Železničné trate čakajú zmeny. Odborníci hovoria o zmenách, komu pomôžu a komu nie?

Ak chceme veľkorysé peniaze z plánu obnovy a odolnosti, tak musíme spraviť aj reformy. Funguje to tak, že vláda plní míľniky, ku ktorým sa zaviazala, a Európska komisia za to uvoľní finančné zdroje.

04.08.2022 16:42
Doležal Foto: ,
plán obnovy,
debata (25)

Jednou z podmienok toho, aby Slovensko mohlo požiadať o časť z balíka peňazí, je, aby prijalo plán dopravnej obslužnosti. Ten v sebe zahŕňa aj nový vlakový grafikon. „Ak chceme čerpať stámilióny na rozvoj železničnej dopravy, je to nutnosť,“ poznamenal minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina).

Návrh nového vlakového grafikonu, na ktorom spolupracoval rezort dopravy s rezortom financií, už na verejnosti spustil vlnu kritiky. Občania protestujú pre rušenie zastávok rýchlikov a samosprávy upozorňujú, že to môže spomaliť ich rozvoj. Je nový návrh vlakových spojov revolučný krok alebo je šitý horúcou ihlou?

ZSSK: Dostali príspevok 76 284 000 eur Čítajte viac Reforma vlakového grafikonu: Ľudia sa búria, zastávky rýchlikov sa rušia

Rezort dopravy argumentuje, že cieľom zmien je prinesť väčšiu rýchlosť pre diaľkové vlaky, zatiaľ čo regionálne trasy budú obslúžené v kratšom intervale. Na základe analýzy si štát určil, ktoré sú perspektívne a neperspektívne trasy. Inými slovami zistil, kde je vlaková doprava často využívaná a kde má potenciál. Tam, kde potenciál nemá, bude vlaková doprava nahrádzaná autobusovým spojením.

Vlak je drahší, ale odvezie masy ľudí. V územiach, kde železnica nie je atraktívna, bude fungovať v obmedzenom móde. „Určili sme si, kde na Slovensku bude železnica tvoriť kostru, kde bude nosným dopravným systémom a tam sme sa ju snažili významne posilniť a zatraktívniť,“ ozrejmil riaditeľ sekcie stratégie dopravy Rastislav Cenký.

Niektorí prídu o priame spoje

Časť z cestujúcich, ktorá je výrazne menšinová, príde o možnosť priameho vlakového prepojenia. Neznamená to, že o spojenie prídu, len budú nútení prestupovať a často získajú aj viac vlakových spojení. Žiaľ, je to tak, že nutnosť prestupu býva dôvodom na naozaj negatívnu reakciu, tvrdí v rozhovore pre denník Pravda odborník na dopravu Ján Kovalčík, ktorý pôsobí v tíme pre plán obnovy. Výhody nového grafikonu podľa neho sú, že vlaky budú jazdiť menej preplnené a zlepší sa cesta rýchlikmi. „Oproti dnešku sa cesta štandardným rýchlikom z Bratislavy do Košíc skráti o viac ako 20 minút,“ opisuje.

VIDEO: Čas rýchlika z Bratislavy do Košíc sa skráti do 25 minút

Video

Na navrhované zmeny sa podrobne pozrel aj vedúci Katedry železničnej dopravy na Žilinskej univerzite Martin Kendra. Podľa neho dnešné rýchliky budú presunuté do kategórie „expres“ a nebudú zastavovať v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom, Trenčianska Teplá a Margecany. Tým sa dosiahne skrátenie cestovného času z Bratislavy do Košíc z dnešných päť hodín 50 minút na päť hodín 25 minút.

Medzi Bratislavou a Žilinou bude dosahovaný čas dve hodiny, dve minúty. Rýchlik Tatran túto trasu zvládne za dve hodiny a 23 minút. Úspora času by tak bola medzi Žilinou a Bratislavou 21 minút. Takéto zrýchlenie vlakov si však vyžiada prestup navyše pre cestujúcich zo staníc, kde expresy nebudú zastavovať. „Napríklad cestujúci zo smeru Myjava budú musieť po novom prestúpiť v Novom Meste nad Váhom do regionálneho rýchlika do Trenčína a tam prestúpiť na expres do Košíc, podobne aj cestujúci z Nitry, ktorí dosiaľ prestupovali len v Leopoldove,“ tvrdí pre Pravdu.

Ako ďalej vysvetľuje, zvýši sa počet regionálnych rýchlikov z Trenčína do Bratislavy o osem párov tak, aby bol v staniciach, kde nezastavujú expresy, zabezpečený hodinový takt smer Bratislava a opačne z Bratislavy. „Taktiež pribudnú aj tri nové expresy z Bratislavy do Žiliny, z ktorých niektoré budú pokračovať do Martina alebo Popradu,“ opisuje cestovanie vlakom podľa nového grafikonu.

Za nevýhodu považuje napríklad to, že dôjde k časovému posunu nových expresov o jednu hodinu, keď prvý ranný vlak z Bratislavy do Košíc i opačne pôjde o hodinu neskôr. V Margecanoch tak podľa neho budú prípoje naviazané na osobné vlaky do Košíc a Spišskej Novej Vsi s krátkym časom čakania na prípoj. V uvedených mestách sa pre časť cestujúcich zhoršia prestupné väzby. Poukazuje tiež na to, že dôjde k rozviazaniu prípojných väzieb v diaľkovej doprave v Bratislave na smer Brno a Praha a nová poloha prípojných rýchlikov z Vrútok do Zvolena si vyžiadala absolútne rozviazanie prípojných väzieb vo Zvolene na smer Levice a Bratislava a na smer Lučenec a Košice.

Návrh nového cestovného poriadku tiež prináša výrazné obmedzenie dopravy na niektorých regionálnych tratiach. Podľa Kendru sú to napríklad trate Tisovec – Brezno, Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica a Tatranská Lomnica – Studený Potok. „Posledná menovaná úprava je nepochopiteľná, keďže ide o trať v rámci turistického regiónu Vysoké Tatry, kde by sa skôr požadovalo vytvoriť častejšie spojenia z Tatranskej Lomnice do Popradu a nie obmedziť spoje len na víkendy,“ poukazuje na nedostatky nového grafikonu.

Analytik: Revolúcia namiesto evolúcie

To, čo chce urobiť rezort dopravy, je dobrá cesta, ale príšerná realizácia, hovorí o avizovaných zmenách bývalý riaditeľ stratégie ZSSK a v súčasnosti konzultant v železničnej doprave Július Slíž. „Robíme revolúciu namiesto evolúcie, to znamená, že osvedčene fungujúce vlaky s ich zastaveniami zrušíme bez náhrady,“ dodáva.

Poukazuje napríklad na neexistenciu alternatívy pre cestovanie bez prestupov zo staníc Piešťany či Nové Mesto nad Váhom smerom do staníc za Žilinou. „Je to pripravované narýchlo a bez podpory v ďalších aspektoch, ktoré by pomohli ľuďom tieto zmeny akceptovať,“ tvrdí pre Pravdu.

Ako ďalej vysvetľuje, štát by mal namiesto rušenia vlakov hľadať možnosti, ako prilákať viac cestujúcich do poloprázdnych vozňov. Okrem toho sa obáva, že kvôli prestupom a nedostatočne vybudovanej infraštruktúre na vlakových staniciach budú ľudia menej cestovať vlakom.

Prestupovanie sa tak pre cestujúcich stane veľkou komplikáciou. „Hlavne pri stave, v akom máme slovenské stanice, kde chýbajú eskalátory alebo informačné tabule, ktoré sú umiestnené v staničnej hale a cestujúci tak musí zachádzať,“ vysvetľuje. Prestupy tak budú problematické hlavne pre cestujúcich s veľkou batožinou, cyklistov, matky s kočíkmi či menej pohyblivých starších ľudí. Hrozí tak podľa neho to, že sa nedostaví želaný nárast tržieb, respektíve zvýši sa strata.

Panika podľa ministra nie je na mieste

Po novom by sa cesta rýchlikom z Bratislavy cez Žilinu do Košíc mala skrátiť o 25 minút. Takýto rýchlik by však už nezastavoval v Leopoldove, Piešťanoch, Novom Meste nad Váhom, Trenčianskej Teplej, ale ani v Margecanoch. Piešťany by tak napríklad stratili priame vlakové spojenie s Tatrami a Košicami. Cestujúci z Piešťan by po novom na ceste do Košíc musel prestúpiť v Trenčíne a odtiaľ čakať na nadväzujúci vlak. Na druhej strane, ak bude chcieť ísť niekto regionálne, tak namiesto dvoch hodín budú vlaky premávať každú hodinu, opisuje vyššiu frekvenciu vlakových spojení Doležal.

Primátorka Leopoldova Terézia Kavuliaková však hovorí o nespokojnosti jeho obyvateľov ako aj okolitých obcí. Podľa jej slov sa v súčasnosti v popoludňajšom čase dostanú cestujúci do tohto významného železničného uzla z Bratislavy každú polhodinu, po novom by to malo byť každú hodinu. „To je významný zásah najmä pre pravidelných cestujúcich,“ konštatovala.

Minister dopravy upokojuje verejnosť, že panika nie je na mieste. Téma nového grafikonu je podľa neho zneužívaná pred blížiacimi sa komunálnymi voľbami, ktoré budú už na jeseň. Ako ďalej vysvetľuje, je to stále živý dokument a vec nie je uzavretá. Na ministerstve zapracovávajú pripomienky samospráv, jednotlivcov aj odbornej verejnosti. Do konca augusta má byť podľa jeho slov hotová finálna verzia grafikonu, ktorú dostane vyšší územný celok a ten k nemu prispôsobí autobusy.

© Autorské práva vyhradené

25 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #vlak #stanica #grafikon #2023