Zástupca veľkých reťazcov o zdražovaní potravín: Štát by mal slovenským výrobcom pomáhať, neporovnávajme naše zisky

Diskusiu o porovnávaní ziskov odmietame, navyše to odkláňa pozornosť od kľúčového problému, a to je nízka konkurencieschopnosť slovenských potravinárov, hovorí pre Pravdu Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu, ktorá združuje najväčšie slovenské obchodné reťazce.

05.11.2021 17:28
SR Bratislava Obchod Zákon Návrh Podmienky... Foto: ,
Na snímke predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.
debata (13)

Slovenskí výrobcovia potravinových výrobkov tvrdia, že im rastú ceny vstupov ako obilie či ceny energií a hrozí zvyšovanie cien ich produktov o 10 až 20 percent. Chápete ich, že volajú po zdražovaní?

Chápeme ich, keďže kvôli slabej konkurencieschop­nosti majú problém s odbytom a na druhej strane rastú vstupné náklady na výrobu. Na druhej strane však treba povedať, že obchodníci zastupujú pri rokovaniach aj svojich zákazníkov a chcú pre nich zabezpečiť čo najkvalitnejšie produkty za čo najlepšie ceny.

Kritici poukazujú na to, že obchodné reťazce mávajú veľké zisky a pokojne by mohli akceptovať vyššie ceny od dodávateľov a následne by ich nemuseli preniesť na bežných zákazníkov. Ako sa na to pozeráte?

Pred pár rokmi vyšla štúdia, ktorá analyzovala marže TOP 10 obchodníkov na Slovensku v porovnaní s TOP 10 potravinármi na Slovensku a ako vyššia vyšla práve tá u potravinárskych firiem. Nemôžeme robiť hodnotenie na základe výsledku dvoch-troch najúspešnejších obchodníkov. Na Slovensku je viac ako 40 maloobchodných sietí a sú aj obchodníci na trhu, ktorí sú v strate. Takúto diskusiu preto odmietame, navyše to odkláňa pozornosť od kľúčového problému, a to je nízka konkurencieschop­nosť slovenských potravinárov. Štát dlhodobo nepodporuje domácich potravinárov ako napríklad Česko, Poľsko alebo Maďarsko. Máme najvyššiu DPH na potraviny v porovnaní s okolitými štátmi. Vysoké odvodové zaťaženie v rámci agropotravinárstva. Toto sú problémy, ktoré spôsobujú, že slovenskí potravinári sú menej konkurencieschopní v porovnaní s kolegami zo susedných krajín, ktorí aj v súčasnosti dostávajú oveľa väčšiu podporu. Ak štát nevytvorí rovnakú štartovaciu čiaru pre domácich producentov, tak sa tieto problémy budú ďalej prehlbovať.

Slovenské reťazce v televíznych reklamách s obľubou propagujú slovenské výrobky. Nie je v čase, keď slovenskí výrobcovia prosia o pomoc, správny moment pomôcť im?

Obchodníci ročne investujú milióny eur na podporu predaja slovenských potravín. Takúto marketingovú podporu nevedia vygenerovať ani producenti a nepomáha im v tom ani štát. V podstate bez pričinenia obchodníkov by propagácia slovenských potravín bola minimálna. Zároveň majú obchodníci rôzne individuálne programy pre podporu slovenských producentov. Obchodníci však nenastavujú mechanizmus podpory domácim producentom. Na Slovensku dlhodobo zlyháva systémová podpora potravinárov, ak sa toto nezmení, tak sa problémy budú neustále opakovať a prehlbovať.

Ako vedia reťazce vyjsť v ústrety slovenským výrobcom potravín?

Verím, že na individuálnej báze sa nájde cesta pre spoluprácu, ale žiaden obchodník nevie nahradiť štát. Pôsobíme na spoločnom voľnom európskom trhu, ktorý nám prináša veľké benefity v rámci priemyslu a podobne. Žiaľ ale naše agropotravinárstvo sa nevie dostatočne etablovať na tomto trhu a prepadá oproti konkurencii napríklad v porovnaní s Českom. Česko, Maďarsko alebo Poľsko investovali obrovské zdroje do agropotravinárstva a dokážu nielen saturovať svoj domáci trh, ale byť aj významní vývozcovia potravín. Najväčší import potravín nemáme zo starých členských štátov EÚ, ale práve z Českej republiky. Zároveň obchodníci cez svoje privátne značky pomáhajú aj pri exporte slovenských potravín. Otvárame našim potravinárom zahraničné trhy, cez obchodné siete sa ročne vyvezú potraviny v hodnote od 300 do 400 miliónov eur. Navyše slovenskí potravinári už dnes dostávajú priemerne o 15 až 20¤% vyššie odbytové ceny ako zahraniční dodávatelia. Ale kvôli zle nastavenej dotačnej politike majú na konci dňa menej peňazí ako ich konkurencia z okolitých štátov. Preto aj podporujeme požiadavky potravinárov, aby mali nastavenú rovnakú štartovaciu čiaru, ako je v Česku, Maďarsku alebo Poľsku.

Vzhľadom teda na všetky faktory, na aké ceny sa môžu ľudia pripraviť od budúceho roka?

To bude závisieť od rokovaní so všetkými dodávateľmi, nielen slovenskými. Dnes je ešte predčasné hovoriť o konkrétnych číslach, lebo dôležité budú nielen rokovania o cenách s dodávateľmi, ale aj schopnosť jednotlivých obchodníkov absorbovať niektoré cenové zvýšenia, a to nielen pri domácich potravinách, ale aj zahraničných. Napríklad aj tento rok je inflácia pri potravinách nižšia ako priemerná inflácia na Slovensku. Je to práve preto, že obchodníci už tento rok absorbujú časť stúpajúcich nákladov a nepremietajú to do pultových cien.

Ktoré segmenty potravín budú zdražovať najviac od budúceho roka?

Navýšiť odbytové ceny chcú dodávatelia v každom segmente výroby potravín. Nerád by som v takejto citlivej veci špekuloval. Treba však pre objektivitu povedať, že slovenskí producenti žiadajú v priemere vyššie navýšenia cien ako ich konkurencia zo zahraničia. To len potvrdzuje naše slová o slabej podpore domácich producentov.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #zdražovanie #reťazce