Čo bude pred Vianocami a novým rokom?
Ubezpečenia tohto typu už potravinári počuli. Nestačia im, lebo každým dňom chudobnejú. Na prežitie potrebujú peniaze. Najviac z nich celkom prirodzene by mal priniesť predaj potravín. Ak si slovenskí spotrebitelia budú kupovať slovenské potraviny, potom sa situácia otočí. Lenže priemerný slovenský spotrebiteľ hľadí na potraviny cez možnosti svojho príjmu.
Analytička Eva Sádovská trhu s potravinami pripomína, že z rodinných rozpočtov ukrajujú približne pätinu. Aj preto sú na ich vyššie ceny spotrebitelia citlivejší. Tempo zdražovania sa v prípade potravín v septembri zrýchlilo. Kým počas prvých piatich mesiacov tohto roka boli potraviny medziročne lacnejšie cca o jedno percento, momentálne je to už inak.
V septembri si Slováci za potraviny a nealkoholické nápoje podľa Sádovskej priplácali medziročne viac o 4,2 percenta. Medziročne platili zákazníci v obchodoch viac najmä za zeleninu, o 15,5 percenta, ovocie o 7,2, chlieb a obilniny o 4,0, mlieko, syry a vajcia o 2,8, ale aj za mäso, o 2,3 percenta.
Čo bude pred Vianocami a novým rokom? „Predpokladáme, že tempo zdražovania sa do konca roka ešte zrýchli v prípade potravín a nealkoholických nápojov, pričom na prelome rokov 2021 a 2022 si za ne budeme priplácať navyše zhruba päť percent. V prvom štvrťroku 2022 by dokonca inflácia potravín mohla atakovať úroveň šesť percent,“ odhaduje Sádovská z WOOD & Company.
Láska ide cez žalúdok a potraviny cez peňaženku. Sú to príjmy, ktoré rozhodujú o tom, čo si zákazník napokon vyberie. Lenže keď si zvolí lacnejšie nemecké maslo, predávané v akcii za 1,20 eura, postaví mimo hry slovenské, ktoré stojí 1,99 eura.