Konečne sa to podarilo. Šoféri ušetria 8 minút, otvorili 13,5 kilometra novej cesty

Diaľnice ešte ani zďaleka nie sú v takom stave, v akom politici sľubovali. Napriek tomu sa dejú aj pokroky. Jeden sa udial práve v pondelok. Vodiči prechádzajúci cez okres Lučenec sa môžu tešiť otvoreniu nového úseku na R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Jeho dĺžka bude 13,5 kilometra. Výstavba sa po tri a pol roku dočkala slávnostného otvorenia. Z pôvodnej ceny 128 miliónov eur stúpla cena na 137 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.

19.12.2022 14:29
R2 Myt-Lov kamiony Foto:
R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce
debata (51)

Ak by sa však malo ísť podľa pôvodných plánov, tento úsek by bol otvorený už v lete minulého roka. Prečo sa stavebné práce predĺžili, vysvetľujú diaľničiari tak, že chýbali súhlasné stanoviská správcov prekládok liniek vysokého a nízkeho napätia a plynovodov, z toho dôvodu bolo potrebné vypracovať a zrealizovať nové technické riešenia.

Pozrite si, ako vyzerá nový úsek

Ďalších 590-tisíc eur navyše stál prevoz zeminy po najbližších obchádzkových cestách namiesto po trase budovanej rýchlocesty, a to pre styk so železničnou traťou. To nie je všetko, takmer 2,5-miliónový nárast v eurách bez dane spôsobili rôzne nároky zhotoviteľa, vyplýva z údajov vo Vestníku verejného obstarávania a v Centrálnom registri zmlúv.

Problémy pokračovali aj potom. V čase odovzdávania a prevzatia staveniska nemala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vlastnícke právo na parcely v katastri obce Tomášovce. Zároveň tiež distribútor elektriny zmenil stanovisko aj napriek tomu, že v konaní na stavebné povolenie súhlasil s projektovou dokumentáciou pre objekty v jeho budúcej správe.

R2 Mýtna -Lovinobaňa, strihanie pásky. Foto: NDS
TS R2 Myt-Lov prestrihnutie R2 Mýtna -Lovinobaňa, strihanie pásky.

K tomu všetkému sa objavil aj nález munície z druhej svetovej vojny. Následne bolo potrebné zavolať pyrotechnikov a s tým sa, samozrejme, nepočítalo. Taktiež mala stavba dôsledkom jej umiestnenia aj dosah na životné prostredie. Preto vznikla potreba na vybudovanie objektov vhodných pre migráciu zveri.

Stavia sa, ale pomaly

Napriek tomu, že diaľnicou nie je stále spojená Bratislava s Košicami, sa diaľničiarom v roku 2022 podarilo dokončiť niekoľko vecí. Pred pár dňami sa im podarilo otvoriť odpočívadlo Milhosť, ktoré leží na hraničnom úseku medzi Maďarskom a Košicami. Okrem tradičných funkcií, ako je odpočinok, občerstvenie, si tam nájdu šoféri aj distribučné miesto na služby mýta, kde si môžu zaobstarať palubnú jednotku. Vodiči osobných vozidiel si na Milhosti môžu kúpiť diaľničnú známku. Nechýbajú hygienické zariadenia či miesta pre aktívny oddych a detské ihriská.

Najväčšou zaujímavosťou odpočívadla je však to, že tam bude prebiehať kontrola kamiónov, čo by malo pomôcť predchádzať poškodeniu a nadmernému zaťaženiu ciest. „Policajný zbor bude odpočívadlo využívať na kontrolu stavu a hmotnosti kamiónov, a to s možnosťou ich vrátenia na územie krajiny, z ktorej prišli. Toto otočenie umožnia navrhnuté komunikácie napájajúce sa na existujúcu prístupovú cestu ponad cestu R4, ktoré vzájomne prepoja obe odpočívadlá,“ informovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Doležal Čítajte viac Diaľničné známky zdražejú. Jeden trik však umožní vodičom jazdiť rok za staré ceny

Začiatkom septembra boli tiež ukončené práce nad železničnou traťou v bratislavskom Lamači. Most sa nachádza na diaľnici D2 medzi križovatkou Lamač a tunelom Sitina. Oprava mosta stála 1,3 milióna eur. NDS vykonávala prácu na moste počas dvoch etáp. Najprv rozšírili vozovku za mostom, aby mohol byť počas oprávnených prác zachovaný počet jazdných pruhov. Potom diaľničiari aj po začatí opravných prác v spolupráci s políciou prijali ďalšie opatrenia na zvýšenie komfortu motoristov. Uvádzajú, že v miestach prejazdov stredným deliacim pásom zmiernili prejazdné polomery a smerovacie dosky na podstavcoch nahradili vodiacimi doskami. Most meria 48,2 metra.

Nekonečný Liptov

Na Liptove sa udiali v tomto roku dva výrazné posuny. Všetci netrpezlivo očakávajú dokončenie diaľničného úseku D1 Hubová – Ivachnová (počíta sa s dokončením do dvoch rokov – pozn. red) a minimálne aspoň začatie prác na úseku Turany – Hubová. To zatiaľ nenastalo. A ako uviedol minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina), ani v budúcom roku sa s týmto krokom nepočíta. Úsek D1 Turany – Hubová je pritom posledným nerozostavaným úsekom budúcej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami.

Podarilo sa však po dlhých ôsmich rokoch prebúrať tunel Čebrať. Motoristom, ktorí dennodenne zápasia v Ružomberku so svojou trpezlivosťou v nekonečných kolónach, tak zasvietilo svetielko nádeje. Ide o tretí najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou 3,6 kilometra. Svoje prvenstvo si udrží tunel Višňové s dĺžkou takmer 7,5 kilometra, druhý je Branisko s piatimi kilometrami. Čebrať mal dosiahnuť kúsok nad dva kilometre, ale pre komplikovaný geologický terén musel projekt prejsť pár zmenami.

Ďalšia pozitívna správa pre Liptov je spojazdnenie mosta pri Podbanskom. Ten je súčasťou liptovského úseku diaľnice D1. Ľavý most, ktorý smeruje z Popradu do Liptovského Mikuláša, úplne zbúrali a na jeho mieste NDS postavila úplne nový. Diaľničiari uviedli, že najnáročnejšou činnosťou v rámci obnovy mosta bolo zbúranie starého mosta a sprejazdnenie cesty II/537 v stanovenom časovom limite, teda len počas jedného víkendu. Most je dlhý približne 150 metrov, je 15 metrov široký a jeho výška je 8,3 metra.

© Autorské práva vyhradené

51 debata chyba
Viac na túto tému: #R2 #Mýtna – Lovinobaňa