Slovenské polievky z Prievidze udržali zamorených Španielov nad vodou

Vojny a pandémie prevracajú život naruby a natrvalo menia stravovacie zvyklosti národov. Aj pandémia korony, nevedno na aký čas utlmená, zmenila jedálne lístky naprieč celým svetom. Lockdowny vyľudnili mestá a práca z domu prinútila aj tých, čo nevarili, aby si sami začali pripravovať jedlo.

, 01.08.2022 05:00
Carpathia Nestlé Foto: ,
Tri tváre závodu Carpathia Nestlé Slovensko: Dušan Ďurdík, riaditeľ(sprava), Darina Matyášová, autorka Francúzskej polievky a šéf vývoja dehydratovaných potravín Jaroslav Žiak.
debata (10)

Jedna slovenská potravinárska fabrika zachraňovala v núdzovom režime starý kontinent: Nestlé Slovensko, našincom dobre známa Carpathia Prievidza.

Po prekonaní pandémie korony doputoval na riaditeľstvo závodu Nestlé v Prievidzi list zo Španielska, v ktorom úprimne ďakovali za zvýšené dodávky dehydrovaných vrecúškových polievok a cestovinových jedál. Aj na Slovensku sme videli, ako sa z Madridu náhle stalo ľudoprázdne miesto. A vtedy prišli ľuďom uzamknutým v domácnostiach vhod jedlá, ktoré sa dali pripraviť rýchlo, boli chutné a pritom rozmanité. Netrvalo dlho a "španielsku“ domácu väznicu s nevyhnutnosťou každého jednotlivca a rodiny postarať sa o seba vlastnými silami zažilo aj Slovensko.

zatvaaa Čítajte viac Kombajny sa rozbehli, bude dosť obilia? Do hry vstúpilo veľa špekulatívnych podnikateľov a Američania

V tej chvíli nevídane akcelerovala výroba v prievidzskom závode Nestlé, kde sa vyrábajú dehydrované výrobky, najmä bujóny a polievky, ale aj rôzne cestovinové pochúťky. Keby sa hľadal vo svete príklad modernizačnej investície reagujúcej na prudko zvýšený dopyt, našli by sme ho v najväčšej potravinárskej fabrike Slovenska v Prievidzi. Tu v roku 2019 netušiac, že na svet sa valí korona, závod zmodernizovali, posilnili o kolaboratívne – s ľuďmi spolupracujúce roboty a bez akýchkoľvek ťažkostí zvýšili výrobu o polovicu, teda z dovtedajších 20 000 tisíc na minuloročných už vyše 30 000 ton výrobkov.

Bola to šťastná zhoda náhod? Jedno je isté, v centrále najväčšieho potravinového giganta na svete, ktorý sídli vo švajčiarskom Vevey, dávno predtým vyhodnocovali, ako sa naprieč planétou život zrýchľuje a ľuďom zostáva čoraz menej času na prípravu jedla. Preto dostal zelenú projekt rozšírenia prievidzského závodu, 90 percent produkcie ktorého smeruje na export. To, že Carpathia, jedna z mnohých fabrík Nestlé rozptýlených po 186 krajinách sveta, dostala šancu, vyplývalo jednak z jej výrobnej tradície a najmä zo spoľahlivosti a tvorivosti slovenského tímu potravinárov.

Vybraná z vôle ľudu

Carpathia je už tridsať rokov organickou súčasťou Nestlé. Je jednou z mála dobre zrealizovaných privatizácií, ktorá priniesla podniku založenému v roku 1875 budúcnosť. Na čele fabriky stála v pohnutom transformačnom čase Darina Matyášová, ktorá mala vynikajúce renomé medzi zamestnancami aj v odborných kruhoch.

Na sklonku osemdesiatych rokov prebiehali po celom Československu v atmosfére gorbačovskej perestrojky voľby riaditeľov podnikov a závodov. Matyášovú osadenstvo tri razy zvolilo na čelo firmy, ale okresný výbor Komunistickej strany Slovenska v Prievidzi mal svojho favorita. Až keď podnikový riaditeľ vtedajších Stredoslovenských konzervární a liehovarov v Liptovskom Mikuláši rezolútne vyhlásil, že nemá lepšieho človeka na tento post, súdruhovia kapitulovali.

zväčšiť Darina Matyášová, veľká dáma slovenského... Foto: Jozef Sedlák, Pravda
Darina Matyášová, veľká dáma slovenského potravinárstva. Darina Matyášová, veľká dáma slovenského potravinárstva.

Autoritu si nemožno získať menovaním do funkcie, človek si ju musí vybojovať. Carpathia bola vždy závodom Prievidžanov, imidžovou fabrikou mesta, ktorá región Hornej Nitry zviditeľňovala nie menej ako neďaleký Bojnický zámok. Jej výrobky poznalo celé Slovensko. Zaslúžila sa o to aj Darina Matyášová.

Do fabriky prišla ako čerstvo promovaná inžinierka v lete roku 1966. V jednom týždni oslávila promócie, nasledujúci sa vydala a o ďalší už bola majstrovou výroby. Neprichádzala do cudzieho prostredia, ako študentka brigádovala na plantážach Carpathie a keď sa rozhodla študovať chémiu, spájala vo svojich snoch kariéru mladej inžinierky s konzervárňou a polievkárňou.

Prenesme sme sa o viac ako polstoročie dopredu. Dnes stojí na čele Nestlé Prievidza Dušan Ďurdík a šéfom vývoja, ktorý dvadsať rokov viedla Darina Matyášová, Jaroslav Žiak. Obaja sú rodom z Prievidze či jej okolia. Pre Carpathiu bolo a je typické, že z jednej rodiny pracuje v závode 5–6 ľudí, robili tu starí rodičia, otec s mamou a robia aj vnuci či vnučky. Pohybujúc sa po fabrike sa tu a tam objavujú rôzne motivačné heslá.

Napríklad: Všetci spolu alebo Bez strát – Každý z nás.

Carpathia zamestnáva dnes takmer 650 ľudí, je tu minimálna fluktuácia, dobrovoľne odchádza z robotníckych postov ani nie 6 percent ľudí. Je to fabrika, kde vládne dobré pracovné ovzdušie, priateľské vzťahy a ľudia majú istotu, že loď, na ktorej sa plavia a poháňajú ju vpred svojou prácou, sa nepotopí. Zažili všelijaké chvíle a vždy si poradili, lebo ich kapitáni boli vždy ženy a muži na svojom mieste.

Kto stvoril Francúzsku polievku

Najpopulárnejším výrobkom Carpatie závodu Nestlé Slovensko je Francúzska polievka. Jej receptúru vymyslela Darina Matyášová. Po druhej materskej stiahli mladú inžinierku na oddelenie vývoja a za 6 týždňov bola na svete dnes najpredávanejšia vrecúšková polievka na Slovensku. Každých päť minút si ju niekto z obyvateľov našej krajiny uvarí a skonzumuje, mimochodom jedno vrecko urobí gurmánsky pôžitok trom ľuďom.

zväčšiť V závode Carpathia Nestlé Slovensko majú mladí... Foto: Jozef Sedlák, Pravda
Carpathia Nestlé V závode Carpathia Nestlé Slovensko majú mladí perspektívu.

V čom spočíva genialita receptu? Len vo vyjadrení chute národa? V čase vzniku polievky (1971) nemala Matyášová ani 30 rokov, ako mladá gazdiná sa učila variť a túžila nielen po výnimočnej chuti. Tú dosiahla mixom zelenín s atraktívnym zelenkavým pórikom a príťažlivosť v tanieri zvýšili namiesto tradičných slížikov mušličky. Razom vystali dva prekážky: kde vziať pór a kde matrice na formovanie mušličiek.

Sušený pór dodali Albánci, ale matrice na mušličky bolo treba kúpiť z cestovinárskej veľmoci z Talianska. Písal sa rok 1971 a vrchnosť Matyášovej odkázala, že ľuďom postačia aj slížiky. Keď však vedenie Carpathie tvrdohlavo nástojilo na mušličkách a garantovalo zvýšenie výroby, stal sa zázrak. Závodu zakúpili požadovaný stroj.

Takto sa narodila slovenská vrecúšková polievka číslo jedna, jedna z najznámejších potravinárskych značiek Slovenska. Prečo sa volá francúzska? Nuž bol v tom trochu hold krajine veľkých labužníkov alebo aj túžba Slovákov uzamknutých železnou oponou dotknúť sa aspoň lyžicou polievky francúzskej gastronómie.

Inak Francúzi majú radšej cibuľové polievky, kým Slováci z chuťovo výrazných preferujú cesnakovú a takí Španieli sú zasa na múčne. Dnes v Prievidzi vyrábajú bujónovú kocku Kub Or (Kocku zlata), ktorá je koncentrátom francúzskych chutí. Sú takí dobrí a efektívni, že celú výrobu z Francúzska presťahovali do Prievidze.

zväčšiť Keď heslá nie sú prázdnymi slovami. Foto: Jozef Sedlák, Pravda
carpathia Keď heslá nie sú prázdnymi slovami.

Ktorý exportný trh je pre Nestlé Prievidza najdôležitejší? Francúzsky. Smeruje tam 28 percent všetkej produkcie, hneď za ním nasleduje Rumunsko s 24 percentami a zvyšok putuje do 25 krajín. Samotný slovenský a český trh "zje“ len desať percent výroby. Všetko ostatné ide na export.

Simply Cook – Jednoduché varenie

Na čele vývoja dnes stojí Jaroslav Žiak. Na Slovensku by sa ťažko hľadal lepší znalec chutí európskych národov. Napriek globalizácií výroby potravín, ktorá na Slovensku spolu s cestovaním spopularizovala stredomorskú a ázijskú – thajskú, či indickú kuchyňu, musí Žiak prihliadať na odtienky každej národnej kuchyne. Takú guľášovú polievku vyrábajú v českej aj slovenskej verzii a ponúkajú aj čoraz populárnejšiu pikantnú guľášovú polievku.

Majú rýchle dehydratované jedlá budúcnosť?

Žiak o tom nepochybuje. Vidí súčasnú generáciu mladých ľudí, ktorí trávia hodiny času pri počítačoch a náhle im zaškŕka v bruchu. Vtedy sú bujóny skvelými prvými pomocníkmi ako zahnať hlad. Prievidžania teraz vyvinuli sadu Simply cook, Jednoduché varenie, ktorá umožňuje prípravu pestrej skupiny jedál. Si vegetarián, máš po ruke šošovicu, alebo tekvicu? Ťukni do počítača, vyhľadaj recept a ingrediencie, ktoré potrebuješ nájdeš v škatuľke, ktorú vyvinuli v prievidzskom závode Carpathia Nestlé.

Vlcan Čítajte viac Roľník naháňal pri Trnave ministra Vlčana. Chcel od neho odpoveď, na ktorú čaká už dlho

Keď sa v roku 1990 rozpadol veľkoobchod s potravinami, stáli v prievidzskej Carpathii pred hamletoskou otázkou: byť či nebyť. Fabrika bola plná tovaru, ako ho však dostať k zákazníkom? Naložili ho do áut a začali predávať po širokom a vzdialenejšom okolí. V roku 1991 sa stal závod štátnym podnikom, ktorý rok neskôr sprivatizovala spoločnosť Nestlé.

Stanú sa zeleninári partnermi giganta?

Odvtedy uplynulo 30 rokov a dnes je Nestlé Slovensko v Prievidzi jednotkou medzi slovenským potravinármi. Vlani spoločnosť dosiahla tržby takmer 217 miliónov eur a zisk bezmála 9 a pol milióna eur, o 17 percent viac ako rok predtým. V porovnaní s ostatnými odvetviami potravinárstva sú to vysoko nadštandardné výsledky. Fabrika sa priebežne modernizuje, je lídrom v presadzovaní udržateľnosti výroby potravín, ohľaduplná voči životnému prostrediu.

Len jeden malý detail – čoraz viac zamestnancov dochádza do práce na bicykli, z fabrických striech zachytávajú dažďovú vodu a zalievajú ňou zeleň v areáli a v spolupráci s Lesmi SR vysadili 50 tisíc stromov po celej krajine, ktoré zachytia 700 ton oxidu uhličitého. O udržateľnosti ľudského života tu nerozprávajú, ale robia prihliadajúc na zodpovedné konanie každého z tímu. Ako znie heslo? Každý z nás.

Emil Macho Čítajte viac Šéf potravinárov Macho: Súčasná cena masla hovorí, kde je jeho skutočná cena

Jedna poznámka na záver: Len 20 percent zeleniny, ktorú zapracúvajú v Nestlé Prievidza do svojich výrobkov pochádza zo Slovenska a Česka. Teraz ministerstvo pôdohospodárstva vyhlásilo súťaž o podpory na rozvoj zeleninárskych fariem. Koľkí zo zeleninárov si uvedomujú, že by sa mohli stať dodávateľmi zeleniny pre najväčšieho výrobcu potravín na svete?

Pravda, aby sa zeleninári stali partnermi Nestlé Slovensko musia dodávať zeleninu porezanú a vysušenú na mieru fabriky. Ak to myslíme s podporou zeleninárstva vážne, treba doťahovať projekty do konca, vrátane toho, že podpory budú zamerané aj na finalizáciu. Len dopestovať mrkvu či pór nestačí.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #polievka
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy