Na spor Kauflandu a Taurisu reagujú ďalší potravinári. Rokovania o cenách sú tvrdé, lacné potraviny chce každý

Vyjednávanie na cene medzi dodávateľmi potravín a odberateľmi z reťazcov sú neúprosné. Samotný spotrebiteľ si chce kúpiť tovar za čo najlepšiu cenu a čo najlepšiu kvalitu. Dodávatelia potravín chcú mať za svoje produkty adekvátne zaplatené najmä v súčasnosti, keď im rastú ceny energií. Na druhej strane reťazce v konkurenčnom boji chcú tlačiť na čo najnižšie ceny, aby prilákali zákazníkov. Nájsť spoločnú reč niekedy nie je úplne jednoduché. Príkladom je nedávny spor medzi reťazcom Kaufland a skupinou Tauris Group, ktorí sa nedohodli na výkupnej cene produktov.

27.07.2022 18:21
slovensky vyrobok, obchod, kvalita z nasich... Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (6)

Denník Pravda oslovil aj ďalších výrobcov potravín a združenia s otázkou, ako prebiehajú také rokovania o cene. „Spolupracujeme s vybranými reťazcami na Slovensku. Jednania s nimi sú vždy náročné, ale nemôžeme povedať, že by boli nekorektné. Väčšina sa správa veľmi korektne a snaží sa zaradiť slovenské produkty do predaja,“ uviedol Tomáš Letavay, majiteľ známej čokoládovej spoločnosti Lyra. Dodáva však, že sa vo firme snažia vyhýbať spoluprácam s diskontnými reťazcami, keďže je pre nich neprípustné robiť akékoľvek ústupky v kvalite a zložení ich čokolád.

Vzťah medzi dodávateľom a odberateľom je dobrovoľný. Pokiaľ jedna strana nesúhlasí s druhou, dochádza k rozviazaniu spolupráce alebo jednoducho spoluprácu nenadviažu. „Takúto situáciu možno označiť za bežnú,“ hovorí Eva Forrai, výkonná riaditeľka Slovenského zväzu spracovateľov mäsa.

Kaufland predajna Čítajte viac Kaufland znepokojila reakcia Vlčana. Taurisu zase odkazuje, že mäsových výrobkov od slovenských firiem má dosť

„Rokovania o cenách sú náročné,“ hovorí aj Matej Korpáš zo Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory. V reklamných spotoch niektoré obchodné reťazce vyhlasujú, že dokážu udržať ceny aj v čase ich rekordného rastu. „Aj to môže následne vyvolať takúto reakciu veľkých dodávateľských spoločností. Nie je vylúčené, že sa s odberateľmi nedohodnú aj ďalší výrobcovia,“ tvrdí Korpáš. Forrai uvádza niekoľko faktorov, ktoré ovplyvňujú vzťahy. Na strane spotrebiteľa sú to rastúce ceny. „Čo predstavuje zníženie kúpyschopnosti a spotrebiteľ sa pri nákupoch prioritne orientuje na cenu,“ tvrdí. Ďalej vysvetľuje druhú stranu, a to sú slovenskí výrobcovia, ktorí pociťujú zníženie konkurencieschop­nosti slovenských výrobcov potravín oproti zahraničným.

Dnes sa predáva až 80 percent potravín prostredníctvom obchodných reťazcov a len zvyšné percentá tvorí tradičný trh, informuje Forrai a dodáva, že práve pulty najmä zahraničných obchodných reťazcov sú miestom, kde sa môžu stretnúť porovnateľné až rovnaké produkty z jednotlivých krajín Európskej únie. Tam je cenový rozdiel medzi nimi často v neprospech slovenských výrobcov.

Tento nelichotivý stav Forrai hodnotí ako dôsledok dlhoročnej absencie podpory slovenského potravinárskeho odvetvia zo strany štátu. Do roku 2019 nevnímala výkonná riaditeľka od neho takmer žiadnu podporu. Tak sa Slovensko dostalo aj do takej situácie, v ktorej je cenový rozdiel medzi chladeným mäsom zo Slovenska a z dovozu na úrovni 30 až 35 percent.

Samuel Vlčan Čítajte viac Pekári reagujú na kauzu Kaufland. Vlčan dal reťazcom veľkú moc, zlegalizovali sa nekalé praktiky

„Osobne si myslím, že Kaufland určite nechcel znižovať kvalitu na úkor ceny," vyjadril sa ku kauze Milan Lapšanský, hovorca Slovenského zväzu pekárov a cukrárov.

Kaufland sa v poslednej reakcii ohradil aj proti tvrdeniam ministra pôdohospodárstva Samuela Vlčana (nom. OĽaNO). Ten zareagoval na spor podľa Kauflandu neprávom kritickým štýlom. Reťazec sa bráni, že vždy kládol kvalitu výrobkov na prvé miesto. „Kvalita produktov bola, je a bude v Kauflande na prvom mieste a nie je pravda, že by reťazec od svojich dodávateľov požadoval jej zníženie na úkor ceny,“ vyhlásil jeho hovorca Samuel Machajdík.

Reťazec tvrdí, že v posledných dňoch zazneli na jeho adresu vyjadrenia zo strany Taurisu, ktoré sa nezakladajú na pravde. Slovenská firma ich kritizovala za to, že sa snaží tlačiť ponúkané ceny čo najnižšie. A to až tak, že by museli mäso z výrobkov nahrádzať lacnejšími alternatívami. Taktiež Kauflad dodáva, že aj bez výrobkov Taurisu si ľudia nájdu 16 slovenských dodávateľov, mrazené ryby a mrazené výrobky z tejto kategórie od ôsmich slovenských dodávateľov a lahôdkové šaláty a výrobky z rýb od štyroch slovenských dodávateľov. „Táto atraktívna ponuka je vysoko kvalitná a podiel mäsa pri viacerých produktoch je dokonca vyšší, než na aký boli zákazníci zvyknutí pri vybranej ponuke Tauris Group. To všetko za výhodný pomer kvality a ceny,“ informuje reťazec.

maso obchod potraviny Čítajte viac Prečo v Kauflande skončila známa značka. Ako zasiahol cenový boj Tesco či Lidl? Riaditeľ mäsovej spoločnosti Tauris Richard Duda opisuje, že v žiadnom reťazci to nebolo jednoduché. Pri poslednom zvyšovaní absolvovali niekoľko osobných stretnutí so zástupcami moderného a tradičného trhu, kde sa im snažili vysvetľovať dôvody zvýšenia cien. „Uvedomovali sme si a stále si uvedomujeme dôležitosť konkurencieschop­nosti a aktuálnu ekonomickú situáciu, preto sme ponúkli rozdelenie zvýšenia cien do niekoľkých etáp, čo nakoniec všetci ostatní retailisti, s ktorými obchodujeme, akceptovali a navzájom sme sa podržali,“ opisuje Duda.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Potraviny #ceny #Slovensko #Kaufland