Plánované zlepšenia zrejme potešia mnohých ľudí. Prinesú ako pohodlnejšie cestovanie pre Ružinovčanov, tak aj všetkých obyvateľov mesta. Vyriešiť by sa napríklad mal dlhoročný problém, že cestovanie električkou končí na zastávke Astronomická, ktorá je príliš ďaleko od väčšiny Ružinova a obyvatelia musia prestupovať. Kilometre nových koľajníc by mali tento stav napraviť.
Následné predĺženie električky až na letisko bude prínosom pre domácich aj zahraničných cestujúcich. Mestskou verejnou dopravou sa po novom dá ísť na letisko nielen od hlavnej železničnej stanice, ale aj od autobusovej na Mlynských nivách. Cesta z dovolenky do miest v okolí Bratislavy sa tak stane oveľa pohodlnejšou.
Mesto momentálne hľadá pre ambiciózny projekt staviteľa, zatiaľ len pre prvú etapu prác – teda obnovu trate. „Pokračujeme v procese verejného obstarávania zhotoviteľa na jej komplexnú rekonštrukciu,” uviedol pre Pravdu hovorca hlavného mesta Peter Bubla. Aktuálne magistrát zbiera ponuky uchádzačov, predkladať ich budú do 6. júna. Všetky potrebné povolenia už má.
Čo zahŕňa modernizácia trate?
Dopravný podnik Bratislava (DPB), ktorý je zodpovedný za realizáciu obnovy, plánuje spustiť práce budúci rok. Mesto bude stáť 95 miliónov eur, získaných z eurofondov. Do týchto nákladov je zahrnutá obnova koľají, zastávok a zelene. Rekonštrukcia trate začne Záhradníckou ulicou v mieste Slovanetu, pokračovať bude Miletičovou, križovatkou s Trnavským mýtom, a Krížnou cez Staré Mesto.
Ďalšia časť modernizácie obnoví trať až za koľajisko križovatky ulíc Krížna a Legionárska, aj električku pretínajúcu Ulicu 29. augusta a Americké námestie až po obratisko Astronomická v Ružinove. Na Trnavskom mýte sa nahradia výhybky. Modernizácia obnoví päť kilometrov trate, pričom väčšinu koľajníc chcú vymeniť – jednu, takmer kilometer dlhú časť v Starom Meste, a dva a pol kilometra v Ružinove.
Vizualizácie predĺženia Ružinovskej radiály až na letisko
„V rámci modernizácie takmer 5 km úseku Ružinovskej radiály sa má zmodernizovať električková trať, teda spodok aj zvršok (dĺžka výmeny koľají cca 3,4 km), odvodnenie, nástupné ostrovčeky, trolejové vedenie a napájací systém, ohrev výhybiek, modernizácia existujúcich semaforov a dobudovanie nových v križovatkách, v ktorých je to nevyhnutné,” približuje Bubla.
Úsek Tomáškovej až po Chlumeckého ulicu má byť zelený, teda pokrytý rozchodníkom – odolnou rastlinou, ktorá zvláda sucho. Jeho obľúbené používanie mestom má aj hlbší význam. Znižuje prašnosť, tlmí zvuky a zadržiava vodu. „Súčasťou projektu je aj komplexná rekonštrukcia Krížnej ulice systémom od fasády k fasáde,” prízvukuje dôležité vylepšenie ulice hovorca. Bratislava zároveň získa ďalšie bezbariérové zastávky, umožňujúce prestup na autobus.
Kam až povedie predĺženie?
Oveľa náročnejším projektom je vybudovanie nových koľajníc pre predĺženie električky hlbšie do Ružinova. Mesto preto určilo tri etapy realizácie. Nová trať sa má napojiť na súčasnú, vopred zrekonštruovanú dráhu.
Prvá etapa prinesie električku, ktorá bude pokračovať ďalej za Astronomickou, mesto preto vybuduje nové električkové obratisko za Stanicou Ružinov. Nová trať má viesť od existujúceho obratiska na Ružinovskej ulici cez Vrakunskú cestu a železnicu, popri Galvaniho až k veľkému prestupnému terminálu na na Ostredkoch pri Vrakunskej ceste.
Mesto spolu s novými koľajnicami vybuduje Terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Ružinov blízko zastávky MHD Súhvezdná. Má priniesť jednoduché prestupovanie medzi vlakmi, autobusmi, električkami a trolejbusmi, aj prímestskou dopravou.
V druhej etape postavia trať od TIOP Ružinov po nákupné centrá Avion a IKEA. Posledná, tretia etapa, spojí oba obchody s bratislavským letiskom. Križovatky pri trati budú riadiť semafory s preferenciou pre električky. Časť dnešného parkoviska pri OC Hornbach, ktoré zmena zasiahne, nahradí nové pod mostom, s 31 miestami.
Aké obmedzenia čakajú Ružinovčanov?
„Aktuálne sa rieši etapa I. ktorou je predĺženie Ružinovskej radiály po TIOP Ružinov. V tejto súvislosti je v procese posudzovanie vplyvov projektu na životné prostredie – EIA, pričom aktuálne sa vyhodnocujú pripomienky,” objasňuje Bubla. Stavebníka plánuje mesto hľadať v priebehu leta a jesene 2025. Aké budú kvôli projektu modernizácie obmedzenia, vedenie Bratislavy zatiaľ špecifikovať nevie. „Budúci zhotoviteľ navrhne plán organizácie dopravy ako súčasť dokumentácie realizácie stavby,” odvoláva sa Bubla na stavebníkov. Potom určia uzávierky ulíc a termíny aj s odhadmi dokončenia prác.
Mesto si uvedomuje, že rekonštrukcia ovplyvní život obyvateľov a Bubla tvrdí, že magistrát urobí maximum pre zníženie jej vplyvu. „V každom prípade po modernizácií bude uličný profil krajší aj modernejší,” pripomína výhody.
Termíny závisia od toho kedy radnica vyberie stavebníka na realizáciu. Súťaž už bola vyhlásená a mesto začalo zbierať ponuky. Termín ukončenia výberu plánuje na 6. jún 2025. Zmeny nezasiahnu iba Ružinov, ale ovplyvnia aj okolité mestské časti a blízke centrum.

Ďalším krokom metro?
Dopravný analytik Jozef Drahovský projekt ako celok oceňuje, chváli mesto za zlepšenie zastávok, lavičiek a priestorov trate. Aj polohu miesta, kde električky otáčajú, vníma ako dobré rozhodnutie. Podľa neho tiež sú dobre rozložené nástupištia aj prístup k nim. Hlavný prínos električky sú podľa Drahovského často chodiace spoje a premávanie po väčšej časti Bratislavy.
Ako predĺženie trate ovplyvní dopravu? Vďaka električke sa spoja miesta, kam ľudia najčastejšie cestujú – dopravné body ako letisko, autobusová a vlaková stanica, nákupné centrá, či úrady. Ružinovská trať zlepší pohodlie pri cestovaní a pomôže mestu s dlhodobým plánom efektívnej dopravy, mysli si expert. „Ak by sa mesto rozrastalo intenzívnejšie tak ďalším krokom je metro,” ozrejmil Drahovský.
Odborník sa zároveň obáva problémov s chodom električky ako takej, ktorý si plánuje detailne naštudovať po zverejnení dokumentácie. „Po skúsenostiach z Karloveskej radiály predpokladám, že tam budú aj zámerné chyby s cieľom vytvárania kolízií s chodcami a aj inými druhmi dopravy, v zmysle ideí aktivistov pre zhoršenia podmienok pre motorizovanú dopravu,” ironicky naráža na situáciu s električkou v Karlovke, ktorú nepovažuje sa bezpečnú pre všetkých, najmä pre deti.
Drahovský upozorňuje aj na možný problém, a to nelogické narábanie s električkou. „Najväčším negatívnym dopadom môže byť politické rozhodnutie v budúcnosti, že budeme šetriť na nesprávnom mieste, napríklad na počte jázd za hodinu alebo v skrátení prevádzkovej doby,” prízvukuje analytik.