Pokračovanie článku: Slovenský automobilový tiger sa môže stať bezzubým kocúrom zabudnutým v kúte

Automobilky sa stále držia

Azda najviditeľnejším príkladom ešte stále silnej konkurencieschop­nosti je slovenská výroba áut. Na konci leta matka Stellantisu ohlásila veľkú investíciu v trnavskom závode. A vyzerá to tak, že v blízkej budúcnosti sa žiadna z veľkej štvorky – Jaguar Land Rover, Kia Slovakia, Stellantis a Volkswagen Slovakia – nikam nechystajú. Podľa viceprezidenta Zväzu automobilového priemyslu Pavla Prepiaka to vyzerá slušne na ďalších päť rokov. Ale – čo bude potom?

„Bliká nám kontrolka," varuje Prepiak. „V automobilovom priemysle máme niektoré porovnávacie ukazovatele, napríklad náklady na tú istú prácu na zamestnanca na Slovensku sú vyššie ako v Portugalsku,“ spresňuje a zároveň kritizuje prílišné dvíhanie minimálnej mzdy a jej príplatkov. Ďalej sa mu nepozdáva, že sa na Slovensku málo investuje do technológií.

V súčasnosti však nastupuje radikálna zmena napríklad v pohonoch, teda odklon od spaľovacích motorov k alternatívnym. Podľa Prepiaka je vyvolaná prirodzeným, evolučným vývojom trhu, ale aj revolučným diktátom regulátorov. Premena si bude vyžadovať miliardové investície. „Pokiaľ takáto investícia nepríde na Slovensko, svetový automobilový tiger môže skončiť o desať rokov ako bezzubý kocúr, ktorý dožíva zabudnutý v kúte,“ hovorí.

© Autorské práva vyhradené

239 debata chyba
Viac na túto tému: #priemysel #mzdy #lacná pracovná sila