Kaufland, Lidl či Tesco. Ktorý reťazec má najviac slovenských potravín?

V ponuke slovenských potravín nenastala nijaká výrazná zmena, ak za ňu nepovažujeme o osem percent vyššiu ponuku zemiakov a o desať percent zvýšené zastúpenie sladkovodných rýb. Paradoxne o vyššiu produkciu rýb sa postarali handlovskí baníci opúšťajúci produkciu uhlia a dnes špičkoví producenti sumčeka afrického.

22.02.2022 12:32
potraviny, nákup, rúško Foto:
Ilustračné foto.
debata

Príklad reštrukturalizácie, aká nemá na Slovensku obdobu! Zato zastúpenie slovenského mlieka, vajíčok, mäsa sa na regáloch nemení či dokonca upadá, dokonca aj pri cukre, vo výrobe ktorého je Slovensko spolu s obilím sebestačné.

Taký je výsledok ostatného prieskumu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory zameraný na zastúpenie slovenských potravín na pultoch obchodných reťazcov. Uskutočnili ho vlani v októbri v 45 predajniach šiestich najväčších reťazcov – Billa, Coop Jednota, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco. Najväčšia poľnohospodárska a potravinárska samospráva robí prieskumy o podieloch domácich potravín na regáloch obchodných sietí od roku 2014. Aktuálny porovnáva situáciu medzi rokom 2019 a 2021, počas prvého pandemického roku (2020) dáta kvôli mimoriadnym opatreniam nezbierali.

Slabá, len 40-percentná ponuka slovenských potravín nehovorí len o pretrvávajúcej stagnácii slovenského potravinového hospodárstva, ale aj o niektorých nebezpečne sa prehlbujúcich trendoch. Tie vyplývajú z podstaty slovenskej agrárnej politiky, ktorá je v závese iných politík štátu a jeho reprezentácií. Prieskum vyjadruje aj prístup jednotlivých reťazcov k nákupu slovenských potravín. Niet takého, ktorý by nedeklaroval vôľu predávať ich, ale realita ukazuje, že pri výbere potravín je kľúčová snaha zarobiť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #Slovensko #domáce potraviny