Kto chce ušetriť, nech študuje letáky a zľavy. Veľkonočný nákup zdražel o 10 %

Slovensko kráča v ústrety veľkonočným sviatkom v nepokojných časoch. Ľudia by radi dali zbohom pandemickým obmedzeniam a neistote, ktorú prináša vojna na Ukrajine, nielen dievčence ozdravujúcou šibačkou a oblievačkou, ale aj bohato prestretým stolom s božími darmi.

13.04.2022 13:43
rodina, obchod, potraviny, nákup, zálohovanie Foto:
Ilustračná fotka.
debata (3)

Hostina vyjde, ako spočítali analytici potravinového trhu, najmenej o desať percent drahšie ako pred rokom. Nehľadiac na to si našinci chcú dopriať čosi navyše, taká je slovenská nátura.

Realitu, ktorú rámcuje z mesiaca na mesiac rastúca inflácia znehodnocujúca peniaze, čo vidno na dražejúcich potravinách, však nemožno vytesniť z ľudských myslí. Chlieb pre dvoma týždňami zdražel a dva malé polkilogramové pecne vyjdú v jednom z reťazcov spolu na 1,58 eura. To číslo pripomína, kam siaha hodnota chleba v dobe, ktorej udáva rytmus vojna.

mladý farmár Marek Marko z Valaskej Čítajte viac Je desať eur za kilogram jahňacieho mäsa veľa? Najviac ho skonzumujú mestá na čele s Bratislavou

Chlieb sa podáva k veľkonočným dobrotám, ako je údené bravčové mäso v najrozmanitejších podobách. Na pulte s údeninami zaregistrujeme novinku: cenu pri niektorých lahôdkach už niektorí obchodníci neudávajú v prepočte na kilogram, ale na sto gramov, takže bravčové údené s kosťou sa ponúka za 0,49 eura, teda kilo za 4,90 eura. Moravské údené mäso vyjde na 0,79 respektíve, 7,90 eura. Ceny bravčového išli v poslednom čase hore, tak ako zdraželo obilie, kukurica či olejniny, tak zdraželi aj produkty z nich.

Kto študuje letáky, ušetrí

Existujú zázraky? Áno, zľavové. Je tu akcia jednej veľkej siete na repkový olej, liter za 1,79 eura. Na dnešné časy vynikajúca cena, zákazník si môže kúpiť maximálne 6 fliaš. To je množstvo, ktoré umožní preklenúť najhoršie časy. Múka stojí bez jedného centa – hladká aj polohrubá – 70 centov, kto chce výberovú s prívlastkom, musí doložiť v inom reťazci 30 centov. Maslo, ktoré sa viac než inokedy minie pri pečení, kleslo cenou za jednu štvrtku o tretinu, na 1,85 eura. Za „supercenu“ je v ponuke kačica dovezená z Maďarska, kilo vyjde na 2,79 eura.

Kto chce ušetriť, nech študuje letáky, zaškrtáva produkty, ktoré sú v akcii, a môže lacnejšie nakúpiť. Zato treba autom obísť viac obchodov, minúť drahý benzín či naftu. Napokon ľudia prídu na to, že pred realitou, ktorou sú dvíhajúce sa ceny, hoci znižované zľavami, niet uhnutia. Jedlo dražie. Aspoň že tovaru je dostatok.

„Nemáme výpadky v nijakom sortimente, zdá sa nám, akoby sa situácia vyhrotená obavami z vojny upokojila. Máme všetkého dosť, aj vajíčok, ktoré potrebujú gazdinky na pečenie, maľovanie kraslíc, rovnako aj čokoládových vajíčok pre šibačov,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ COOP Jednota Slovensko Branislav Lellovský.

Lenže už dvojciferná inflácia sa premieta do cien. Na jej margo Lellovský dodá, že sa usilujú upraviť obchodné marže, aby nepreniesli celú ťarchu zdražených potravín na plecia zákazníkov. „Ideme s maržami nadol, aby potraviny boli dostupné pre zákazníkov,“ hovorí obchodník z COOP Jednoty Slovensko.

Potravinová základňa sa scvrkáva

Akcie naozaj prinášajú istú úľavu peňaženkám. Ale medzitým výrobcovia potravín vysielajú signály, ktoré sa nedajú prehliadnuť. Slovenský zväz prvovýrobcov mlieka oznámil, že vlani sa znížil počet dojných kráv na Slovensku o 5-tisíc zvierat, čo znamená, že sme stratili produkciu mlieka pre 210-tisícové mesto! Takmer také, ako sú Košice (240-tisíc ľudí). Mliečni farmári sa obrátili na ministra so žiadosťou, aby im pomohol mimoriadnou dotáciou, nie ako sľúbil 10 miliónmi, ale 35 miliónmi eur. Inak pôjde výroba mlieka a s ňou mliekarne dolu vodou.

Pozrime sa, koľko stojí liter mlieka na pulte. Od 69 centov za trvanlivé polotučné, do 1,30 eura za plnotučné, štvorpercentné mlieko stojí ešte o 20 centov viac. Treba si preštudovať obal s etiketou prezrádzajúcou, odkiaľ mlieko pochádza. Veľa je ho z Česka. Slovensko po karambole s bravčovým a hydinovým mäsom sa dostáva na šikmú plochu aj s produkciou mlieka.

Bežný spotrebiteľ nie je potravinový analytik, rozumie však svojej peňaženke. Ak zbadá na pulte tovar v akcii, povedzme osminkové balenie bryndze za 0,89 eura, rád po nej siahne, pretože ten istý produkt stojí už bežne 1,49 eura. Nie je to stopercentná bryndza, obsahuje 51 percent ovčej hrudky, zvyšok je kravskej. Bude bryndze dosť? No stádo oviec sa na Slovensku redukuje, ešte vlani ich bolo vyše 300-tisíc, túto jar vyženú na pašu ovčiari už len 297-tisíc oviec.

Domáca potravinová základňa sa scvrkáva. Má to význam pripomínať v čase veľkonočných nákupov? Veď ľudia majú na pultoch na výber toľko potravín ako v časoch hojnosti a chcú si dopriať.

Kupujúci očami obchodníkov

Všimnime si, ako nás vidia obchodníci. Miriam Čilijaková z reťazca Metro uvedie niečo, čo možno nazvať fenoménom jari 2022. Dopyt rastie po oleji, múke, cestovinách, hotových jedlách, mäsových konzervách. Nesúvisí to s pandémiou, ale s vojnou na Ukrajine.

„Na jednej strane zákazníci nakupujú tovar, aby ho následne poslali na Ukrajinu, a zároveň máme zákazníkov, ktorí si robia zásoby, čo je motivované obavami z nedostatku potravín a inflácie. Inak veľkonočné cukrovinky sa nám predávajú rovnako ako minulý rok," uzavrie Čilijaková.

A máme tu ďalší postreh z druhej strany pultu. „Ľudia sa viac koncentrujú na cenu a vyhľadávajú produkty, ktoré sú pre nich dostupnejšie bez toho, aby museli obmedziť množstvo tovarov, čo je odraz pandémie a inflácie,“ glosuje nákupy Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).

Vzápätí pridáva inú črtu: „Už počas vianočných sviatkov sme videli, že spotrebitelia si dopriali aj prémiovejšie výrobky. Veľká noc v tomto ohľade nebude výnimkou. Preto opakovane obchodníci zaradili do sortimentu aj z radu vybočujúce výrobky. Ich súčasťou je napríklad aj jahňacie mäso, ktoré je síce drahšie, ale spotrebitelia si ho chcú počas sviatkov dožičiť vo väčšej miere ako počas bežného roka,“ hovorí Krajčovič.

Áno, na pultoch je jahňacina, čo prv nebývalo samozrejmosťou, ale štvrť jahňaťa ide kilogram po 9,99 eura. Táto cena nie je pre každého, za to si možno kúpiť trojnásobne viac kuraciny a dvojnásobne viac bravčoviny. Lenže jahňa je mäso typicky veľkonočné. Ako riešiť dilemu? Peňaženkou či vernosťou pomaly sa obnovujúcej tradícii?

Veľkonočný nákup sa predsa skladá z množstva väčších či menších položiek. Nemôžu v ňom chýbať pivo, víno, tvrdý alkohol a nealkoholické nápoje pre deti a šoférov. A tak voľky-nevoľky prídu k slovu kompromisy. Ľudia sa usilujú nakúpiť všetko, čo patrí k atmosfére Veľkej noci, ale selektujú.

Vínna skúška z patriotizmu

Pristavme sa pri víne a „tvrdých" nápojoch. Ponuka slovenských a zahraničných je obrovská, a to v cene, ktorá zohľadňuje možnosti priemernej slovenskej peňaženky. Výber vína sa stáva testom vernosti slovenského spotrebiteľa domácim producentom. Zostať patriotom nie je vôbec jednoduché, veď ak jeden z reťazcov ponúkne fľašu Bordeaux superieur za 3,99 eura a suché Bordeaux za 2,99 eura, potom slovenská konkurencia to nemá ľahké. Chodenie medzi regálmi vína pripomína vábenie sirén, aké zažil Odyseus. Ten odolal. Nuž aj ponuka slovenských vín je široká a môžu si to rozdať s celosvetovou konkurenciou nielen dobrým obsahom, ale aj moderne stvárnenými etiketami fliaš.

Pri tvrdom sa míňa už tradične borovička, vodka, klasická slivovica, ale napríklad aj rum „Do popredia idú rumy s nádychom Karibiku a za prijateľnú cenu,“ opisuje smer našich chutí Branislav Lellovský z COOP Jednoty Slovensko.

Nealku dominuje jeden z dobre známych výrobcov, ekonomicky sa Kofole pozoruhodne darí, aj v dobe covidovej, a možno aj preto, že inovuje svoj sortiment s jasným ťahom na produkty zdôrazňujúce zdravý spôsob života.

Je teda z čoho vyberať. Napokon však všetko treba zaplatiť. Najťažšie sa bude nakupovať slovenským dôchodcom, pretože zvýšenie ich penzií na míle zaostáva za infláciou. Stoeurová poukážka na pokrytie rastúcich životných nákladov, v ktorých potraviny hrajú prím, je zatiaľ iba sľubom vládnych politikov.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #zdražovanie #zľavy #Veľká noc
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy