Aktuálne skóre v zastúpení slovenských kurčiat na domácej spotrebe je už menej ako 50 percent a strmo padá k 40 percentám. Rúti sa tam, kde sa dostala pred viac desiatimi rokmi produkcia bravčového mäsa. Na jedálnom lístku Slovákov sa znižuje aj podiel slovenských vajec. Ešte v roku 2015 ich produkcia dosahovala 104 percent, teraz upadla o celú jednu pätinu.
Kto mastí, žije
Za zrýchľujúcou stratou konkurencieschopnosti domácich producentov hydinového mäsa a vajec je ich pozícia v predaji. Hlavným partnerom hydinárov podobne ako pre ostatných potravinárov sú obchodné reťazce. Slovenský trh je súčasťou spoločného trhu EÚ. Obchodníci si môžu vyberať nielen z domácej ponuky kurčiat a slepačích vajec, ale aj od susedov z Českej republiky, Poľska, ale už aj z Ukrajiny. Podľa pretlaku produkcie na európskom trhu sa objavujú dodávky z Rumunska, Holandska – spomeňme si na fipronilové vajcia, do gastro prevádzok prichádza aj lacné brazílske mäso.
Produkcia z hydinových fariem a mäsokombinátov týchto krajín je pre Slovensko čoraz ťažšie zdolateľnou bariérou. Hydinári z EÚ, platí to o českých a poľských, ktorí sú bezprostrednými konkurentmi slovenských producentov, poberajú v súčte viac výhod buď cez dotácie, či nižšie odvody do zdravotných a sociálnych fondov, alebo majú lacnejšiu pracovnú silu (Rumunsko). Krajiny mimo EÚ ťažia aj z benevolentnejších zoosanitárnych a hygienických podmienok.
Na pulte, jedno či obchodných reťazcov alebo podnikov verejného stavovania, sa však bojuje cenou. A keďže aj spotrebiteľ má čoraz hlbšie do vrecka, ide po produkcii, ktorá je lacnejšia, presnejšie po kurčatách kuracích rezňoch a stehnách či vajciach, ktoré sa ponúkajú v zľave.
Čítajte viac Šéfka zväzu obchodu po poľských opatreniach: Zákazníci nám odchádzajú, tržby klesajúKto je lepšie dotovaný, nezaťažený predpismi o pohode zvierat, kto menej platí svojim zamestnancom na farmách a bitúnkoch, je na koni. V sedle sú zahraniční producenti, kým čoraz viac slovenských z neho vypadáva.
Do predajní prichádza väčšina bežných slovenských kupujúcich už rozhodnutá. V televíznych reklamných spotoch a na stránkach obľúbených novín im najväčšie reťazce začiatkom týždňa oznámiia, že si môžu kúpiť kurčatá či vajíčka lacnejšie aj o 30–40 percent lacnejšie. Zľavy, ktoré konkurencia spoza hraníc zvláda, lámu domácim výrobcom chrbtovú kosť.
"Hospodárime s menej ako jednopercentným ziskom,“ charakterizoval situáciu v odvetví Ladislav Birčák, ktorý manažuje Novogal vo Dvoroch nad Žitavou. Dodal, že krajina, ktorá dotuje viac, má v konečnom dôsledku lacnejšie potraviny, ale aj stabilnejšie hydinárske odvetvie. To slovenské, ak nezasiahne štát, alebo sa nezvýšia odbytové ceny (tie za ktoré nakupujú kurčatá a vajíčka obchodné reťazce) sa môže onedlho rozpadnúť.