Vysoká cena za sviatky. Koľko si priplatíte za vianočnu večeru a darčeky?

December je každoročne mesiacom, kedy Slováci nakupujú najviac. Decembrové tržby obchodníkov sú tak o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov roka. V aktuálnej analýze sa Eva Sadovská, analytička WOOD & Company pozrela na to, ako zvyčajne v závere roka nakupujeme, či si za tohtoročné vianočné nákupy priplatíme a ako pred sviatkami nakupovať s rozumom.

30.11.2021 10:20
vianoce, darčeky Foto:
Ilustračné foto
debata

Dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci podľa analýzy v priebehu decembra utŕžia až o 10 – 40 % viac ako počas iných mesiacov. „Decembrové tržby maloobchodu zvyknú tvoriť až desatinu z celoročných tržieb. Väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však i takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu," vysvetľuje Sadovská.

Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka. V období október – december predstavujú tržby maloobchodu až 27 % z celoročných tržieb. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb zvyknú ukrojiť podiel na úrovni 23 až 25 %ukazujú údaje Štatistického ú­radu.

realitná kancelária, kúpa bytu, realitná agentka, byt, nájom Čítajte aj Bývanie zdražuje aj podľa Štatistického úradu. Za rok o 8 percent

Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyššie tržby predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Vyššie tržby zvyknú zaznamenávať aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.

„V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. V roku 2019 predstavovala predajná plocha obchodov takmer 3,74 milióna metrov štvorcových. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,69 metra štvorcového z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne šesťdesiat percent," hovorí Sadovská. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hypermarketov a supermarketov.

Typ darčeku medziročná zmena ceny (oproti roku 2020)
Počítač 8,0%
Bicykel 7,9%
Šperky 6,6%
Výrobky pre domácich miláčikov 3,0%
Hodinky 2,9%
Knihy 2,6%
Fotoaparát 2,5%
Oblečenie 2,2%
Hudobné nástroje 2,0%
Výrobky pre osobnú hygienu 1,4%
Hračky 0,9%
Obuv 0,8%
Kávovar 0,1%
Mobilný telefón –0,4%
Športové vybavenie –0,7%
Zdroj: Eva Sadovská, analytička WOOD & Company  
debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #ceny #nákupy #Vianoce #spotrebný tovar