Pokračovanie článku: Slovensko vyrobilo vlani milión áut. Na tisíc obyvateľov vyrobíme 184 vozidiel, sme svetoví rekordéri

Chýbajú dotácie

Svedčia o tom aj výsledky predaja áut na Slovensku. V kategórii M1, teda pri osobných autách, sa predaj dostal v uplynulom roku na hranicu 75 700 kusov a medziročne klesol iba mierne, o 0,78 percenta. V porovnaní s predpandémiovým rokom 2019, kedy sa u nás zaregistrovalo 101 568 nových áut, však ide o pokles približne na úrovni 25 percent. Pokiaľ ide o zákaznícky vkus, na Slovensku, podobne ako v celej Európe, v roku 2021 absolútne prevažovali autá kategórie SUV, ich podiel bol 45,7 desatín percenta. Len pre zaujímavosť, je to viac, než sa spolu predalo malých áut a áut nižšej strednej triedy.

Volkswagen, karosáreň Čítajte viac Horčík, železo, meď či guma. Automobilkám nechýbajú iba čipy

Aj kvôli chábajúcim dotáciám, ktoré navyše s veľkou mierou pravdepodobnosti nebudú ani v tomto roku, bol záujem o čisté elektromobily minimálny. V tomto smere sme prakticky na chvoste celej Európy. V uplynulom roku podporovali kúpu elektromobilov prakticky všetky štáty na západ od nás. V strednej Európe je to horšie, podpora absentovala aj v Česku (kde sa však už chystá) a v Poľsku. Niet sa preto čo diviť, že sa u nás minulý rok predalo len niečo vyše 1 100 čistých elektromobilov a ich podiel na trhu je aj naďalej pod hranicou 1,5 percenta. Pre porovnanie: v Európe dosahuje v priemere 9,8 percenta.

S ekológiou súvisí aj ďalší negatívny trend. Keďže autá zdraželi a navyše sa na mnohé modely, patriace medzi u nás obľúbené malé autá a do nižšej strednej triedy čakalo veľmi dlho zvýšil sa individuálny dovoz jazdených áut. To by možno nebola až taká katastrofa, problémom však je, že výrazne vzrástol dovoz áut starších ako 10 rokov, ktoré rozhodne nemožno zaradiť medzi ekologické, najviac dokonca stúpol dovoz áut starších ako 15 rokov. Tých na našich cestách v minulom roku pribudlo vyše 8 500.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #kríza #Slovensko #automobilky #čipy