Pokračovanie článku: Privátne značky: kto je dobrodinec a kto služobník?

Cena dôležitejšia ako pôvod

Tajomstvo úspechu si potravinári vysvetľujú tým, že v niektorých prípadoch nejde ani tak o výrobky ako o komodity. Ako vidno, je to významovo neutrálne slovo. Zoberme si mlieko, podľa prezidenta PKS Daniela Poturnaya ľuďom pri ňom nezáleží, z ktorej mliekarne ho kupujú, nanajvýš ich zaujíma krajina pôvodu, ale spravidla ide pri ňom o cenu. Najlepšie sa predáva trvanlivé mlieko a z neho najviac polotučné. Ľudia porovnávajú cenu a vyberú si škatuľu s najnižšou cenou.

Nedávno predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Emil Macho povedal, že za cenu, za akú sa predáva mlieko v akciách, sa vyrobiť nedá. Prečo vyhrávajú zahraniční dodávatelia mlieka a nie slovenské mliekarne a farmy? Aj od reťazcov často počuť, že zvonka dostávajú lepšiu ponuku, pretože tamojší výrobcovia aj spracovatelia dostávajú vyššiu štátnu pomoc. V nej, ale aj v produktívnosti a efektívnosti slovenských výrobcov zrejme treba hľadať odpoveď na to, prečo máme nielen nízky podiel slovenských potravín na pulte, ale aj slovenských privátnych značiek.

No ako privátne značky sa nepredávajú len konzumné mlieko, jogurty, syry, ale aj typický slovenský výrobok, napríklad bryndza. Pravdupovediac, keď sa jej tí, čo vidia za oponu dodávateľsko-odberateľských, pozrú na "pazúriky“, presnejšie na pôvod ovčieho mlieka, zistia, že nepochádza zo slovenských salašov, ale od lepšie dotovaných zahraničných chovateľov oviec. Privátna značka potom rieši aj citlivý prívlastkový rébus, jednoducho si netreba lámať hlavu nad tým, či ide skutočne o výrobok s mliekom zo slovenských pasienkov.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #maloobchod #potravinárstvo #domáce potraviny #veľkoobchod