Veľký záujem o dovolenky pri mori. Najlepšie je odísť hneď, zajtra môžu byť ceny vyššie, vravia cestovky

Po dlhej zime a pandémii Covidu-19 si Slováci chcú užiť lúče slnka v zahraničí. Rast cien ľudia pocítili pri energiách, potravinách, palive, a rovnako to môžu pocítiť aj pri zahraničných dovolenkách. Veľkou výhodou sú takzvané first minute zájazdy, cena pri nich je oveľa nižšia ako v top sezóne. Denníkom Pravda oslovené cestovné kancelárie už teraz hovoria o veľkom záujme.

25.03.2022 16:20
plávanie, kúpanie, leto, nafukovačka, dovolenka, Foto: ,
Ilustračná fotka
debata

Aj Diana z Liptovského Mikuláša sa rozhodla pre kúpu first minute dovolenky. Vyjadrila sa, tak že sú momentálne „parádne ceny“ a potrebuje si ísť oddýchnuť. Jej cesta povedie na Maltu. „Mám za sebou ťažký rok a potrebujem sa psychicky aj fyzicky zregenerovať. Chcem odísť nachvíľu od všetkých informácií a len si čítať knihu na pláži,“ povedala pre Pravdu.

Nie je jediná, ktorá sa rozhodla pre kúpu dovolenky v zľavnenej cene. „Od spustenia predaja first moment zájazdov pre letnú sezónu 2022, čiže od októbra/novembra 2021, cítime zo strany našich klientov veľký záujem stráviť letnú dovolenku 2022 v prímorskej destinácii. Je to vidieť aj na aktuálnych rezerváciách,“ tvrdí Tomáš Lazarov, obchodný riaditeľ cestovnej kancelárie Hydrotour.

Dodáva, že v celej Európe je trend veľmi podobný a letné dovolenkové pobyty sa vypredávajú v niektorých prípadoch dokonca rýchlejšie ako tomu bolo pred pandémiou. Ide najmä o západné trhy, ale aj Poľsko a Česko láme rekordy predaja. Čo môže znamenať aj nedostatok voľných letov. „U nás zaznamenávame taktiež kontinuálny nárast rezervácií a je veľmi pravdepodobné, že tento rok bude smerom k letným mesiacom veľká časť kapacít vypredaná. Z toho dôvodu môže ponuka byť výrazne obmedzená,“ uviedol Lazarov. Preto sa podľa neho neoplatí odkladať rozhodnutie o nákupe dovolenky na poslednú chvíľu.

koronavírus, Austrália, Sydney Čítajte viac Leto prinesie bratislavskému letisku viacero noviniek, napríklad úplne novú leteckú linku do Záhrebu

Po dvoch pandemických rokoch, kedy bolo cestovanie cielene obmedzené, Slováci túžia po dovolenke aj podľa Diny Parfenovich, zakladateľke cestovateľského portálu Trevor. Hovorí, že ľudia vďaka preočkovanosti nemajú strach z cestovania a ušetrené peniaze radi do toho investujú. O tom, že sa cestuje vo veľkom, potvrdzujú aj čísla Trevoru: evidujú už vyše tisíc objednávok.

„Jednoznačne je cítiť nárast záujmov po zájazdoch,“ hovorí Parfenovich. Najobľúbenejšou lokalitou je pre Slovákov Turecko, kam cestuje 32 percent klientov Trevoru. Za ním nasleduje Egypt s 15 percentami. Treťou najobľúbenejšou destináciou je Grécko s 11 percentami a v tesnom závese je Bulharsko, kde jazdí približne desať percent klientov. Tunis navštevuje šesť percent ľudí, vymenováva Parfenovich.

Spoločnosť Turancar taktiež zaznamenala nárast kupujúcich zájazdov. Tvrdí, že už počas prvého first minutového obdobia predaja bolo vidieť, že ľudia majú hlad po dovolenkách. „Najmä tí, ktorí z obavy pred Covidom dva roky za sebou neboli na žiadnej dovolenke mimo Slovenska. Najlepšie to dokumentuje fakt, že náš predaj ku koncu februáre bol tri krát vyšší, ako predaj v roku 2021 a dosahoval takmer 70 percent zo sezón pred Covidom. Je to z nášho pohľadu výrazne nad naše očakávanie,“ uviedol Pavol Komora, riaditeľ cestovnej kancelárie Turancar.

Oproti minulému roku vníma až o päťnásobný nárast dopytu po dovolenkách aj cestovná agentúra Zajazdy.sk. „Avšak pri porovnaní spred pandémiou sme stále len v polovici,“ uviedol Václav Petr, riaditeľ marketingu Zajady.sk. Dodáva aj, že v ich cestovke je záujem o first minute nižší, než pred pandémiou. Vysvetľujú si to tým, že ešte stále môžu klienti pociťovať neistotu a nákup dovolenky odkladajú skôr na last minute. Čo podľa Petra bolo vidieť aj v minulom roku. „Vojna na Ukrajine opäť ovplyvnila dopyt a s jej začiatkom došlo k poklesu záujmu približne o 20 percent,“ do­dal

Cena môže vystreliť

Cestovné kancelárie takisto bojujú s prudkým zdražovaním. Zatiaľ nehovoria o nárastoch ako je tomu pri potravinách či energiách. „Zatiaľ sa v spolupráci s našimi obchodnými partnermi snažíme držať ceny približne na rovnakej úrovni ako v predchádzajúcej sezóne, ale smerom k letným mesiacom môžeme pod vplyvom nárastu cien energií, palív a potravín očakávať určitý rast cien zájazdov,“ povedal Lazarov z Hydrotouru.

Ceny nijak nezdražovali ani v cestovke Trevor, „Priemerná cena, za ktorú si Slováci vyberajú zájazdy je okolo 617 eur. Zaznamenali sme síce mierny nárast priemernej ceny, ale to vďaka tomu, že ľudia sú ochotní viac minúť,“ tvrdí Parfenovich. Dodáva, že si ľudia radi priplatia za lepší hotel s lepšími službami, a to preto, že dva roky necestovali a zostali im voľné prostriedky.

Aký vplyv bude mať inflácia na cestovný ruch sa podľa Parfenovich ukáže v najbližších mesiacoch. V Trevori neočakávajú dramatický pokles záujmu ľudí o dovolenky. Svoju rolu budú hrať nie len záujmy ľudí, ale aj ceny paliva, tvrdí.

žena, notebook, práca, problém, starosti Čítajte viac Rekordná inflácia spáli životné úspory Slovákov. Straty môžu byť miliardové

K zdražovaniu zájazdov ako takých zatiaľ nedochádza ani v Zajazdy.sk. „Nezaznamenali sme v túto chvíľu žiadne skokové zvýšenie cien,“ uviedol Petr. Očakávajú však zavedenie palivových príplatkov v reakcií na zvyšovanie cien pohonných hmôt.

V cestovke Turancar kalkulujú ceny v októbri či novembri predchádzajúceho roka na nasledujúcu sezónu. „Vtedy ceny odrážali len priemerný rast inflácie v jednotlivých cieľových destináciách a to bolo na úrovni približne 2 až 3 percent. Aktuálne však začali ceny ovplyvňovať aj ceny pohonných hmôt, ktoré tvoria významnú položku leteckej, či autobusovej dopravy. Ak by sme vychádzali z cien v súčasnom období, tak to bude predstavovať ďalšie približne tri percentá z ceny za zájazd – aj takéto zvýšenie v porovnaní s tým, čo sa deje okolo nás, nie je dramatické a je našou snahou, aby dopad na klientov bol minimálny,“ vysvetlil Komora.

Ktoré destinácie sú plné Slovákov

Turecko, Chorvátsko, Taliansko, Španielsko, Grécko, Egypt či Bulharsko? Slováci majú záujem o destinácie, kde je veľmi dobrý pomer kvality a ceny. Najviac sa predávajú tradičné destinácie v oblasti Stredozemného mora, zhodujú sa cestovné kancelárie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #dovolenka #Slovensko #slováci #first minute