Príklad reštrukturalizácie, aká nemá na Slovensku obdobu! Zato zastúpenie slovenského mlieka, vajíčok, mäsa sa na regáloch nemení či dokonca upadá, dokonca aj pri cukre, vo výrobe ktorého je Slovensko spolu s obilím sebestačné.
Taký je výsledok ostatného prieskumu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory zameraný na zastúpenie slovenských potravín na pultoch obchodných reťazcov. Uskutočnili ho vlani v októbri v 45 predajniach šiestich najväčších reťazcov – Billa, Coop Jednota, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco. Najväčšia poľnohospodárska a potravinárska samospráva robí prieskumy o podieloch domácich potravín na regáloch obchodných sietí od roku 2014. Aktuálny porovnáva situáciu medzi rokom 2019 a 2021, počas prvého pandemického roku (2020) dáta kvôli mimoriadnym opatreniam nezbierali.
Slabá, len 40-percentná ponuka slovenských potravín nehovorí len o pretrvávajúcej stagnácii slovenského potravinového hospodárstva, ale aj o niektorých nebezpečne sa prehlbujúcich trendoch. Tie vyplývajú z podstaty slovenskej agrárnej politiky, ktorá je v závese iných politík štátu a jeho reprezentácií. Prieskum vyjadruje aj prístup jednotlivých reťazcov k nákupu slovenských potravín. Niet takého, ktorý by nedeklaroval vôľu predávať ich, ale realita ukazuje, že pri výbere potravín je kľúčová snaha zarobiť.