Automobilky zápasia s nedostatkom polovodičov, reštaurácie a domácnosti trápi málo slnečnicového oleja a vo Francúzsku došla horčica. Miestni sa sťažujú, že obľúbenú ingredienciu nie je dostať v obchodoch.
Obzvlášť je to problém pre labužníkov a šéfkuchárov, ktorí z dijonskej horčice pripravujú špeciality. Veď ako by inak mohli nahradiť túto kľúčovú ingredienciu v takých klasických pokrmoch ako je napríklad Le lapin à la moutarde alebo v zálievkach do šalátu? „Je to základ francúzskej kuchyne," hovorí Bertrand Chauveau, šéfkuchár v jednej z parížskych reštaurácii . „Vďaka nej naša majonéza dostáva žltú farbu,“ dodáva.

Vo francúzskych obchodoch je dijonskú horčicu len ťažko zohnať. „Spotrebujem veľa horčice. Ale v Paríži teraz jednoducho nie je,“ opisuje svoj príbeh v rozhovore pre Financial Times hudobník Didier Marouani. „Obišiel som najmenej dvadsaťpäť obchodov a nič som nenašiel. Teda áno našiel, nejaká horčica tam predsa len bola, ale nie takej dobrej značky,“ dodal.
Príčiny horčicovej krízy
Horčicová kríza vo Francúzsku má dve hlavné príčiny. Hoci sa horčičné semienka pre dijonskú horčicu pestujú aj v Burgundsku vo Francúzsku, väčšinou sa dovážajú zo zahraničia, čo poukazuje na zložitosť globálneho potravinového dodávateľského reťazca.
Burgundský producenti horčice dovážajú horčičné semienka predovšetkým z Kanady, ktorú však pred rokom zasiahla vlna rekordných horúčav, takže polovica úrody uschla. Veľkoobchodné ceny horčičných semienok rekordne stúpli, čo malo za následok, že cena dijonskej horčice v obchodoch stúpla. Podľa štúdie analytickej spoločnosti IRI sa ceny horčice vo Francúzsku za rok zvýšili o deväť percent. Dôvodom je najmä slabá úroda v roku 2021 v Kanade. Kanada poskytuje 80 percent horčičných semien vo Francúzsku.
V kríze na trhu s horčicou zohral úlohu aj geopolitický kontext. Rusko a Ukrajina, dvaja hlavní producenti horčičných semienok, mohli pomôcť vyrovnať kanadské straty. Ukrajina, ktorá je vo vojne, však prerušila výrobu a Rusko zasiahlo obchodné embargo.
Počasie spôsobuje potravinárom problémy
Nie je to len výroba dijonskej horčice, ktorej výrobu obmedzilo nepriaznivé počasie. Od júla 2020 vyrába spoločnosť Huy Fong Foods menej pikantnej omáčky s názvom Sriracha, obľúbenej hlavne v azíjskej kuchyni, v dôsledku pretrvávajúceho nedostatku čili papričiek, ktorý možno pripísať suchám v Mexiku.
Vysoké ceny kávy sa stali skôr normou v dôsledku sucha, po ktorých nasledovali silné mrazy v Brazílii a silné dažde v Kolumbii, ktorá je jedným z najväčších vývozcov kávy na svete. Hrozí nedostatok cíceru, čiastočne aj v dôsledku sucha v Kanade, ako aj záplav v Mexiku a Austrálii. Nepríjemnosti počasia zasiahli aj ovos a pšenicu , informuje portál Quartz.