Ešte pred pandémiou COVID-19 mnoho zákazníkov obchodných reťazcov pred sebou tlačilo preplnené košíky a čakali v dlhých radoch pred pokladnicou. Nepozerali až tak na ceny a vedeli si vybrať aj z iného ako zľavneného sortimentu. Rozdiel ľudia pocítili po začiatku vojny na Ukrajine, keď sa najmä pre ceny energií spustilo veľké zdražovanie. Dnes si zákazník dvakrát premyslí, ktorú potravinu kúpi a ktorú nie, vravia predajcovia.

Najviac zdraželi za rok podľa Štatistického úradu oleje a tuky – priemerne až o 52 percent. Na každom eure je to zvýšenie o 52 centov. Chlieb a obilniny medziročne vyskočili o viac ako 23 percent, mlieko, syry a vajcia takmer o 22 percent, mäso o 20 percent.
Prázdnejšie košíky
Pokles objemu nákupného košíka pociťujú aj v spoločnosti Tesco, a to o päť percent, informuje generálny riaditeľ Tesco Slovensko Martin Kuruc. Ďalej hovorí, že všeobecným trendom je väčšia disciplína pri nakupovaní, mnoho zákazníkov nakupuje podľa zoznamu. V porovnaní s obdobím spred pandémie nakupujú menej, ale do obchodu chodia častejšie. Dodáva, že zákazníci teraz viac ako kedykoľvek predtým vyhľadávajú zľavy, viac nakupujú výrobky vlastnej značky reťazca a lacnejšie produkty. So stále sa znižujúcou kúpyschopnosťou spotrebiteľov sa zväčšuje skupina orientujúca sa na cenu, vysvetľuje Kuruc. Cena sa tak stáva tým rozhodujúcim faktorom pri nákupe, ostatné faktory sú doplnkové a niektoré dokonca zanedbateľné.
Hodnota priemerného košíka klesla aj v spoločnosti Lidl Slovensko. Jeho hovorca Tomáš Bezák vysvetľuje, že je to spôsobené zvýšenou ponukou produktov, ktoré ponúkajú v akciách. Takisto registrujú výraznejší záujem o privátne značky. „Záujem o naše privátne značky stále rastie, dokonca výraznejšie, ako je priemer slovenského trhu,“ dodáva Bezák.
Bezák z Lidla hovorí, že sa snažia ceny tlačiť dole, čo to ide, no aj pre energie sa to nedá donekonečna. „Rast vstupných nákladov postihol aj našich dodávateľov, a tak sa prejavil aj na cene nami nakupovaných výrobkov. Popri nákupných cenách sa zvýšili aj iné naše prevádzkové a administratívne náklady, aj my platíme vyššie sumy za energie, dopravu, mzdy a podobne,“ dodáva Bezák. V dôsledku tohto prístupu sa marža v Lidli v porovnaní s minulým rokom znížila, tvrdí.
To, že zákazníci zmenili svoje nákupné správanie, potvrdzuje aj Marek Koštrna, marketingový manažér pre Terno a Kraj. „Zákazníci sa snažia šetriť vo všetkých sférach života a pozorujeme to aj pri nákupe potravín. Cena nákupného košíka sa u zákazníkov znížila, ale je faktom, že zákazníci chodievajú nakupovať častejšie a sledujú viac letáky,“ uviedol Koštrna.

V Terne a Kraji tiež pozorujú, že spotrebitelia majú zvýšený záujem o privátne značky, ktoré ponúkajú kvalitné potraviny za nižšiu cenu. „Vnímame to najmä teraz, v období zdražovania a rekordnej inflácie, keď sa dopyt po nich stále zvyšuje,“ tvrdí Koštrna. A ďalej dodáva, že si v spoločnosti všímajú aj výraznejší príklon ľudí k zľavám.
Záujem o privátne značky stúpa
Za posledné obdobie sa zvýšila frekvencia návštev zákazníkov aj v Kauflande, tvrdí hovorca spoločnosti Samuel Machajdík. „Zároveň môžeme potvrdiť, že zákazníci nakupujú viac privátnych značiek, alebo produktov v akcii a kvôli inflácii sa zväčšil priemerný nákupný košík,“ potvrdil Machajdík. Zákazníci nakupujú základné potraviny alebo produkty z radov privátnych značiek či rôzny akciový tovar.
K ostatným reťazcom sa pridáva aj spoločnosť Billa. „Čo sa týka základného sortimentu, u zákazníkov v našich supermarketoch sme si všimli, že viac nakupujú tovar v akciách ako neakciový. Neevidujeme zmenu preferencie v kategóriách produktov, to znamená, naši zákazníci nemajú tendenciu nakupovať napríklad viac margarínu ako masla. Skôr vidíme, že ho nakúpia a predzásobia sa v akciách. Na druhej strane vidíme, že zákazníci sa začínajú uskromňovať a potraviny nakupujú v menších množstvách, nekúpia napríklad päť kusov určitého tovaru, ale len dva či tri. Nižší záujem je o prémiovejší sortiment,“ uviedla pre Pravdu hovorkyňa Billy Kvetoslava Kirchnerová.

Ako aj v iných reťazcoch, aj v Bille tešia záujmu o privátne značky. Ako informuje Kirchnerová, až 67 percent zákazníkov siaha práve po tomto sortimente. V roku 2022 sa porovnaní s rokom 2018 zvýšil o 10 percent aj počet zákazníkov, ktorí si výrobky vlastných značiek vkladajú do košíka pri každom nákupe. Z januárového prieskumu, ktorý si spravila spoločnosť Billa, tiež vyplýva, že štyria z desiatich Slovákov považujú tieto produkty za kvalitnejšie alebo rovnako kvalitné ako značkové výrobky.
Trend nového zákazníka potvrdzuje aj Sylvia Porubänová, sociologička a výkonná riaditeľka Slovenského národného strediska pre ľudské práva v Bratislave. „Ľudia sa v krízových časoch, na čo sme aj zvyknutí z minulých období, najviac uskromnia vo využívaní gastronomických služieb a v cestovaní. Práve v náročných časoch sa spotrebitelia viac spoliehajú na cenové akcie reťazcov, sledujú a porovnávajú jednotlivé ponuky,“ uviedla. Ďalej dodáva, že spotrebitelia pri nákupe potravín sledujú viac ako inokedy zľavy, vernostné programy, výhodné nákupy a vzdávajú sa takzvaných prémiových produktov ako napríklad exotického ovocia, drahého mäsa a viac budú kupovať cenovo dostupnejšie potraviny, ako je pečivo, cestoviny či zemiaky.