Nákupná panika? Metro zastropovalo múku, Tesco žiadne nákupy oleja neobmedzuje

Desať kilogramov rastlinných olejov priemerne ročne spotrebujú ľudia na Slovensku. Od vypuknutia vojny na Ukrajine, ktorá je najväčším svetovým producentom slnečnicového oleja a zásobuje ním celú Európu, je po olejoch mimoriadny dopyt. Štyri milióny ton slnečnice totiž väzia na Ukrajine trápenej vojnou. Olej chýba od Španielska po Nemecko, ale aj v Grécku. Záujem oň rastie aj na Slovensku a rastúca cena - olej medziročne zdražel o 31 percent – kupujúcim nerobí zatiaľ problém.

05.04.2022 17:36
potraviny Foto:
Ilustračné foto.
debata (5)

Skôr ich znervózňujú náznaky obmedzenia nákupu alebo informácie o tom, že onedlho môže cena prelomiť prv nepredstaviteľnú hranicu štyroch eur za litrovú fľašu. To v súčte s inými obavami povzbudzuje k nákupom. Obchod aj rezort pôdohospodárstva upokojujú, že majú situáciu pod kontrolou.

Tesco, jeden zo symbolov nákupov v supermarketoch malo podľa medializovaných informácií obmedziť predaj slnečnicového oleja, Metro zasa múky. V utorok však obchod začal vysielať informácie, že predaj zvláda a pokiaľ ide o oleje, nemá dôvod obmedzovať množstvá pre svojich zákazníkov.

konstiakmin Čítajte viac Obchodník Konštiak: Za olej nám ponúkli neuveriteľnú cenu. Ak Slovák vidí niečo lacnejšie, tak si to kúpi

„Máme skvelú spoluprácu s našimi dodávateľmi a veríme v náš dodávateľský reťazec a našu schopnosť poskytovať zákazníkom dostupnosť produktov, ktoré potrebujú. Po prehodnotení situácie v obchodoch Tesco momentálne neobmedzujeme kusový predaj akýchkoľvek potravín,“ reagovala na situáciu Katarína Pšenáková, riaditeľka komunikácie Tesca na Slovensku.

Obmedzenia len pre špekulantov

Ako sa však vraví, bez vetra sa ani lístok nepohne. V Tescu malo podľa Martina Krajčoviča, predsedu SAMO (Slovenskej aliancie moderného obchodu zoskupujúcej nadnárodné obchodné reťazce) dôjsť k nedorozumeniu v internej komunikácii medzi jednotlivými oddeleniami. Výsledkom bol príkaz vyložiť na pulty po dva kartóny slnečnicového oleja… Čo sa stalo, to sa neodstane. Teraz Tesco ubezpečuje prostredníctvom svojej hovorkyne aj predsedu SAMO, že k žiadnemu obmedzeniu potravín nedochádza. Nech v čase, keď rytmus udalostiam udáva vojna, ale aj špekulácie a špekulanti, vydrží čo najlepšie.

Práve kvôli nim mali v reťazci Metro silný dôvod na obmedzenie predaja múky na 200 kilogramov na jedného zákazníka. Také množstvo si bežný spotrebiteľ nekupuje, ide skôr o živnostníkov podnikajúcich v gastrosektore. Ako vysvetlil Martin Krajčovič, k zastropovaniu predaja siahli v reťazci preto, aby zabránili špekulantským nákupom múky. Prišiel totiž zákazník, ktorý skúpil rovno tri palety.

„Keďže je predpoklad, že cena múky porastie, podaktorí sa usilujú skúpiť múku a potom ju so ziskom ďalej predať. To bol dôvod, prečo bol nákup obmedzený,“ uviedol Krajčovič.

Obchod by mal podľa neho situáciu zvládnuť, pokiaľ, pravda, nenastanú panické nákupy. Tie už zažili po vypuknutí vojny na Ukrajine aj v Nemecku. Naposledy Slováci podľahli panike počas prvej vlny pandémie Covidu-19, keď skupovali múku, ryžu, cestoviny, droždie. Napriek tomu, že potravinársky priemysel – slovenský aj európsky – vtedy fungoval bez zádrhov a nepociťoval vo výrobe atak dražejúcich energií ani nedostatok surovín ako teraz, mal čo robiť, aby sa vyrovnal s náporom nákupov. Tie vyvrcholili pred veľkonočnými sviatkami, ktoré navyše priniesli celej krajine lockdown.

„Každý panický nákup naruší logistický proces začínajúci sa vo výrobe, pokračujúci v spracovaní a distribúcii výrobkov do skladov a odtiaľ do obchodov,“ pripomenul Martin Krajčovič a apeloval na zdravý rozum kupujúcich.

V núdzi poznáš priateľa

Ďalší nadnárodný reťazec Billa, ktorá je súčasťou skupiny REWE International AG, uviedol, že situáciu predvídali už skôr a v dostatočnom predstihu prijali potrebné opatrenia. „V našich skladoch máme dostatočné zásoby oleja, aby sme vedeli uspokojiť potreby našich zákazníkov v plnom rozsahu. Nie je preto namieste sa zbytočne znepokojovať.“

Reťazec s najväčším podielom predaja slovenských potravín COOP Jednota Slovensko zatiaľ nepociťuje enormne zvýšený záujem o oleje ani ostatné potraviny. „Neevidujeme prípady panického nákupu ani cukru či múky. Olejov máme nakontrahovaných od hlavného dodávateľa dosť, dodávky sú plynulé, nie je dôvod znepokojovať sa,“ poslal spotrebiteľom dobrú správu vrchný riaditeľ obchodu v COOP Jednota Slovensko Branislav Lellák. Na najbližšie mesiace má sieť, ktorá je silná na slovenskom vidieku, olejov dosť.

Lellák upozornil, že pred obchodom a jeho zákazníkmi sú o dva týždne veľkonočné sviatky. „Tovaru mám nachystaného dosť,“ povedal Branislav Lellák a pochválil slovenských dodávateľov, s ktorými má sieť COOP Jednota Slovensko dlhoročne dobré obchodné vzťahy. „Vyplatila sa nám podpora slovenských potravín a teraz sa nám recipročne vracia v podobe stabilných dodávok potravín, ktoré si pýta zákazník,“ konštatoval Branislav Lellák.

Prvý krok k vlastnému oleju

V stredu (dnes) by mal minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Samuel Vlčan podpísať v Leopoldove Memorandum o porozumení pri zabezpečení produkcie surového repkového oleja potravinárskej kvality na Slovensku so zástupcami spoločnosti Poľnoservis, a. s. Dokument je prvým krokom, ktorý by mal viesť k postupnej obnove spracovania repkového oleja na Slovensku.

Do štyroch mesiacov od podpisu memoranda by podľa riaditeľa Poľnoservisu Roberta Spišáka mala byť spustená výroba surového oleja potravinárskej kvality. „Táto investícia už prebieha a bude spustená na jeseň do prevádzky,“ povedal pe Pravdu Spišák. No surový repkový olej bude treba ešte zrafinovať, či už v Leopoldove, alebo niekde inde na Slovensku. Zatiaľ teda ide len o vykročenie k posilneniu vlastných spracovateľských kapacít, ktoré sú po zatvorení bratislavskej Palmy stále minimálne. Ostatne, aj olej tejto značky sa produkuje z oleja vylisovaného v zahraničí.

Otázkou zostáva, čo urobiť so slnečnicovým olejom. Tam Slovenský zväz olejninárov navrhuje s pomocou štátu vybudovať spoločný podnik na spracovanie slnečnice. Tej podobne ako repky dorábajú poľnhospodári dosť, ale chýba, ak nerátame kapacitu spoločnosti Búšlak v Dunajskom Klatove, dostatočne silné domáce spracovateľské zázemie.

Reči sa hovoria a chlieb dražie

Vlčan navštívil v pondelok najväčší slovenský mlyn v Kolárove. Tam mu iba potvrdili, ako rýchlo rastú ceny pšenice, nakupujú ju teraz po 380 až 390 eur za tonu, o 200 eur drahšie ako vlani po žatve. Okamžite sa to premietlo do ceny múky. Pekári ministrovi v Dunajskej Strede povedali, že zdražela od jesene z 27 centov na 57 centov bez DPH.

Vidno to na priebežnom zdražovaní chleba a pečiva. Naprieč Slovenskom zdraželi pekárske výrobky v apríli po druhý raz. Reťazce predávajú rožky po 11 centov kus a kilogramový bochník konzumného chlebíka už prelomil hranicu 1,43 eura, čo znamená, že zdražel o viac ako desať až dvadsať centov podľa sietí.

Minister Vlčan znovu ubezpečil, že Slovensko má v súkromných aj verejných skladoch dosť potravinárskeho obilia, hovoril o viac ako dvojnásobku potreby pšenice do žatvy. Pekári však pripomenuli, že im nedražie len pšenica a z nej múka či všade skloňované oleje, ale aj droždie. Babka k babce, a nie sú z toho kapce, ale rýchlo dražejúce potraviny.

Vláda, od ktorej žiada opozícia, aby ráznejšie konala a zlacnila potravinové nákupy pre najviac ohrozené vrstvy obyvateľstva, neuvažuje o zastropovaní cien ani poľnohospodáskych surovín, ani potravín.

Poľnohospodárom a potravinárom chce ponúknuť Vlčan dotácie (sú to však v podstate peniaze, ktoré by boli dostali aj bez ohľadu na mimoriadnu situáciu vyvolanú vojnou na Ukrajine) a k tomu majú prísť výhodnejšie úvery. Rezort ich chce vyrokovať pre výrobcov potravín s komerčnými bankami.

Ľudia však potrebujú jesť denne a potraviny im dražejú pred očami. V najhoršej situácii sú dôchodcovia, osamelé ženy s deťmi, jednoducho ľudia s nízkymi príjmami, ktorých je na Slovensku najmenej 600-tisíc. Slovensko potrebuje nielen rýchle pragmatické biznisriešenia, ale aj zohľadnenie situácie tých, ktorých dostáva rastúca inflácia a minimálne príjmy do slepej uličky.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #oleje #vojna na Ukrajine
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy