Privátne značky: kto je dobrodinec a kto služobník?

Obchodné reťazce v role dobrodinca a potravinári v úlohe ich služobníka? Aj túto otázku si možno položiť po tom, čo Potravinárska komora Slovenska zverejnila prieskum o podiele privátnych značiek potravín a značkových výrobkoch na pultoch obchodných sietí. Potravinári hovoria o trende v európskom maloobchode s potravinami, ktorý rešpektujú čoraz viac so škrípajúcimi zubami. Obchodníci, naopak, tvrdia, že vychádzajú ponukou privátnych značiek v ústrety svojim zákazníkom.

22.11.2021 12:19 , aktualizované: 18:32
obchod, potraviny, nákup, jedlo Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)

Zápas kto z koho prebieha na starom kontinente od chvíle, čo sa dominantným hráčom na trhu stali veľké, spravidla nadnárodné, obchodné reťazce. Známych obchodných sietí je menej ako výrobcov potravín. Ak nerátame nadnárodné potravinárske giganty, sú reťazce spravidla ekonomicky silnejšie ako stovky a tisícky stredných a malých potravinárskych podnikov. Môžu si dodávateľov vyberať a za týchto podmienok sa zrodil geniálny nápad stotožniť niektoré druhy potravín s obchodnou značkou daného reťazca.

rodina, obchod, potraviny, nákup, zálohovanie Čítajte viac SPPK je proti zmenám v potravinovom kódexe bez predchádzajúcej odbornej diskusie

Myšlienka vlastnej obchodnej značky sa rozšírila a dnes prakticky niet v Európe a rovnako na Slovensku reťazca, ktorý by ako etalón dobrej ceny a primeranej kvality neponúkal svoju privátnu značku mlieka, syrov, mäsa a mäsových výrobkov, ale aj ďalších prevažne potravinárskych výrobkov. Potravinárska komora Slovenska mapuje od roku 2013 zastúpenie jednak slovenských značkových výrobkov, jednak privátnych značiek. Z aktuálnej štatistiky spoločnosti GO4insight, ktorá analyzuje vývoj medzi rokmi 2013 až 2021, vyplýva, že v posledných štyroch rokoch jednu štvrtinu potravín vystavených na pultoch obchodných sietí tvoria privátne značky.

Podiel vystavenia výrobkov v obchodoch

Podiel vystavenia privátnych výrobkov v maloobchode v roku 2021.

Fotogaléria
Podiel vystavených privátnych výrobkov -...
Podiel vystavených privátnych výrobkov.
+4Podiel vystavených privátnych výrobkov podľa...

Hneď v prvom meranom roku (2013) dosiahli značky reťazcov, ktoré pozná už vari každý kupujúci, 23-percentný podiel. Potom síce oscilovali medzi 18 až 21 percentami, teda okolo jednej pätiny, ale dnes ľudia kupujú každý štvrtý produkt zväčša základných potravín pod privátnou značkou.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #maloobchod #potravinárstvo #domáce potraviny #veľkoobchod