Táto organizácia výrobcov zoskupuje 14 pestovateľov, dnes najväčších výrobcov cibule na Slovensku. Spoločným predajom získali farmári lepšiu vyjednávaciu pozíciu a reťazce viac slovenskej cibule.
Čo je najdôležitejšie pri podnikaní v zeleninárstve?
Mať jasnú víziu, bez nej poľnohospodári na trhu iba vajatajú. Treba rátať s tým, že sa striedajú roky, keď zarobíte, s rokmi stratovými. Nepatríme k farmárom, ktorí, keď sa popália, hneď vycúvajú z biznisu. V roku 2020 sme pri zemiakoch zažili katastrofálny rok, bola nadúroda, ceny padli, ale prežili sme. Dôležité je, ako vám hospodárenie vyjde nie za jeden, ale ako vychádza za päť, desať rokov. My investujeme do rozvoja viac, ako zarobíme, musíme si požičiavať, ale máme dôveru bánk.
Čítajte viac Cibuľová kríza zachvátila celý svet a neobišla ani Slovensko. Prečo je cibule nedostatok a prečo citeľne zdraželaZato vlani, keď dramaticky vyskočili ceny energií, ani vám nebolo všetko jedno.
To teda nie. Keď energie zdraželi na nepredstaviteľné maximá, bolo nám jasné, že ich nedokážeme preniesť do cien zeleniny a zemiakov. V istom momente sme uvažovali nad razantným poklesom produkcie zeleniny, ale karta sa obrátila, ceny energií klesajú. Medzičasom sme zainvestovali do fotovoltiky a bioplynovej stanice, aby sme boli menej závislí od veľkých dodávateľov energií. Je to plné rizika, ale zvládame to.
Brusel podporuje farmárov, ktorí vytvárajú organizácie výrobcov, odbytové družstvá, prostredníctvom ktorých sú silnejší, ako keď predávajú svoje produkty na vlastnú päsť. Bolo ťažké vydať sa touto cestou?
Sú len dve možnosti: buď sa malí farmári spoja a odovzdajú polovičku svojich aktivít nejakej väčšej entite (organizácii výrobcov – družstvu), ktorá ich vie zastrešovať, a potom porastú, alebo zostanú sami sebou a budú živoriť. Na Slovensku je veľmi zložité spájanie seberovných. Na seba totiž narážajú silné egá.
Čítajte viac Reťazce sa bijú o zákazníka, maslo ponúkajú aj pod 1 euro. Prečo vedia cenu stlačiť tak nízko?Bol to aj príbeh Zeleninárskej?
Bol. Silná firma si získala a získava taký rešpekt, že sa k nej prikláňajú aj bývalí konkurenti. Poľnohospodárstvo je biznis ako každý iný. V kapitalizme väčší postupne stále rastú a menší, pokiaľ sa nespoja, odpadávajú. To musíme na Slovensku pochopiť. Keď si zoberiete rodinnú farmu, ide non stop, váš pracovný deň je 24 hodín, sedem dní v týždni a 365 dní v roku. Lenže iné je to, keď sa spoja sily. Organizácia výrobcov typu Zeleninárska tiež robí 365 dní v roku, 24 hodín denne. Bez zastávky. Expedujeme každý deň, každú hodinu odíde jeden až jeden a pol kamióna tovaru.
Kedy sa prelomili ľady medzi farmármi, ktorí sa spojili do Zeleninárskej?
V momente, keď ten či onen konkurent priznal, bisťu, robia to dobre, poďme to robiť spolu. Radšej budem robiť o čosi menej, ale efektívne, pod dáždnikom organizácie výrobcov, kde každá strana vie, čo získa a čo do toho musí dať. Obchod s reťazcami je ako súboj Dávida a Goliáša. Reťazce sú Goliáš a pestovatelia, hoci aj tí najväčší, sú v porovnaní s nimi stále len Dávidom. Nemôžeme byť malí, keď pracujeme s takýmito kolosmi. Cez reťazce sa predsa predáva väčšina potravín, aj zeleniny a ovocia.