„Som veľmi rád, že sme mohli dnes podpísať medzi ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, ZO a SAMO dôležitú dohodu o spolupráci pri tvorbe nástrojov na zvýšenie potravinovej sebestačnosti. V zmysle tejto dohody sa obidva zväzy, ktoré pokrývajú viac ako 80 percent predaja potravín na Slovensku, zaviazali, že budú polročne posielať informácie, aby sa správne nastavovali podporné nástroje na rozvoj slovenského agropotravinárskeho priemyslu a aby sa presne nastavovali a cielene pripravovali výzvy,“ povedal Vlčan po podpise dohody.
Agrorezort spresnil, že signatári dohody vyhlasujú, že na účel zvýšenia potravinovej sebestačnosti SR budú posielať ministerstvu polročný výkaz o percentuálnom podiele obratu z predaja slovenských potravín za predchádzajúci kalendárny polrok. Na základe novej čerstvo podpísanej dohody bude môcť Vlčanov rezort nazrieť do sveta obchodných čísiel na slovenské potraviny. Bude teda vedieť, koľko sa predalo, respektíve aj nepredalo. Dnes Slovensko nemá minimálne limity, koľko musí byť slovenských produktov v regáloch. „Obchodníci by to nevedeli dodržať, pretože nemáme silnú produkčnú bázu,“ dodal šéf MPRV. Medzi slovenské produkty sa počítajú potraviny, ktoré obsahujú minimálne 75 percent slovenských surovín. Alebo je to potravina, v ktorej všetky fázy výroby prebehli na Slovensku.
Čítajte viac Minister Vlčan ohlasuje iniciatívu za potravinovú sebestačnosť. S obchodníkmi podpísal memorandumÚdaje budú zasielané na polročnej báze, uviedol šéf agrorezortu. Prvé pošlú obchodné zväzy na MPRV už koncom júla a ďalšie potom po ukončení polroka do konca. Takže nasledujúce údaje pošlú v januári 2023. Ministerstvo bude údaje zbierať na základe formulára a informácie zverejnia na svojom webe. „Verím, že aj ostatné zväzy, ktoré nie sú združené práve v týchto dvoch najväčších organizáciách predajcov potravín, sa dobrovoľne pripoja,“ poznamenal Vlčan, pričom dodáva, že údaje použijú na zvýšenie predaja potravinárskej bezpečnosti. Podľa jeho slov nikto nemusí mať obavy z toho, že by došlo k zneužitiu údajov.
Slovensko sa stále viac a viac stáva závislé od dovozu
Až 80 percent potravín je prijímaných zo zahraničia. V októbri v roku 2021 sa v obchodných reťazcoch celkovo nachádzalo najviac slovenských vajec, ktorých bolo 73 percent. Nasleduje slovenské mlieko so 65 percentami, minerálne vody so 62 percentami, med s 57 percentami a víno so zemiakmi zhodne po 54 percent. Najmenej bolo domácich jedlých olejov, len 16 percent. Aktuálne výsledky z roka 2019 najviac – o desať percent sa zvýšil podiel slovenských sladkovodných rýb, o osem percent sa zvýšil podiel slovenských zemiakov a o sedem percent aj podiel domácej čerstvej zeleniny a baleného mäsa. Naopak, za dva roky najviac klesli hodnoty slovenských hydinových balených výrobkov a jedlých tukov, zhodne o šesť percent, či našich mlynských výrobkov o päť percent. Aj táto dohoda, ako tvrdí Krajčovič, má pomôcť k zvýšeniu predaja domácich produktov na slovenskom trhu. Zdroj: SPPK
„Je to naozaj dobrý krok,“ ubezpečuje Vlčan. Podpísaná zmluva by mala fungovať dlhodobo. Zväzy sa tešia spoločnej spolupráci s ministerstvom. Ceny potravín sú dnes naozaj veľmi dôležitá téma. „Ministerstvo by malo vedieť, koľko sa predáva, koľko prejde kasou výrobkov, ktoré boli vyrobené na Slovensku,“ uviedla na tlačovej konferencii prezidentka ZO Nadežda Machútová. Kde dodala, že s tým súhlasili a z večera do rána získali súhlasy svojich členov. „Štát by sa mal rozhodovať na základe databáz, analýz a dát, nie na základe dojmológie,“ hovorí Machútová. Aj z toho dôvodu je dôležité budovať takéto analýzy, aby mal štát informácie.
Podľa predsedu SAMO Martina Krajčoviča je záujmom obchodu mať silných obchodných partnerov zo Slovenska. „Je naším záujmom, aby slovenských potravín bolo viac a aby boli oveľa konkurencieschopnejšie. Preto keď sme boli vyzvaní na takúto spoluprácu, na krok, ktorý môže k tomu pomôcť, neváhali sme. Je to záujem MPRV, ale aj obchodníkov. Obchodné siete dlhodobo podporujú slovenských dodávateľov, platia im v priemere za podobné produkty viac na odbytových cenách a majú v priemere nižšie marže na slovenské produkty ako na zahraničné,“ podčiarkol Krajčovič.