Pokračovanie článku: Diaľnica do Košíc bude do roku 2010. Legendárna Ficova veta oslavuje 15 rokov. V akom stave sú kľúčové časti?

2. Posledný nerozostavaný úsek za vyše miliardy

Ďalším problémovým úsekom na diaľnici D1 je Turany – Hubová. Ten je posledným nerozostavaným úsekom diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Pôvodne sa začať s výstavbou malo v roku 2013. Čo sa týka financií, pôjde o jeden z najdrahších diaľničných úsekov na Slovensku.

Účet za 13,53-kilometrovú cestu má byť skoro 1,2 miliardy eur. Ide o viac ako 88 miliónov eur na kilometer. Dôvodom, prečo tento úsek zhltne toľko peňazí, je fakt, že väčšina štvorprúdovky povedie pod zemou. Jej súčasťou má byť takmer šesťkilometrový tunel Korbeľka a 2,8 kilometra dlhý tunel Havran. Doležal koncom vlaňajška vyhlásil, že štát plánuje zaplatiť výstavbu tohto úseku z vlastného vrecka. Časy, keď sa z eurofondov stavali prevažne diaľnice a budovy, sú definitívne na konci.

Slovensko na financovanie a vybudovanie diaľničnej siete z eurofondov malo 15 rokov a kľúčový úsek diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc ešte stále nie je hotový. Teraz treba robiť niečo iné, ozýva sa z Európskej komisie. V novom programovom období by nový balík peňazí z eurofondov mal smerovať na inovatívne a zelené projekty či digitálnu transformáciu.

V minulosti sa plánoval tento úsek Turany – Hubová realizovať po povrchu. Neskôr sa plány zmenili a po novom sa počíta s jeho tunelovým variantom. Prebieha tak momentálne vodné Posudzovanie vplyvov na životné prostredie, čo je posudzovanie vplyvov na životné prostredie zamerané na vodu, keďže sú tam obavy miestnych samospráv, že vŕtaním do masívu prídu o vodu. Závery sa čoskoro zapracujú do územného rozhodnutia a bude sa pokračovať ďalej v príprave. Stavať sa bude tzv. tunelový variant, pri ktorom viac ako polovica z 13,5-kilometrového úseku pôjde pod zemou.

© Autorské práva vyhradené

90 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #tunel Višňové #D1 Hubová – Ivachnová #D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala