Dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci podľa analýzy v priebehu decembra utŕžia až o 10 – 40 % viac ako počas iných mesiacov. „Decembrové tržby maloobchodu zvyknú tvoriť až desatinu z celoročných tržieb. Väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však i takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu," vysvetľuje Sadovská.
Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka. V období október – december predstavujú tržby maloobchodu až 27 % z celoročných tržieb. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb zvyknú ukrojiť podiel na úrovni 23 až 25 %ukazujú údaje Štatistického úradu.
Čítajte aj Bývanie zdražuje aj podľa Štatistického úradu. Za rok o 8 percentNadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyššie tržby predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Vyššie tržby zvyknú zaznamenávať aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.
„V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. V roku 2019 predstavovala predajná plocha obchodov takmer 3,74 milióna metrov štvorcových. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,69 metra štvorcového z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne šesťdesiat percent," hovorí Sadovská. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hypermarketov a supermarketov.
Typ darčeku | medziročná zmena ceny (oproti roku 2020) |
---|---|
Počítač | 8,0% |
Bicykel | 7,9% |
Šperky | 6,6% |
Výrobky pre domácich miláčikov | 3,0% |
Hodinky | 2,9% |
Knihy | 2,6% |
Fotoaparát | 2,5% |
Oblečenie | 2,2% |
Hudobné nástroje | 2,0% |
Výrobky pre osobnú hygienu | 1,4% |
Hračky | 0,9% |
Obuv | 0,8% |
Kávovar | 0,1% |
Mobilný telefón | –0,4% |
Športové vybavenie | –0,7% |
Zdroj: Eva Sadovská, analytička WOOD & Company |