Zomrela Slovenka, ktorá vynašla francúzske vrecúškové polievky. Prečítajte si jej životný príbeh

Sú potraviny, ktoré sa navždy zapíšu do pamäte národa. Kto zo Slovákov neochutnal vrecúškovú francúzsku polievku? Jej vynálezkyňa Darina Matyášová už nie je medzi nami. Narodila sa 14. 7. 1943 a zomrela 8. 10. 2022. Dokonale vystihla náladu spoločnosti, ktorá v druhej polovici dvadsiateho storočia zrýchľovala životné tempo, sťahovala sa vo veľkom z vidieka do miest a podarovala jej to, čo ľudia nevyhnutne potrebujú k životu – chutný, lacný a rýchlo dostupný produkt.

12.10.2022 12:30
Darina Matyášová Foto:
Darina Matyášová.
debata (17)

Darina Matyášová sa narodila do nepokojného vojnového času. Mala ako väčšina Slovákov skromné detstvo. Ako dospievala, privyrábala si brigádami na ovocných plantážach prievidzskej Carpathie. Výborná študentka si vybrala na Slovenskej vysokej škole technickej chémiu a po jej skončení, hneď po promóciach a svadbe nastúpila mladá inžinierka do Carpathie. Zaradili ju do výroby, stala sa majstrovou. Každý inžinier by mal výrobu spoznať a oňuchať zo všetkých strán.

Carpathia Nestlé Čítajte viac Slovenské polievky z Prievidze udržali zamorených Španielov nad vodou

Bola to, ako sa zakrátko ukázalo, dobrá škola nielen pre budúcu vývojárku, ale aj manažérku. Príbeh Dariny Matyášovej pripomína kariéru mnohých slávnych úspešných ľudí, nielen že produkt objavili, ale zaslúžili sa o jeho zavedenie do výroby a rozvoj podniku. V Carpathii to Matyášová dotiahla na post riaditeľky, previedla firmu cez strastiplné transformačno-privatizačné časy, v nudzových časoch predávali výrobky rovno z nákladiakov po celom strednom Slovensku. Neskôr zabezpečila budúcnosť Carpathie pod krídlami dnes najväčšieho potravinárskeho gigantu vo svete Nestlé.

Vráťme sa však o polstoročie dozadu. Písal sa rok 1971. Ani nie tridsaťročná mladá žena, mama dvoch detí, stála pred úlohou vyrobiť polievku, ktorá by sa dala rýchlo pripraviť a chutila celej spoločnosti. Matyášová si predstavila svoju klientelu – študenti na internátoch, mladé zamestnané ženy, turisti. Túžila po ľahkej čírej bujónovej zeleninovej polievke. Polievke predchádzali nepochybne všetky domáce hókus pokusy s varením. Vytvorila mix zelenín, kde cibuľu nahradila atraktívnejším zelenkavým pórom. V dehydrovanej zmesi sa namiesto obvyklých tenučkých rezancov objavili zvodnejšie kyprejšie mušličky.

Mäsiar Róbert Gašparík. Čítajte viac Mäsiar Gašparík: Ľudia začínajú byť nahnevaní. Hovoria, že takéto ceny nikdy nezažili a drahota je umelo vyvolaná

Lenže jedno je laboratórium a druhé výrobná prax. Vystali dve prekážky: kde vziať pór a kde matrice na formovanie mušličiek.

Sušený pór dodali Albánci, ale matrice na mušličky bolo treba kúpiť z cestovinárskej veľmoci z Talianska. Písal sa rok 1971 a vrchnosť Matyášovej odkázala, že ľuďom postačia aj slížiky. Keď však vedenie Carpathie tvrdohlavo nástojilo na mušličkách a garantovalo zvýšenie výroby, stal sa zázrak. Závodu zakúpili požadovaný stroj.

Takto sa narodila slovenská vrecúšková polievka číslo jedna, jedna z najznámejších potravinárskych značiek Slovenska. Prečo sa volá francúzska? Nuž bol v tom trochu hold krajine veľkých labužníkov alebo aj túžba Slovákov uzamknutých železnou oponou dotknúť sa aspoň lyžicou polievky evokujúcej názvom lahodnú francúzsku gastronómiu.

Inak Francúzi majú radšej cibuľové polievky, kým Slováci z chuťovo výrazných preferujú cesnakovú a takí Španieli sú zasa na múčne. Dnes v Prievidzi vyrábajú bujónovú kocku Kub Or (Kocku zlata), ktorá je koncentrátom francúzskych chutí. Sú takí dobrí a efektívni, že celú výrobu z Francúzska presťahovali do Prievidze. To, že je dnes Nestlé Prievidza nielen slovenským, ale aj významný európskym centrom výroby polievok je zásluha Matyášovej.

dm gotz w werner FOTO Alex Stiebritz dm Čítajte viac Zomrel zakladateľ dm drogerie. Vytvoril firmu s viac ako 66 tisíc zamestnancami

Keď Peter Bondra strelil víťazný gól ruskej zbornej na vo finále Majstrovstiev sveta v hokeji v roku 2002, nadšený televízny reportér kričal do mikrofónu: Postavte mu sochu. Keby existovala sieň slávy slovenských potravín, nepochybne by v nej jedno z čestných miest patrilo celkom iste Darine Matyášovej. V čase keď rezort pôdohospodárstva uvažuje nad novou kampaňou povzbudzujúcou ľudí ku kúpe slovenských potravín, je práve produkt Dariny Matyášovej ukážkou slovenskej potravinovej invencie, toho ako sa trafiť do chuti národa.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #polievka
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy