Koľko pív vypijú Slováci po pandémii? Ako ktorí, ako kde

Výčapy piva sú opäť plné smädných ľudí, ale nie všetky. Správanie slovenských milovníkov piva významne zmenili dva pandemické roky. Chuť na čapované pivo ľuďom zostala, ale u mnohých ju krotí strach z opätovne sa šíriaceho covidu a zdražovanie odčerpávajúce peniaze na pôžitok.

10.07.2022 11:32
Pivo - ilustračné foto. Foto:
Pivo - ilustračné foto.
debata (1)

Viac ako tretina Slovákov síce navštevuje podniky rovnako ako pred pandémiou, ale 27 percent návštevnosť obmedzila a jedna pätina konzumuje jedlo a nápoje doma. Vyplynulo to z prieskumu, ktorý si dal urobiť Slovenský zväz výrobcov piva a sladu.

Na Slovensku sa v posledných rokoch ustálila spotreba piva na úrovni 70 litrov priemerne na hlavu a rok. Ľudia pili pivo aj počas pandémie koronavírusu, ale prevahu nad čapovaným pivom získali plechovkové a fľaškové pivá. Keď na jar padli protipandemické opatrenia, ktoré držali pod zámkom gastronomické podniky, ľudia sa vyhrnuli na pivo. Čísla z májového prieskumu spoločnosti 2muse však ukázali, že pandémia zmenila správanie obyvateľstva.

Pivo - ilustračné foto. Čítajte viac Pivo bude výrazne drahšie. Ceny sladu a energií robia šarapatu, o koľko si priplatíme?

„Zvyklosti Slovákov týkajúce sa návštevy gastrozariadení (reštaurácie, pohostinstvá, kaviarne) sa vracajú do stavu pred pandémiou iba postupne,“ povedal na margo čerstvých zistení Vladimír Machalík, riaditeľ Slovenského zväzu výrobcov piva a sladu. Dodal, že mnohí to majú v pláne zmeniť. Chuť čapovaného piva v kruhu priateľov, atmosféra v hostinci či na festivale, kde sa podáva pivo, sa nedá doma ničím nahradiť.

Medze hostinských a „štamgastov"

Ľudia akoby sa ocitli medzi dvoma svetmi. Jeden predstavuje mámivá chuť osviežujúceho piva a debaty, v ktorej sa preberie všetko od politiky cez šport až po všedné ľudské trampoty, a druhý svet zastupuje obava z budúcnosti. Opäť sa objavujú správy o letných prípadoch covidu, čo časť pivárov zdržiava doma, a, samozrejme, je tu vlna zdražovania.

Jedno aj druhé držia v napätí hostinských. Navyše je tu prázdninový odlev zákazníkov na dovolenky. Tie dokážu odčerpať z balíka „štamgastov" až 40 percent zákazníkov. Poukazuje na to Marek Géhry, ktorý sa stará o remeselný pivovar Ábel v bratislavskej Rači. Pivovarníci musia teda s pivom vyraziť na festivaly, do kúpeľov a turistických centier.

Géhryho malý pivovar s reštauráciou patrí medzi podniky, ktoré zaplnilo toľko návštevníkov ako v čase pred pandémiou. To však nemôže povedať známy topoľčiansky podnik Zlatý baránok, kde počet návštevníkov klesol o polovicu. Ukazuje sa, že návštevnosť ovplyvňuje nielen zmýšľanie ľudí ohľadom bezpečnosti, ale predovšetkým príjmy, reálna kúpna sila.

Bratislava, bývanie, byty, domy, ceny Čítajte viac Slovensko je drahšie ako Česko, Poľsko a Maďarsko. Pozrite si porovnanie cien v EÚ (+ mapa)

Doma či vo výčape?

Pivo sa neprestáva piť, mení sa však spôsob konzumácie. Pandémia posilnila predaj plechovkového a fľaškového piva cez obchodné siete, kde si ľudia môžu kúpiť aj malé sudové balenia na súkromné párty. Ešte pred pandémiou sa predalo 30 percent čapovaného piva a 70 percent tvorilo plechovkové a fľaškové pivo. Počas pandémie pripadlo na čapované pivo už len 20 percent, čo šlo na vrub zatvorenia prevádzok a ich otvorenia len počas teplých letných mesiacov.

„Dúfame, že sa tento trend podarí počas tohto leta zvrátiť a zvýšime podiel čapovaného piva,“ vyslovil prianie pivovarníkov aj výčapníkov Vladimír Machalík. Pravda, naplniť túto túžbu nebude jednoduché.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #pivo #alkohol