debata (15)
ZSSK ukázala nové moderné vlaky
Video
Zdroj: TV Pravda

Cieľom ministra dopravy, Jozefa Ráža, je motivovať ľudí na cestovanie vlakmi, k čomu má dopomôcť práve moderný vlak Panter. Ide o 35. kus elektrického vlaku, ktorý sa zaradí do vozového parku ZSSK. Do konca tohto roka pribudnú ešte štyri, celkovo si tak cestujúci užijú komfortné cestovanie s 39 Pantermi. Stáli viac než 42 miliónov eur. Nasledujúci rok sa zvýši ich počet na 45 kusov, všetky ako majetok štátneho dopravcu. Samotný Panter je podľa slov dodávateľa, českej Škody, najspoľahlivejším a moderným vlakom, overeným používaním v Prahe. Životnosť Panterov je 30 rokov s údržbou.

Spoločne 11 vlakov, z ktorých šesť bude určených pre východné Slovensko, je financovaných z Plánu obnovy a odolnosti. Vďaka eurofondom sa Panteri dodávajú už od roku 2020. Prvých 25 v rokoch 2021 – 2022, následných deväť prišlo o rok na to. Výnimočnosť tohto Pantera však spočíva v tom, že je prvým elektrickým vlakom, ktorého nákup bol realizovaný priamo z plánu obnovy, pričom rovnako tak bude zabezpečených aj zvyšných 10 vlakov, pripomína Hexel.

zväčšiť Interiér vlaku typu Panter ŽSSK Foto: Andrej Pecník
Vlak Panter Interiér vlaku typu Panter ŽSSK

Vlak Panter je podľa Helexu etalónom v regionálnej doprave strednej a východnej Európy, ale využíva sa aj v Pobaltí. Má dĺžku 106 metrov a dokáže ísť rýchlosťou 160 km/h, no to až po inštalácii systému ETCS, ktorú plánujú v priebehu tohto a budúceho roka. Bez neho dosiahne vlak rýchlosť 120 km/h, čo však v rámci dopravy medzi regiónmi Slovenska stačí.

ETCS je moderný bezpečnostný systém pre vlaky, ktorý sleduje, kde sa vlak nachádza a ako rýchlo ide. Ak ide príliš rýchlo alebo sa blíži k nebezpečenstvu, systém ho automaticky spomalí alebo zastaví. „Postupne ako bude dobudovávaný bezpečnostný systém ETCS do jednotiek, budeme ich rozširovať na trate, kde je dnes povinná prevádzka s týmto systémom. To znamená na východnom Slovensku,” uzatvára generálny riaditeľ.

Odvezie 343 sediacich pasažierov, pričom majú k dispozícii v dnešnej dobe štandard – klimatizáciu, wifi, vákuové toalety, ale aj dôležitý nízkopodlažný vstup pre ľudí so zníženou pohyblivosťou, mamičky s kočíkmi a celkovo pre cestujúcich s bicyklom, ktorí vlak často využívajú.

Panter v číslach:

  • celkovo bude na Slovensku 45 kusov
  • päť vlakov stálo 42,3 milióna eur
  • dĺžka 106 metrov, maximálna rýchlosť 160 km/h
  • 343 miest
  • životnosť viac ako 30 rokov

Ako Pantery zlepšia vlakovú dopravu?

Ich prínos spočíva ako vo vybavení a pridanej rýchlosti, tak v modernosti rady v porovnaní s inými vlakmi. Staršie súpravy sú podľa slov Helexu horšie na prevádzku, čím klesá ich životnosť. Dopravca sa snaží staré vlaky nad 30 rokov postupne vyradiť z prevádzky, keďže ich najväčším problémom je nedostupnosť náhradných dielov.

Na vlaky Panter sú dostupné aj náhradné diely, keďže ich bežne jazdia po Európe stovky, čo sa nedá povedať pri starších vlakoch, ktoré sú súčasťou železníc desiatky rokov. Helexa zároveň prízvukuje, že už nemajú vo vozovom parku žiadne vlaky bez klimatizácie.

Šéf ZSSK Peter Helexa o modernizácii vlakov
Video
Zdroj: TV Pravda

„Ale, čo je dôležité, tieto jednotky majú vysokú prevádzkovú spoľahlivosť, a tým pádom chodíme pravidelne a chodíme načas. No a v neposlednom rade z pohľadu ekonomickosti a ekologickosti prevádzky, tieto jednotky majú optimalizovanú spotrebu elektrickej energie, napríklad rekuperačné brzdenie, čím sú z pohľadu prevádzky pre nás výhodné,” uvádza.

Päť spomínaných Panterov bude premávať po trase v regiónoch Banskej Bystrice a Trnavy. Konkrétne napríklad Trnava – Galanta, Trnava – Kúty alebo Banská Bystrica – Zvolen. Nové Pantery sú dôkazom, že európske financie majú reálny prínos pre každodenný život ľudí – zvyšujú komfort cestovania, spoľahlivosť dopravy a zároveň podporujú slovenskú ekonomiku.

zväčšiť Interiér vlaku typu Panter ŽSSK Foto: Andrej Pecník
Vlak Panter Interiér vlaku typu Panter ŽSSK

Okrem technológií ZSSK kladie dôraz aj na zlepšovanie služieb pre cestujúcich a pracovné podmienky pre svojich zamestnancov. Vďaka modernizácii sa tak železničná doprava na Slovensku mení na ekologickejšiu, dostupnejšiu a udržateľnejšiu prepravu, ktorá poskytuje komfort, aký cestujúci v tomto storočí vyžadujú.

Medzi ďalšie plánované investície do vlakovej infraštruktúry sa podľa slov Denisy Žilákovej, štátnej tajomníčky Ministerstva dopravy SR, pridá v rokoch 2027 – 2028 16 kusov vlakov typu KIS. Súčasťou projektu bude aj výstavba strediska na ich údržbu a opravu.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 15 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #vlak #ZSSK #vlaková doprava #Panter #Plán obnovy a odolnosti