Pokračovanie článku: Situácia s mostami je závažná, niektoré sú pred kolapsom. Expert varuje pred scenárom z Janova

Hľadajú sa peniaze navyše

Na zlý stav mostov rezort dopravy upozorňoval ešte v novembri 2020, keď minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) na vláde predstavil Mostný program. Vtedy sa ho nepodarilo presadiť, rokovanie o materiáli bolo prerušené. Mostný program sa čiastočne stal súčasťou aktualizovaného Harmonogramu prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry, ktorý vláda schválila vo februári. „Príprava obnovy mostov prebieha v súlade s harmonogramom, do výšky finančných zdrojov, ktoré sú k dispozícii v kapitole rezortu dopravy. Na tento rok je zo štátneho rozpočtu vyčlenených 2,3 milióna eur, v budúcom roku to je takmer 40 miliónov eur,“ zareagovalo tlačové oddelenie rezortu dopravy na otázku denníka Pravda, či sa oprava mostov pohľa vpred.

Mosty na cestách I. triedy spadajú pod Slovenskú správu ciest. Takmer tretina mostov na cestách I. triedy je v stave V až VII, čiže v najhorších kategóriách. Spolu je to až 563 z 1 764 mostov. Slovenská správa ciest v tomto roku okrem veľkoplošných opráv ciest I. triedy opravuje aj viaceré mosty na týchto cestách. Mosty na cestách II. a III. triedy sú na druhej strane v správe samospráv. Najhoršia situácia je v Prešovskom kraji, kde je 319 mostov v zlom až havaríjnom stave.

Doležal si tiež uvedomuje, že situácia vo verejných financiách nie je ideálna. Aj z toho dôvodu na ministerstve dopravy už dlhšie pripravujú alternatívu financovania obnovy mostov prostredníctvom PPP (projekt verejno-súkromného partnerstva, pozn. red.). Takouto formou sa na Slovensku financujú napríklad cesty, príkladom je obchvat Bratislavy. Obnova mostov sa financuje tiež prostredníctvom eurofondov, ale tie jednoducho na to nestačia.

Dopravný analytik Ján Kovalčík sa pýta, prečo za taký dlhý čas od nevydareného pokusu ministerstvo dopravy nevypracovalo a nezverejnilo kvalitnejší Mostný program. „Ak je to priorita rezortu, dávno mal byť v medzirezortnom pripomienkovaní a už aj schválený vládou. Nebol dôvod čakať na správu NKÚ a sľubovať, že to zahrnú do aktualizácie iného dokumentu,“ kritizuje ministra analytik. Podľa neho je súčasný harmonogram cestných projektov, kde je zahrnutý aj Mostný program, neprehľadný a nezrozumiteľný aj pre odbornú verejnosť. Analytik sa obáva toho, aby sa to neskončilo tak, že doplnením sanácií mostov do harmonogramu sa len zbavia úlohy a vyhnú systémovým opatreniam v príprave na zabezpečenie efektívneho systému obnovy mostov.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #mosty #peniaze #obnova #pád mosta