Diaľnica do Košíc bude do roku 2010. Legendárna Ficova veta oslavuje 15 rokov. V akom stave sú kľúčové časti?

O mesiac to bude presne 15 rokov odvtedy, čo zaznela z úst expremiéra Roberta Fica (Smer) jeho legendárna veta: Diaľnica do Košíc bude hotová do roku 2010. Ani takmer po 30 rokoch od vzniku samostatnej Slovenskej republiky sa štátu nepodarilo prepojiť diaľničnou komunikáciou dve naše najväčšie mestá, teda Bratislavu a Košice.

02.06.2022 17:57
D1 Višňové Foto:
debata (90)

Jedným zo symbolov zlyhania štátu pri stavbe kľúčovej diaľnice D1 sa stal tunel Višňové, ktorý je súčasťou úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Ak by bol tento úsek dokončený, motoristi by mohli ľahko obísť svetelnú signalizáciu v centre Žiliny a na druhej strane by nestrácali čas v dlhých kolónach pod hradom Strečno. Pre problémy s nedodržiavaním kontraktov dokonca muselo prísť k výmene zhotoviteľa.

Od vlaňajška má stavbu na starosti spoločnosť Skanska. Tá odhalila v tuneli po minulom zhotoviteľovi vážne nedostatky, ktoré môžu dokončenie stavby ešte viac oddialiť. Aby toho nebolo málo, situáciu komplikujú aj spory o peniaze, ktoré v stredu hasili diaľničiari so zástupcami stavebných spoločností. Dôvodom je situácia s nevyplatenými financiami za práce v tuneli Višňové, na ktorú minulý týždeň upozornili niektorí dodávatelia.

Jaroslav Hercog Čítajte viac Šéf Škoda Auto Slovensko: Spúšťame novinku, reaguje na nedostatok vozidiel na trhu

Úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové nie je posledným dielom skladačky na dokončenie diaľničného prepojenia medzi Bratislavou a Košicami. Okrem neho sa pracuje aj na obchvate Ružomberka, teda úseku Hubová – Ivachnová.

Posledným úsekom, kde sa stavebné stroje ešte ani nezahryzli do terénu, je úsek Turany – Hubová. S jeho realizáciou sa počíta v roku 2026. Natíska sa otázka, kedy by vodiči mohli prejsť po diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc. „Môj posledný odhad z roku 2020 bol, že to stihneme v roku 2030. V súčasnosti som mierny optimista a mohlo by sa to podariť do roku 2028,“ predpovedá riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Denník Pravda pripravil prehľad, v akom štádiu sú nedokončené úseky diaľnice D1, v čom je problém a kedy by mohli byť konečne hotové.

1. Večne problémové Višňové

Až 15 minút. Toľko času by mohli vodiči ušetriť na ceste zo Žiliny do Martina, ak bude dokončený diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové. Úsek nadväzuje na už dokončený a predchádzajúci úsek diaľnice. Za križovatkou, ktorá umožní prepojenie úseku s cestou prvej triedy spájajúcou Komárno a Žilinu, trasa diaľnice postupuje smerom na východ, až splynie s tunelom Višňové.

NDS: D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala

Video

Tunel s dĺžkou viac ako sedem kilometrov vyúsťuje na križovatke Dubná Skala a napojí sa na pokračovanie diaľnice. Odborník na dopravu Matej bilancuje stav tohto nedokončeného úseku a tvrdí, že chyby sa urobili aj za vlád expremiérky Radičovej, Fica či Pellegriniho. „Vláda pod vedením Petra Pellegriniho bez akejkoľvek analýzy, dopadovej štúdie a bez náležitých opatrení na stavbe vyhodila zhotoviteľa zo stavby,“ opisuje situáciu s tým, že to došlo do takého štádia, že stavba dva roky chátrala.

Vlani úsek získal nového zhotoviteľa, ktorý však odhalil v tuneli Višňové vážne nedostatky. Týkajú sa primárneho, ale aj sekundárneho ostenia, vrátane odvodnenia a izolácie medzi týmito dvomi časťami tunela. Dostávame sa tak do obdobia mesiac dozadu, keď bol v tejto súvislosti zvolaný hospodársky výbor.

Na ňom šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimír Jacko potvrdil, že nedostatky, ktoré boli odhalené pri skenoch časti tunela, pochádzajú z éry bývalého zhotoviteľa. „Z týchto skenov vyšlo, že naozaj niektoré (bloky) majú charakter až kritického bodu. V súlade so spoločnosťou Skanska sme povedali, že budeme musieť urobiť opravu sekundárneho ostenia práve týchto častí týchto blokov,“ vysvetľoval Jacko. Podľa neho sekundárne ostenie má mať 30-centimetrovú hrúbku, ale na niektorých skenovaných častiach Višňového to bolo aj 10 až 15 centimetrov.

Stavba D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná...
Stavba D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná...
+2Stavba D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná...

Experti zo Slovenskej technickej univerzity odporučili doskenovať diaľničiarom celý tunel.Termín dostavby tunela v súčasnosti známy nie je. „Momentálne čakáme na finálny harmonogram od zhotoviteľa stavby. Následne sa budeme vedieť korektne vyjadriť aj k termínu dokončenia,“ odpovedala NDS.

Odborník na dopravu Ondrej Matej tu však vidí aj iný problém, ktorý vznikol rozdelením stavby na niekoľko častí, pričom sa oddelila technológia tunela od jeho stavebných prác. Zjednodušene technické a stavebné úpravy sú rozdelené a robia sa zvlášť. Výber zhotoviteľa technológie tunela sa podľa neho výrazne predlžuje a uvedenie úseku do prevádzky bez toho nebude možné. „Komplikované bude aj následne zladiť súčasného dodávateľa stavebnej časti a budúceho dodávateľa technológie,“ vysvetľuje pre Pravdu.

V súčasnosti musí minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) hasiť aj problémy s nevyplatenými financiami za práce na tuneli Višňové. Situácia je podľa neho vážna a treba rozkľučkovať a pomenovať, kto je v reťazci tým, ktorý neplatí svoje záväzky. V stredu sa na pôde NDS konalo stretnutie spoločností Skanska, Porr, Tubau a zástupcov za subdodávateľov, ktorí pôsobia alebo pôsobili na stavbe. Diaľničiari vystupovali ako mediátor týchto sporov. „Môžeme potvrdiť, že počas mediačného stretnutia sa dospelo k istému návrhu na vyriešenie sporov,“ tvrdí pre Pravdu hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková s tým, že im neprináleží detailne špecifikovať a komentovať obchodné vzťahy týchto spoločností.

© Autorské práva vyhradené

90 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #tunel Višňové #D1 Hubová – Ivachnová #D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala