Odvrátená strana investície Volva: Slovensko zaplatí za to cennou pôdou

Cenou za výstavbu piatej automobilky na Slovensku nebude len záber 400 hektárov najúrodnejšej pôdy v Košickej kotline, ale aj koniec skúšobnej stanice v Haniske, kde sa testovala vhodnosť pestovania poľnohospodárskych plodín. Štát musí prísť urýchlene s riešením, kam premiestni skúšobnú stanicu, ktorá je pre pestovateľov zemiakov mimoriadne dôležitá. Žiada to Zemiakarský a zeleninársky zväz SR.

03.08.2022 05:00
Heger, Volvo Foto: ,
Premiér Heger si podáva ruky s predstaviteľom automobilky Volvo pri podpise slávnostnej investície.
debata (271)

Význam a výnimočnosť skúšobnej stanice v Haniske pri Košiciach, ktorá je jedným zo 14 testovacích pracovísk Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho (ÚKSUP), inak štátnej inštitúcie, spočíva certifikácii zemiakového sadiva, ale aj ostatných plodín.

V Haniske aj s podporou eurofondov boli zmodernizované laboratóriá, ktoré umožňovali dokonale preveriť kvalitu zemiakového sadiva. Certifikovaná sadba garantuje, že zemiaky sú vhodné do príslušných pestovateľských oblastí teda, že poľnohospodári nekupujú, ako sa vraví, mačku vo vreci. Teraz hrozí, že agrorezort príde o skúšobnú stanicu v Haniske, čo môže ohroziť budúcnosť bez tak oslabeného pestovania zemiakov na Slovensku.

Volvo Čítajte viac Na Slovensko prichádza megainvestícia. Volvo postaví závod pri Košiciach, vzniknúť môže až 13 tisíc miest

„Tohto roku pestujeme sadivové zemiaky na výmere 322 hektárov. Je tu však priestor pestovať ich až na 800 hektároch pôdy, no k tomu potrebujeme aj funkčnú skúšobnú stanicu. Máme pocit, že slovenské poľnohospodárstvo sa opäť dostalo na okraj záujmu,“ reaguje na aktuálny stav predseda Zemiakarského a zeleninárskeho zväzu SR Jozef Šumichrast.

Zo severu na juh

So zemiakmi to na Slovensku ide už dlho dole z kopca. Sebestačnosť v ich produkcii nedosahuje už ani 50 percent, hoci odkedy sa pod Tatrami pestujú, ľudia si ich vedeli dorobiť dostatok. Tri kľúčové zemiakarske oblasti – Liptov, Spiš a Šariš, kde sa sústreďovala aj výroba sadiva, sa po roku 2000 postupne vzdali ich pestovania. Dôvodom bolo najmä rozkrádanie úrody, ale aj zastarávajúce technológie, rozdeľovanie družstiev, skladov.

Heger, Volvo Čítajte viac Slovensko takú výrobu ešte nevidelo. Zostaneme montážnou dielňou? Choďte sa tam pozrieť, hovorí analytik

Pestovanie zemiakov sa z chladnejšieho severu presunulo na teplejší juh Slovenska. Tu sa síce objavilo množstvo vynikajúcich pestovateľov, malo to však háčik. Slnkom prežiarený juh je degradačným územím, kde sa nedá dorobiť sadivo. Jeho výrobu sa na Slovensku podarilo udržať len vďaka úzkemu kruhu zapálených zemiakarov.

Výhoda vlastného sadiva

Potrebuje Slovensko vlastné zemiakové sadivo? "Potrebuje, pretože keď si ho dopestujeme sami, získame ho dva razy lacnejšie, ako keď ho nakupujeme v zahraničí,“ hovorí Viliam Bezák, niekdajší šéf zemiakarskeho zväzu. Upozorňuje, že na sadivo pripadá gro z výrobných nákladov. Nemôže nám byť teda jedno, či si sadivové zemiaky vyrobíme sami, alebo si ho za dvojnásobne vysokú cenu dovezieme zo zahraničia.

"Cena sadiva a samozrejme jeho kvalita významne ovplyvňuje konkurencieschop­nosť slovenských zemiakov,“ zdôrazňuje Viliam Bezák.

slovensky vyrobok, obchod, kvalita z nasich regionov, potraviny Čítajte viac V Kauflande končia známe produkty. Mäso by sme nahrádzali múkou, sťažuje sa firma. Reťazec reaguje

Každá vláda sľubuje, že sa jej podarí oživiť sebestačnosť v produkcii zemiakov, ktoré kedysi tvorili základ obživy slovenského obyvateľstva. Ročná spotreba však v priebehu tridsiatich rokov klesla z vyše 80 kilogramov na menej ako 50, pričom viac ako polovicu z tohto množstva tvoria zemiaky dovážané z celej Európy. Zaťažuje to negatívne obchodnú bilanciu, ktorá sa aj zásluhou zemiakov a zeleniny pohybuje v posledných rokoch na úrovni 1,8 až dve miliardy eur.

Kto je na ťahu?

Ak to naozaj politici myslia vážne s oživením sebestačnosti, potom treba rozhýbať pestovanie zemiakov. "Nemôžeme si dovoliť, aby príchodom ďalšej automobilky ešte viac klesla domáca produkcia zemiakov. Testovaciu stanicu môže štát premiestniť aj do inej lokality,“ myslí si predseda Zemiakarského a zeleninárskeho zväzu SR Jozef Šumichrast. Obáva sa, že vzhľadom na súčasnú stavebnú legislatíva môže celý proces premiestnenia stanice trvať nežiaduco dlho. „Žiadame štát, aby situáciu riešil už teraz a nie až keď bude pre našich pestovateľov a v konečnom dôsledku aj pre slovenského spotrebiteľa neskoro,“ nalieha Jozef Šumichrast.

Aká je budúcnosť skúšobnej stanice v Haniske? "Ministerstvo pôdohospodárstva SR si uvedomuje dôležitosť skúšobnej stanice ÚKSÚP-u v katastroch obcí Haniska a Valaliky, preto aj minister Samuel Vlčan trval na tom, že musí byť presťahovaná na iné vhodné miesto,“ reagovalo ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka.

volvo fabrika Čítajte viac Pôdu pre Volvo rozkopú už tento rok. Vyše 80 percent pozemkov vykúpili

Presun má podľa rezortu pôdohospodárstva v kompetencii ministerstvo hospodárstva a jej spoločnosť zriadená na účel prípravy priemyselného parku pre automobilku Volvo.

"Samozrejme všetky možnosti sú komunikované aj s ÚKSÚP-om. Aktuálne je na stole viacero možností, kam by sa skúšobná stanica mohla presunúť. Časový harmonogram bude známy až na základe výberu najvhodnejšej alternatívy,“ konštatuje sa v stanovisku Vlčanovho rezortu.

"Jednou z možností kam presunúť pracovisko v Haniske by mohla byť napríklad skúšobná stanica Zvolen,“ myslí si Viliam Bezák, podľa ktorého je teraz na ťahu štát. Ten by mal myslieť nielen na rozvoj automobilového priemyslu, ale aj poľnohospodárstva, dodáva Jaroslav Mačák, riaditeľ družstva pestovateľov a spracovateľov zemiakov Slovsolanum so sídlom v Spišskej Belej. Myslí si, že presun skúšobnej stanice nespočíva len v prenose zariadení, ale aj v personálnom vybavení.

Richard Sulík Čítajte viac Najhorší scenár: Elektrina a plyn zdražejú o stovky eur. Očakáva sa rozhodnutie, Sulík čaká na podpis komisie

"Už dlho sme svedkami toho, že štát nedbá o výchovu príslušných odborníkov. Zo skúšobníctva odchádza pokolenie skúsených pracovníkov a nových nezvesíme okamžite z klinca. Pokiaľ Slovensko nebude mať skúšobnú stanicu, ktorá preveruje kvalitu sadiva hrozí, že k pestovateľom sa dostane nepreskúšané odrody, ktoré môžu tým, čo ho nakúpia a vysadia, priniesť sklamanie,“ upozorňuje Mačák.

Originalita stanice Haniska pri Košiciach

Skúšobné stanice sú rozmiestnené po celom Slovensku tak, aby zachytili rozmanitosť pôdno-klimatických podmienok celej krajiny. Testovaním sa zisťuje, kde sa oplatí či naopak je priveľké riziko pestovať tú či onú odrodu alebo hybrid danej plodiny. Stanica v Haniske sa nachádza v mierne pahorkatinnej oblasti Košickej kotliny na terasovitej plošine Hornád s nadmorskou výškou 210 metrov. Ide o suchšie, veterné územie s vnútrozemským podnebím. K stanici prilieha 33 hektárov pôdy na sprašových hlinách. Stanica bola založená v roku 1958 zo skúšobnej stanice v Barci. Odrodové skúšobníctvo má v oblasti veľkú tradíciu už od konca 19. storočia. V Haniske okrem zemiakov testujú obilniny, strukoviny, kukuricu, repku. Súčasťou stanice je historická budova, v ktorej sídlil kedysi predchodca slovenského rozhlasu.

© Autorské práva vyhradené

271 debata chyba
Viac na túto tému: #zemiaky