Pokračovanie článku: Privátne značky: kto je dobrodinec a kto služobník?

Prežiť za každú cenu

Zaujímavým bolo konštatovanie PKS, že privátne značky nie sú lacnejšie oproti značkovým výrobkom, najmä ak sa tie predávajú v akciových ponukách. Akcie pritom prebiehajú v obchodoch ustavične. Slováci a Česi sa podľa rôznych prieskumov stali vyhľadávačmi nákupov v zľavách. Tie sú raz na kurence, inokedy na bravčové pliecko, karé, salámy atď.

Obchodné reťazce podľa Daniela Poturnaya môžu privátne značky zvýhodňovať aj tým, že ich nezaťažia niektorými cenovými zložkami, ktorými, naopak, zaťažia značkové výrobky.

"Do tohto cenového mixu nevidíme. Trendom sú netto-netto ceny, teda že čím ďalej, tým viac si robí obchodný reťazec cenovú politiku sám, dokonca sa sám rozhoduje aj o tom, kedy ide výrobok do akcie, čo ešte viac zneprehľadňuje cenový mix,“ povedal Daniel Poturnay. Dodal, že to, samozrejme, závisí od toho, o aký výrobok ide. Pri mlieku a minerálkach je marža úplne minimálna.

Čo teda motivuje potravinárov, aby vyrábali privátne značky, keď sa im ledva či vôbec oplatia? "V zásade ide o to, že podniky majú nevyužité výrobné kapacity. Snažia sa ich využiť, hoci s podstatne nižšou maržou alebo aj s nulovou maržou, aby si formou krycieho príspevku aspoň čiastočne pokryli náklady na odpisy alebo prevádzkové náklady,“ povedal Poturnay. Dodal, že dôležité je, aby produkcia značkových výrobkov, ktorá je garanciou efektívnosti, budúceho rozvoja a inovácií nepresiahla kritickú úroveň, čo, pravda, závisí od výrobcu a technológií, ktoré používa.“

Zástupca veľkých reťazcov zo Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič privátne značky obhajuje. „Pomocou nich vieme aj slovenským spotrebiteľom zabezpečiť množstvo potravín, ktoré sa na Slovensku neprodukujú, ale vďaka spolupráci so sesterskými firmami ich vieme zabezpečiť za prijateľnú cenu pre slovenského spotrebiteľa,“ tvrdí.

Prezident Potravinárskej komory Slovenska vyzval spotrebiteľov, aby počas blížiacich sa vianočných nákupov uprednostnili značkové výrobky. Práve ony sú, ako zdôraznil Daniel Poturnay nositeľmi tradičných chutí a vôní.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #maloobchod #potravinárstvo #domáce potraviny #veľkoobchod