Pokračovanie článku: Privátne značky: kto je dobrodinec a kto služobník?

Háčik je v kúpyschopnosti

Je to celkom nepochybne cena, ktorá zabezpečuje sympatie slovenských spotrebiteľov k privátnym značkám a súčasne nad slnko jasnejšie vyjadruje kúpnu silu hlavného prúdu našincov. Najviac značkových výrobkov, teda o čosi drahších potravín, si kupujú obyvatelia Bratislavského a Košického kraja, naopak, najviac privátnych značiek ľudia žijúci v Prešovskom a Banskobystrickom kraji. Sú vari Východo- a Stredoslováci menší patrioti?

Nie, majú iba hlbšie do vrecka, pretože v týchto krajoch sú okresy (Rimavská Sobota, Poltár, Revúca, Medzilaborce, Svidník) kde sú jedny z najnižších priemerných zárobkov. Potravinové nákupy prechádzajú cez možnosti peňaženiek, nie cez chute ľudí. Môžu si dovoliť len to, na čo majú, teda míňajú len toľko, koľko zarábajú.

Inak Slováci zasa nie sú až takí držgroši, v medzinárodnom meradle sú najväčšie cenové rozdiely medzi privátnymi značkami a značkovými výrobkami v takých krajinách, ako je Grécko, no aj Nemecko a Francúzsko. Rozdiley tam dosahujú až 30 percent. Na Slovensku, podľa prezidenta PKS Daniela Poturnaya nie sú rozdiely až také veľké, hoci, ako povedal, "pri privátnych značkách ide o cenový kompromis (smerom) ku kvalite“. Dá sa to povedať to aj trochu inak "ide o určité zníženie či štandardizáciu kvality“.

Aj podľa zvolených slov možno súdiť, že potravinárom už dochádza trpezlivosť, ale na druhej strane môžu vyskakovať len do výšky svojho ekonomického výtlaku. Poukazujú na to, že sú to oni, ktorí nesú väčšiu tiaž podnikateľského rizika – vyvíjajú výrobky, garantujú chuť a kvalitu, ale sú to obchodníci, ktorí si vyberajú, čo sa bude vyrábať.

Slovenskí výrobcovia privátnych značiek nemajú na ružiach ustlané. Tendre sa vypisujú každého pol roka až rok a reťazce si vyberú raz toho, druhý raz tamtoho dodávateľa. Aj spoza hraníc. Ale medzi rokmi podiel slovenských výrobcov predsa len stúpol z 25 na 32 percent výrobcov vystavených privátnych značiek. Otázku možno, samozrejme, položiť aj tak, aká je konkurencieschop­nosť slovenských producentov v medzinárodnej mierke. Globálny obchod ide pri cene až na dreň výrobcu.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #maloobchod #potravinárstvo #domáce potraviny #veľkoobchod