„Chýbajú preto, lebo sa zastavila ich príprava v pandémii a fluktuáciou ku konkurencii, ale aj zvyšovaním našich výkonov. Na viac výkonov potrebujeme viac rušňovodičov. ZSSK sa snaží zmieriť nepriaznivú situáciu s nedostatkom rušňovodičov, ktorá je citeľná najmä na západe Slovenska, kde sa z tohto titulu odriekajú prímestské vlakové spoje,” vyhlásil Ján Lukáč, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky ZSSK.
Spolu s ministrom dopravy Andrejom Doležalom (nom. Sme rodina) preto prichádzajú s ďalšími opatreniami na získanie nových pracovníkov.
VIDEO: ZSSK chýba až 173 rušňovodičov.Vyšší plat a nástupné bonusy
V utorok na tlačovej konferencii národný dopravca a Doležal predstavili nové opatrenia, ktorými chcú prilákať ľudí, aby viedli rušeň. Prvým opatrením sú vyššie platy. Od začiatku roka 2022 sa zvýšili platy o 180 eur, a to na základe kolektívneho vyjednávania s odborovými centrálami. V budúcom roku 2023 chcú platy zvýšiť ešte o 80 eur. Priemerný plat s nadčasmi v roku 2022 bude vo výške viac ako 1 800 eur, informuje predseda predstavenstva železničiarov Roman Koreň. "To sú kroky, ktoré železničná spoločnosť musela urobiť. Sme si vedomí toho, že rušňovodič ako taký, nesie so sebou určitú mieru zodpovednosti,” tvrdí Koreň.
Druhým lákadlom je nástupný bonus. Nástupný bonus pre rušňovodičov s licenciou zvyšujú z 1 200 eur na 3 000 eur. Najviac ohrozená je doprava na západe Slovenska, preto zavedú aj príspevky na dochádzanie. Zamestnancovi, ktorý dochádza na západ z iného regiónu, prispejú 400 eurami. Takisto odmenia 500 eurami kolegov, ktorí odporučia nováčika.
Čítajte viac Chýba 173 rušňovodičov. Doležal im prihadzuje desiatky eur a novým 3000 eurMedzi ďalšie atraktívne benefity môže patriť aj 36 hodinový pracovný týždeň, základné a osobné prémie. Zvýšenie príplatkov, napríklad príplatok za nadčasovú prácu vo výške 60 percent priemernej hodinovej mzdy. Ak rušňovodiči pracujú nadčas alebo cez víkend, alebo počas sviatku, majú za to väčší príplatok ako stanovuje Zákonník práce. Ďalej môžu využívať zamestnanecké cestovné výhody, pracovné voľno navyše, rekondičné pobyty a iné.
Ďalšie benefity pre nových záujemcov môžu ešte pribudnúť. Narážajú však na určité limity štátneho rozpočtu. Zvýšenie miezd v rámci efektivizácie si vyžiadalo výdavky navyše zo štátneho rozpočtu, a to päť miliónov eur. "Nie sú to priame náklady štátneho rozpočtu. Sú to výdavky, ktoré sme internou úsporou iných nákladov našli. Čiže nezaťažujeme priamo štátny rozpočet zvýšením miezd. Firma bude stále v kladných číslach a niekoľkomiliónovom zisku,” vysvetlil Koreň.