Lekárňam sa počas pandémie darilo. Na dračku išli rúška, vitamíny či výživové doplnky

Slovenské lekárne počas pandémie zažili doslova boom. Rástli im tržby, prišli noví zákazníci a tovar, ktorý predtým zapadal prachom v regáloch, bol takmer vždy vypredaný. Ľudia začali vo väčšej miere objednávať tovary nedostupné v kamenných predajniach cez eshopy - a tak sa zvýšili predaje aj internetovým lekárňam. Svedčia o tom odpovede lekární, ktoré oslovil denník Pravda.

07.10.2021 19:21
lekáreň / liek / respiračný systém / Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (3)

Veľký záujem o lieky a vitamínové doplnky pripisujú pandémii. Najviac zákazníci nakupovali výživové doplnky na imunitu, lieky s paracetamolom alebo vitamíny, ktoré pomáhali v liečbe COVID-19. Z odpovedí lekárnikov vyplýva, že ľudia nakupovali aj do zásoby. Mali strach, že neskôr by potrebné tovary neboli dostupné, a to si vzhľadom na ťažkú situáciu nechceli a nemohli dovoliť.

Nárast záujmu o lieky eviduje aj lekáreň Pilulka. Čím viac sa zhorší pandemická situácia, tým viac sa nakupuje. „Ako počty pozitívnych prípadov stúpajú, podobne stúpa aj záujem o lieky, výživové doplnky a rovnako aj o ochranné pomôcky," tvrdí Ľuboš Baran, riaditeľ prevádzky Pilulka. Spoločnosť eviduje navýšenie celkových tržieb približne o 30 až 40 percent oproti stavu spred pandémie. „Narástol dopyt po vitamíne C a D a ďalších produktoch na podporu imunity. Podobne sú na tom produkty s paracetamolom," hovorí Baran. Presnejšie, záujem o vitamín C narástol o 377 percent a o vitamín D o 541 percent.

žena, doktorka, tabletky, lieky Čítajte viac Slováci vlani za lieky zaplatili vyše 438 miliónov eur

Tržby výrazne narástli

Enormný nárast objednávok s liekmi aj výživovými doplnkami evidujú aj v internetovej lekárni Lekáreň moja. „Zákazníci nakupovali hlavne lieky na teplotu, napríklad Paralen 500, vitamín C, selén a zinok," hovorí Tomáš Karmažín z Lekáreň moja. Za všetko hovorí ich nárast tržieb. „Pred pandémiou sme mali obrat v lekárni okolo 20 000 eur. No počas pandémie sme mali obrat 90 000 eur, to je asi 77-percentný nárast," tvrdí Karmažín. Dodáva, že výživové doplnky ľudia nakupovali najviac na internete.

Zvýšený dopyt po sortimente z kategórie liekov s účinnou látkou paracetamol zaznamenali aj v sieti lekární Dr. Max. „Extrémny záujem o tento sortiment sme evidovali predovšetkým na začiatku prvej vlny pandémie na jar roku 2020," hovorí PR manažér Peter Sedláček. Tržby im narástli v roku 2020 oproti tomu predošlému o 60 percent na sortiment vitamíny.

04-lieky-4x Čítajte viac Lieky zadarmo pre deti dôchodcov a ZŤP nie sú úplne zadarmo, upozorňuje KDH

Ďalšou zaujímavou zmenou nákupného správania bolo, že ľudia chodili do lekární pri nákupných centrách a nie pri zdravotníckych zariadeniach ako napríklad poliklinika. „Na úrovni kamenných prevádzok bol zase najmarkantnejšou zmenou presun klientov z takzvaných poliklinických lekární do takých, ktoré sú umiestnené v obchodných centrách, prípadne v blízkosti potravinárskych reťazcov. A tento trend trvá dodnes, na čo sme museli zareagovať a prispôsobiť sa mu," poznamenal Sedláček.

Pandémia prispela aj k tomu, že ľudia sa naučili vybavovať si veci na internete. Sedláček tvrdí, že v súčasnosti až 93 percent receptov vydávajú elektronicky. Pritom pred pandémiou sa tento podiel pohyboval v oveľa menších číslach. Takzvaný e-recept bol na Slovensku zavedený do praxe v roku 2018. Svedčia o tom aj dáta Národného centra zdravotníckych informácií. Najviac e-receptov v tomto roku sa predpísalo v marci (vyše 5,8 milióna) a v septembri (takmer 5,7 milióna).

Rúška a rukavice

Podobný trend ako lieky zaznamenali aj ochranné pomôcky. Baran z Pilulky tvrdí, že na dračku išli aj osobné ochranné pomôcky a dezinfekcie na ruky aj na čistenie. „Zo sledovaných kategórií najviac narástla kategória rúška, a to o viac ako 12-tisíc percent,” uviedol Baran. Zdôvodňuje to tým, že rúška sa pred pandémiou takmer nepredávali a bol po nich minimálny dopyt. Na porovnanie, dopyt po jednorazových rukaviciach sa u nich zvýšil o 1 332 percent.

„Významným podielom sa pod celkové ekonomické ukazovatele podpísali tiež predaje zdravotníckych pomôcok. Predovšetkým tvárových rúšok a respirátorov. Táto oblasť rástla v medziročnom porovnaní asi najextrémnejšie, keďže pred pandémiou bol o tento sortiment minimálny záujem," tvrdí Sedláček.

Každá minca má dve strany. Aj keď sa v lekárňach kvôli COVID-19 výrazne zdvihli predaje niektorých liekov, iné išli do úzadia. A to tie, ktoré sa týkali liečby chrípky, kašľa či prechladnutia. Svedčí o tom medziročný pokles predajov v tomto segmente o 15 percent u farmaceutov zo siete lekární Dr. Max.

Farmaceuti tiež tvrdia, že pocítili nárast ohodnotenia svojho povolania v očiach verejnosti. „Ukázalo sa, že lekáreň bola jediným miestom, ktoré bolo neustále dostupné pre pacientov, zákazníkov, a to aj v čase tvrdého lockdownu. Pacient sa mohol prísť poradiť, a nie vždy bol dôvodom návštevy covid, lebo problémy pacientov neprestali tým, že prišila pandémia," pre Pravdu povedal Sedláček.

Baran z Pilulky ďalej dodáva, že „Slovensko kopírovalo tento trend zo Spojených štátov amerických, kde lekárne v očiach pacientov stúpli skokovo“. Ľudia tiež podľa neho počas pandémie oveľa citlivejšie reagovali na správy z médií. „Keď vláda znížila DPH na respirátory a následne to bolo oznámené v médiách, tak na druhý deň nám zákazníci písali a volali, že prečo sme DPH nepremietli do cien, napriek tomu, že zákon ešte nebol v platnosti,“ uzavrel.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovensko #lieky #lekárne #tržby #vitamín C #vitamín D #paracetamol