Sľuby majú nahradiť činy. Vallo s Doležalom avizujú premenu vlakovej stanice v Bratislave

Hluk, špina, zápach a zvýšená kriminalita. Nepríjemný zážitok, s ktorým sa stretne množstvo cestujúcich, ktorí vystúpia na hlavnej vlakovej stanici v Bratislave.

08.02.2022 17:23
SR Bratislava ŽSR mestá Hlavná stanica... Foto: ,
Na snímke zľava primátor mesta Bratislava Matúš Vallo, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina) a generálny riaditeľ ŽSR Miroslav Havrila počas tlačovej konferencie na tému Rozvoj hlavnej stanice v Bratislave a jej priľahlého územia.
debata (13)

Obyvatelia mesta už 20 rokov počúvajú sľuby, že sa so vstupnou bránou do hlavného mesta bude niečo robiť. Doteraz sa nič nedialo.

Zmeniť sa to rozhodol rezort dopravy, Železnice SR a mesto Bratislava, ktorí spoločne podpísali memorandum o ďalšom postupe s bratislavskou hlavnou železničnou stanicou. Primátor mesta Matúš Vallo na tlačovej konferencii pred budovou schátranej stanice prezradil, že spolu začnú chystať medzinárodnú architektonickú súťaž na jej rekonštrukciu, ktorá má priniesť aj revitalizáciu jej okolia. Bez súkromného investora to však nepôjde.

VIDEO: Doležal: Chceme spraviť poctivú rekonštrukciu stanice a jej okolia

Do projektu zháňajú investora

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nom. Sme rodina) je ministerstvo, mesto a Železnice SR odsúdené na spoluprácu so súkromným investorom. Podľa neho totiž nechcú rekonštrukciu robiť v malom, čo by znamenalo napríklad len vymaľovať obrubníky či zábradlia. Hlavnú stanicu spolu s Predstaničným námestím vníma šéf rezortu dopravy ako jeden celok. „To, ako to vyzerá dnes, je dôsledkom toho, že štát nikdy nemal peniaze. Na takúto komplexnú rekonštrukciu však štát nemá a ani nikdy nebude mať peniaze,“ povedal Doležal s tým, že chcú spraviť poctivú rekonštrukciu stanice, ale aj jej okolia.

práca, zamestnanie, firma, skupina, zamestnanci, kancelária, spolupráca Čítajte viac Krízové scenáre: trojdňová zmena, noc na samotke či covid koordinátor. Čo robia firmy proti omikronu?

Podľa neho chcú pripraviť projekt tak, aby bol zaujímavý aj pre súkromného investora a popri realizácii sa zrekonštruovala aj hlavná stanica. Takáto spolupráca medzi verejnými inštitúciami a súkromným investorom nebude podľa ministra dopravy znamenať pre súkromníka stavebné eldorádo, keď by si postavil čokoľvek. „Do projektu majú čo povedať aj Železnice SR, lebo tu prevádzkujú vlakové spoje, ale aj mesto, lebo je to otázka architektúry, urbanizmu či dopravného napojenia,“ spresnil. Vo svete je spolupráca medzi súkromným a verejným investorom bežná a vybudovalo sa tak už množstvo vlakových staníc v Európe.

Medzinárodná architektonická súťaž

Primátor Bratislavy Matúš Vallo na margo vlakovej stanice poznamenal, že takýto významný objekt si zaslúži prestavbu, čo znamená kvalitnú architektonickú súťaž. „Vzhľad nezodpovedá tomu, ako má takýto verejný priestor v 21. storočí vyzerať,“ povedal primátor s tým, že je hanbou pre všetkých, ktorí na stanicu prichádzajú.

Podpísané memorandum podľa neho hovorí, že začnú chystať medzinárodnú architektonickú súťaž na rekonštrukciu hlavnej vlakovej stanice a jej okolia. Vallo predpokladá, že do realizácie víťazného návrhu ubehnú roky. Dovtedy mesto chystá niekoľko menších úprav, ktoré majú spríjemniť celý priestor stanice.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaková stanica #Martin Doležal #primátor Matúš Vallo
Flowers