Pokračovanie článku: Diaľnica do Košíc bude do roku 2010. Legendárna Ficova veta oslavuje 15 rokov. V akom stave sú kľúčové časti?

3. Obchvat Ružomberka

Vodiči sa musia pri ceste Ružomberkom vyzbrojiť poriadnou dávkou trpezlivosti. Práve toto je po ceste pod Strečnom ďalším úsekom, na ktorom pravidelne vznikajú dlhé kolóny áut. Denne prejde týmto úsekom aj 20-tisíc áut. Omeškanie je tak často v desiatkach minút.

Práve rozostavaný obchvat Ružomberka by mal dať definitívny koniec tomuto úseku, ktorý prechádza centrom mesta. Vodiči by mohli po dokončení úseku získať časovú úsporu 16 minút. Úsek Hubová – Ivachnová má takmer 15 kilometrov a jeho súčasťou má byť tunel Čebrať. Stavať sa začal v roku 2013 a pôvodne mal byť dokončený v roku 2017, neskôr sa hovorilo o konci roku 2023. Dokončenie stavby sa niekoľkokrát odkladalo.

Ondrej Matej upozorňuje na dve zlé rozhodnutia z minulosti. Prvým bolo vybratie zhotoviteľa z roku 2013 s veľmi nízkou cenou – 227 miliónov eur. Následne pri stavbe tunela Čebrať došlo k zosuvom pôdy a rozhodlo sa o zmene trasy o predĺžení zhruba o jeden kilometer. Potom prišlo podľa Mateja druhé zlé rozhodnutie, ktorého výsledkom je, že vznikol zásadný problém pri nacenení novej trasy tunela. Zmeny v trasovaní či predĺženie tunela, toto všetko si žiada dodatočné náklady.

Podľa Mateja situáciu v súčasnosti ešte navyše komplikuje situácia na stavebnom trhu. Poukazuje predovšetkým na to, že ceny stavebných materiálov sú vysoké ceny a nepokrývajú tak cenovú úroveň z čias, keď boli úseky vysúťažené. Okrem toho sa musia stavebné firmy podľa neho vyrovnať aj so samotným nedostatkom stavebných materiálov. „Dnes je to už aj samotný nedostatok železa,“ poukazuje na problém.

© Autorské práva vyhradené

90 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #tunel Višňové #D1 Hubová – Ivachnová #D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala