Výlet do Poľska aj bez auta. Vlak, na ktorý čakáme 15 rokov, môže byť realitou. Nová trasa spraví zázraky pre turizmus

Vlaková doprava medzi Poľskom, Slovenskom a Maďarskom je komplikovaná. Naša krajina má denné spojenie s rakúskou Viedňou, Českom, Maďarskom aj s Ukrajinou. Jediný spoj bez komplikácií, ktorý tak Slovensku chýba, je do Poľska. Problémom nie sú cesty, ale nelogické spoje.

04.06.2025 05:00
debata (24)

Slovensko totiž nemá jediný vlak, ktorý by pravidelne jazdil priamo do niektorého z poľských veľkomiest. Autobusová doprava má veľa zachádzok, presun lietadlom je iba o niečo kratší a drahší – rovnako ako autom. Obnova vlakového spoja, ktorý je už 15 rokov zrušený, je ideálnym dopravným riešením. Doteraz ho však blokovalo práve Poľsko. To sa má zmeniť.

Vlak, ktorý tu už bol

Spoje zo Slovenska do Poľska tu už boli v 90. rokoch, keď denne premával vlak z Krakova do Košíc a ďalší z Varšavy cez Krakov a Košice do Budapešti a Bukurešti. Medzinárodný spoj prevádzkovali ZSSK v slovenskom úseku, MÁV-START v maďarskej časti a poľský PKP Intercity, všetko štátne podniky. Premávku zrušili v roku 2010, keď Poprad zasiahla povodeň a poškodila most. Ten opravili, no vlakový spoj krajiny neobnovili. Argumentom bolo, že záujem cestujúcich aj tak klesal.

Doba cestovania bola nadbytočne dlhá, prestupy komplikované a nelákala ľudí tak ako pohodlie v autobuse či v aute. Problémom bol aj plán spojov, ktoré išli iba raz denne, čo nebolo práve flexibilné. Chýbalo aj logické napojenie na ďalšiu dopravu. Navyše, iba málo cestujúcich vedelo, že toto spojenie existuje. Rozhodnutie zrušiť vlak prišlo aj preto, že pribudla letecká preprava do Poľska.

Podľa informácií poľského portálu Twój Sącz aktuálne ministerstvá dopravy dvoch krajín diskutujú o detailoch obnovy celoročných vlakov spájajúcich Krakov a Košice, s ďalšou trasou až do Budapešti. Situácia by sa tak mala zlepšiť, keďže s trasou súhlasí aj Maďarsko. „Podľa medializovaných informácií došlo v máji 2025 k zmene postoja poľského ministerstva infraštruktúry, ktoré po predchádzajúcom zamietnutí opäť pripúšťa zavedenie tejto linky v spolupráci so Slovenskom,” uvádza hovorca národného dopravcu ZSSK Dominik Drevický.

Snímka z vlakového spojenia na Ukrajinu v... Foto: TASR, František Iván
Košice doprava vlak RegioJet Snímka z vlakového spojenia na Ukrajinu v Košiciach 28. marca 2024.

Poliaci tvrdia, že premávku chcú spustiť do dvoch rokov, no slovenský dopravca má iný názor. „ZSSK všetku pravidelnú dopravu – aj medzinárodnú – realizuje na základe objednávky Ministerstva dopravy SR. V súčasnosti neevidujeme žiadne oficiálne rozhodnutie ani zadanie, ktoré by potvrdzovalo spustenie tejto linky,” špecifikuje hovorca s dodatkom, že železnice sú pripravené na medzinárodnej linke spolupracovať.

Očakáva sa, že prevádzka spoja bude opäť medzinárodná, pod správou štátov. „V minulosti sa uvažovalo o spoji Košice – Krakov s prestupom v pohraničnej stanici Muszyna. Predpokladaná dĺžka cesty medzi Krakovom a Košicami bola približne päť hodín,” uvádza Drevický s tým, že cenovo vychádzal lístok na pár desiatok eur. Cieľový spoj Krakov – Košice – Budapešť však aktuálne nemá jasný plán zastávok, trvania trasy ani ceny za lístok.

vlak Čítajte viac Aj seniori si po novom priplatia. Zmeny cien lístkov na vlak zasiahnu aj cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu + prehľad zmien a cien

Doteraz Poliaci podmieňovali obnovu vlakov do Košíc výstavbou novej trate Podłęże – Piekiełko. Táto železničná trať má výrazne skrátiť čas cestovania medzi nami a severným susedom. Výstavbu má na starosť štátne PKP Polskie Linie Kolejowe, pričom projekt zahŕňa 58 km nových koľají a modernizáciu už existujúcich 75 km, spolu za 2,5 miliardy eur. Okrem trate pribudne 13 tunelov a deväť mostov. Je súčasťou rozpočtu 1,4 bilióna eur, ktoré Poľsko uvoľnilo pre verejnú dopravu.

Po dokončení by sa cesta vlakom z Krakova do Zakopaného mala skrátiť na 90 minút z aktuálnych viac ako troch hodín. Nielen presuny, ale aj doprava do lyžiarskych stredísk tak budú dostupnejšie. Predpokladaný dátum jej dokončenia je do roku 2030, no stále sa posúva. Maďarská strana však obnovu vlaku cez Slovensko podporuje.

Vlakové spojenie Košice - Krakov by pomohlo

Slovenské ministerstvo dopravy sa však vyjadrilo, že z poľskej strany je snaha spustiť takúto linku ešte pred vybudovaním novej trate. „Predpokladáme, že v krátkom čase začneme rokovať minimálne o cestovnom poriadku a financovaní týchto vlakov,” približuje rezort.

Navyše, ministerstvo chce využiť nový poľský železničný projekt, aby obhájilo modernizáciu svojej vlastnej trate na sever k Poľsku, Kysak – Prešov – Plaveč – poľská hranica. Zároveň tým chce nadviazať na plán rýchleho spojenia medzi Maďarskom, Slovenskom a Poľskom.

Ako vlak uľahčí život?

Ak by vlaky naozaj opäť jazdili, jednoduchší by bol výlet do Krakova alebo do Budapešti, najmä pre obyvateľov stredného a východného Slovenska. Zlepší sa aj prístup študentov, aj pracujúcich pendlerov z Poľska a Maďarska na Slovensko a opačne. Okrem toho by sa spojom mohli odľahčiť cesty od množstva áut.

„Ak by sa podarilo zaviesť priame železničné spojenie Košice – Krakov bez prestupov v Žiline a Ostrave, ako priame spojenie Slovensko – Poľsko, napríklad cez Plaveč – Muszyna, na významne kratšej trase, s kratšou dobou cestovania, tak by to bol jednoznačný prínos pre obe mestá, ktorý by podporil turizmus, pracovnú mobilitu aj študentskú výmenu,” prízvukuje dopravný analytik Jozef Drahovský.

Momentálne najrýchlejší spôsob, ako sa dostať zo východného Slovenska do Poľska, je lietadlom. Let trvá niečo menej ako tri hodiny z Košíc, ale s prestupmi. Trasa, ktorá by zabrala reálne 25 minút, tak trvá hodiny iba kvôli prestupovaniu. Navyše letenka (vyjde na 90 až 200 eur) je drahšia ako lístok na vlak či autobus a celý proces letiskovej kontroly zdržuje.

Auto, ako najpohodlnejší prostriedok, je časovo zlatá stredná cesta. Trvá do päť hodín z východu aj zo západu Slovenska prejsť do Poľska. Nie je však ekonomicky ani ekologicky najlepším spôsobom – podľa spotreby auta môže vyjsť cesta od 50 eur.

Ukážka trás vlakom, autobusom a autom z Košíc... Foto: Jozef Drahovský
trasy vlaku, autobusu a auta do Krakova Ukážka trás vlakom, autobusom a autom z Košíc do Krakova

Autobusom to do Krakova trvá takmer päť hodín z Košíc. Vlaky, ako sme už opísali, tiež nie sú žiadna sláva. „Železničné spojenie je len s prestupmi, s ktorými to trvá aj 10 hodín a stojí 25 až 70 eur. Preto cestujúci radšej kombinujú autobus a vlak,” dodáva analytik. Práve preto je obnovenie vlakov po priamej trase do Poľska kľúčové.

Zatiaľ ZSSK prevádzkuje sezónne vlaky Plaveč – Muszyna so zastávkami Poprad – Tatry – Muszyna. Ide o víkendové spoje cez letné a zimné mesiace počas turistickej sezóny, pričom ZSSK ich chce zachovať aj v rokoch 2025/2026.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 24 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Bratislava #vlaky #Košice #Varšava #Krakov #vlaková doprava #cesta autom #vlakové spoje