Nový televízor? Kedysi štvrť roka práce, dnes ho máte "odrobený" za 11 dní. Aké boli nákupy v 89-tom oproti dnešku?

Analáza WOOD & Company sa pozrela na to, čo sa v obchode, nákupoch a cenách tovarov a služieb za vyše tri desaťročia zmenilo najviac.

09.11.2021 09:07
schody, nákupy, nákupné centrum, shopping...
Ilustračné foto.
debata (231)

Nežnú revolúciu z roku 1989 si každoročne pripomíname práve v novembrových dňoch. Pre Slovákov priniesla výrazné zmeny v ekonomike – v spotrebe a nakupovaní nevynímajúc.

Predajná plocha obchodov je štvornásobne väčšia

V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. Podľa najaktuálnejších údajov Štatistického úradu (sieť maloobchodu za organizácie s 20 a viac zamestnancami) predstavovala v roku 2019 predajná plocha obchodov 3,74 milióna štvorcových metrov. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,69 štvorcového metra z plochy obchodu. „Úplne iná situácia bola v porevolučných rokoch, nakoľko v roku 1993 predajná plocha obchodov bola štvornásobne menšia ako teraz a to vo výmere 0,93 milióna štvorcových metrov. Na jedného obyvateľa našej krajiny tak vtedy pripadalo iba 0,18 štvorcového metra z plochy obchodu," vypočítala Eva Sadovská, analytička WOOD & Company.

Koncom deväťdesiatych rokov navyše začali pôsobiť na Slovensku zahraničné reťazce, ktoré náš trh postupne rozšírili o supermarkety a hypermarkety. Na začiatku nového milénia malo Slovensko aj prvé moderné nákupné centrum v Bratislave, ku ktorému postupne pribúdali ďalšie. Nákupné centrá sa stali za posledné desaťročia pre ľudí nielen miestom na nákupy, ale aj zábavy, kultúry či gastronómie pod jednou strechou, čo lákalo stále viac zákazníkov.

Z platov si môžeme dovoliť kúpiť viac

Na nakupovanie Slovákov vplýva nielen dostupnosť obchodov a tovarov, ale aj situácia na trhu práce a výška ich príjmov. Slováci začali reálne (teda po očistení o infláciu) zarábať viac ako v roku 1989 až v rokoch 2007 – 2008. „Takmer celý prepad reálnych miezd bol zaznamenaný najmä v porevolučných rokoch a to v dôsledku viacerých devalvácií koruny, striktných ekonomických reforiem a súvisiaceho prudkého cenového rastu v krajine. V súčasnosti zarábame v priemere reálne o 35 – 40 % viac ako v roku 1989," uvádza analýza.

„V minulom režime „byť bez práce“ takmer neexistovalo, avšak začiatkom 90. rokov vyskočila miera nezamestnanosti na dvojciferné hodnoty. Vysoké úrovne nezamestnanosti pocítili Slováci aj v dôsledku hospodárskej krízy spred desiatich rokov. Naopak, tesne pred vypuknutím pandémie, na prelome rokov 2019 a 2020, sa evidovanej miere nezamestnanosti na Slovensku podarilo dostať na historicky najnižšie úrovne pod 5 %," vysvetľuje Sadovská. Koronakrízu však pocítil aj trh práce, na ktorom spôsobila opätovný nárast nezamestnanosti na úroveň 8 % (počas lockdownu v prvej tretine roka 2021).

potraviny, nákup, rúško Čítajte viac Potraviny dražejú a ešte zdražejú. Upiecť chlieb či rožky za tú istú cenu ako pred rokom? Ilúzia, tvrdia pekári

Analýza porovnala hodnotu priemerných nominálnych miezd (v roku 1989 na úrovni 3 142 Kčs a v prvom polroku 2021 na úrovni 1 163 eur) a ceny konkrétnych produktov. „Môžeme tak zjednosušene vyjadriť, koľko času museli Slováci odpracovať na kúpu vybraných tovarov pred vyše tridsiatimi rokmi a koľko v súčasnosti," približuje Sadovská.

Tovar 1989 2021
Chlieb tmavý (1 kg) 2,80 (9 min.) 1,51 (14 min.)
Bravčové karé (1kg) 46,00 (2 hod. 35 min.) 4,90 (44 min.)
Kurča (1 kg) 30,00 (1 hod. 41 min.) 2,45 (22 min.)
Trvanlivá saláma (1 kg) 60,00 (3 hod. 22 min.) 9,01 (1 hod. 22 min.)
Polotučné mlieko (1 l) 2,00 (7 min) 0,79 (7 min)
Syr Eidamská tehla (1 kg) 23,00 (1 hod. 17 min.) 7,01 (1 hod. 4 min)
Vajcia slepačie čerstvé (10 ks) 13,00 (44 min.) 1,52 (14 min)
Čerstvé maslo (125 g) 5,00 (17 min.) 1,21 (11 min.)
Jablká (1 kg) 6,00 (20 min.) 1,29 (12 min.)
Zemiaky konzumné (1 kg) 1,60 (5 min.) 0,73 (7 min.)
Cukor kryštálový (1 kg) 7,30 (25 min.) 0,73 (7 min.)
Čokoláda mliečna (100 g) 11,00 (37 min.) 1,04 (9 min.)
Pánska košela 131 (7 hod.) 27,5 (4 hod.)
Dámska kožená obuv vychádzková-lodičky 270 (15 hod.) 54,1 (8 hod.)
Detská obuv vychádzková 115 (6 hod.) 28,8 (4 hod.)
Kombinovaná chladnička s mrazničkou 5 780 (40 dní) 408 (8 dní)
Televízor (v súčasnosti LCD) 13 000 (4 mes.) 573 (11 dní)
Osobný automobil (Favorit, Fabia) 84 600 (27 mes.) 13 692 (12 mes.)
Benzín automobilový 95 oktánový (1 l) 9,00 (30 min.) 1,35 (12 min.)
ceny v roku 1989 v Kčs, ceny v roku 2021 v EUR    
Zdroj: Štatistický úrad SR, prepočty WOOD & Company  

Na nákup väčšiny potravín nám dnes stačí odpracovať kratší čas ako kedysi. Platí to najmä pre mäsové výrobky, vajcia, ale aj cukor. Menej času strávime v práci aj kvôli nákupom mliečnych výrobkov, avšak rozdiely už nie sú natoľko markantné.

Na chlebík pracujeme menej

Na kúpu chleba dnes ale musíme odpracovať o niekoľko minút viac ako kedysi. Cenovo dostupnejšie sú dnes pre Slovákov aj oblečenie a obuv. Kým kúpa „lodičiek“ stála ženu v roku 1989 takmer dva dni strávené v práci, dnes je to v priemere iba jeden pracovný deň.

231 debata chyba
Viac na túto tému: #analýza #cena práce #nákupné správanie #ceny tovarov