Pokračovanie článku: Slovenský automobilový tiger sa môže stať bezzubým kocúrom zabudnutým v kúte

Ázia nie je konkurent, susedia áno

„V zásade všetky porovnania súhlasia s tým, že mzdová konkurencieschop­nosť Slovenska klesá a ak aj dnes nie sú mzdy príliš vysoké, pri pokračujúcom trende je to otázka nanajvýš pár rokov, keď budú. Máme teda dve možnosti: buď pribrzdíme rast miezd, alebo začneme pracovať na tom, aby rástla produktivita. Samozrejme, je možné robiť obidve naraz, ak však budeme brzdiť iba mzdy, budeme navždy patriť medzi chudobnejšie krajiny EÚ,“ tvrdí Lőrincz.

Väčšina ľudí by súhlasila, aby sa platy neznižovali. Na to, aby ďalej rástli, však musí rásť aj produktivita. No tu je problém. „Robíme málo pre to, aby sem tie produktívnejšie odvetvia prišli. Naše školstvo je skôr podpriemerné, infraštruktúra tiež. Nemáme ani efektívne programy na rekvalifikáciu pracovnej sily,“ analyzuje Lőrincz.

Všetci oslovení ekonómovia hovoria, že ak chce Slovensko prosperovať, musí investovať do vzdelania. Nemôžeme konkurovať lacnej Ázii, nie je možné tlačiť platy dole len preto, aby investori postavili ďalšiu montážnu halu na Slovensku a nie napríklad v Bangladéši. Slovensko musí byť schopné konkurovať predovšetkým okolitým štátom a ďalším krajinám v strednej Európe. „Sme malá krajina, preto musíme byť vždy o kúsok šikovnejší, o štipku rýchlejší. Udržať sa aspoň o pomyselný malý krok pred ostatnými,“ hovorí viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Prepiak.

© Autorské práva vyhradené

239 debata chyba
Viac na túto tému: #priemysel #mzdy #lacná pracovná sila