Pivo stále zostáva najpopulárnejším nápojom Slovákov. V roku 2002, keď sa vypilo ročne na jedného Slováka 92 litrov piva, sa zdalo, že už-už padne stolitrová hranica spotreby priemerne ročne na hlavu. Odvtedy spotreba spadla, ale drží sa na úrovni cez 70 litrov na obyvateľa, čo je stále dobrý európsky štandard.
Čítajte viac Pivo lacnejšie ako voda? Sedem položiek, ktoré idú proti infláciiSme teda národ milujúci pivo, čo potvrdil aj prieskum, ktorý si nechalo urobiť Slovneské združenie výrobcov piva a sladu u agentúry 2MUSE. Až 60 percent mužov a 32 percent žien označilo v prieskume čapované pivo za nápoj, na ktorý mali po uvoľnení protipandemických opatrení najväčšiu chuť. Pravde to povedal Vladimír Machalík, výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu.
Jedenásť posudzovaných kategórií celkom jednoznačne hovorí, ako sa za posledných pätnásť rokov súťaže Slovenská pivná korunka zmenili chute milovníkov piva. Na jednej strane je tu mainstream, ktorý sa sústreďuje na klasiku v podobe produkcie svetlej desiatky a dvanástky, tiež pív tmavých a na druhej strane je pestrý zástup pív ochutených, nealkoholických, nefiltrovaných, spodne aj vrchne kvasených. Nehovoriac o stále rastúcej popularite miešaných nealkoholických nápojov typu radler.
Čítajte viac Expo v Dubaji: Ohrdnuté víno, borovičkaŠťuku v pivovarníckom rybníku sú remeselné pivovary, ale veľké spoločnosti takisto výrazne zmenili portfólio svojich výrobkov. Zamyslime sa, čo kupujeme a sami prídeme na to, ako sa pozvoľne menili naše chute a sympatie.
Stále však platí, proti gustu žiaden dišputát. Každý má rád svoju značku, ale fanúšikovo sebavedomie podoprie umiestnenie v súťaži Slovenskej pivnej korunky, ktorú organizuje Slovenské združenie výrobcov piva a sladu.
Prinášame prehľad víťazov za jednotlivé kategórie. Sú tipom na ochutnávku počas dovolenkových ciest po Slovensku, pretože mnohé pivá vyrábajú malé remeselné pivovary. Do batožiny si však môžete pribaliť vašu obľúbenú značku, alebo siahnuť aj po tej, ktorá vám padla do oka pri čítaní tabuľky. Aj pri pive platí, testuj a objavuj nové chute. Porovnáte tak svoju chuť s chuťou degustátorov.
Záver štvrtkového slávnostného večera 15. ročníka Slovenskej pivnej korunky patril už tradične symbolickému poďakovaniu za významný prínos v odvetví pivovarníctva-sladovníctva. Ocenenie Osobnosť pivovarníctva a sladovníctva získali František Hujík, sládok pivovaru Vŕšky Terchová s viac ako 50-ročnou praxou v pivovarníctve.
Za rozvoj degustácie a vzdelávania v profesionálnom hodnotení piva ocenili Alexandru Šlezárovú, bývalú riaditeľku Štátneho veterinárneho a potravinového ústavu Bratislava. Denník Pravda, ktorý s ňou zorganizoval viacero degustácií piva, sa pripája ku gratulantom.
Do tretice bolo ocenené dielo Tomáša Ševčíka, manažér najväčšej stredoeurópskej sladovne, Sladovne Heineken Slovensko v Hurbanove, a to za aktívne odovzdávanie skúseností v sladovníctve, expertízu využívanú aj na africkom, či americkom kontinente a za presadzovanie záujmov sladovníkov.
VÝSLEDKY 15. ROČNÍKA SLOVENSKEJ PIVNEJ KORUNKY 2022
- Počet súťažiacich pív: 137
- Počet prihlásených a súťažiacich pivovarov: 30
- § Počet súťažných kategórií: 11
I. kategória: Svetlé pivá filtrované (extrakt v pôvodnej mladine do 10 %)
- Corgoň 10 % – Heineken Slovensko, a.s.
- Šariš 10 % svetlé pivo – Plzeňský Prazdroj Slovensko, a.s.
- Zlatý Bažant 10 % – Heineken Slovensko, a.s.