Šéf Únie hydinárov o správaní Slovákov: Rezne stoja 4 eurá, čím je vyššia cena, tým menej zákazníkov

Prečítajte si rozhovor so šéfom Únie hydinárov Danielom Molnárom.

01.10.2021 16:49
Daniel Molnár, riaditeľ Únie hydinárov Slovenska Foto:
debata (38)

Cena je stále kritériom pri výbere potravín. Podiel zákazníkov oceňujúcich kvalitu a schopných ju aj zaplatiť rastie pomaly, tvrdí Daniel Molnár, riaditeľ Únie hydinárov Slovenska.

Čo bude o desať rokov so slovenskou hydinou

Ak sa neprijmú opatrenia, ktoré sme navrhli vláde, výroba hydina pôjde rapídne dole, začne sa vo veľkom prebaľovať dovážané kuracie mäso a podiel slovenskej hydiny klesne k 10–20 percentám. Slovenskí výrobcovia sa budú orientovať len na určité bonusové produkty s vyššou pridanou hodnotou.

Ktoré sú to?

Pôjde o tzv. welfarové kurence (v pohodlí chované) a pomaly rastúce brojlery. Ich mäso je vyzretejšie, ale podstatne drahšie ako štandardné mäso. Osloví len istý – solventnejší – okruh spotrebiteľov, tak ako aj teraz, veď tieto kurčatá ponúkame aj v súčasnosti. Pri vajciach pôjde napríklad o vajcia s vyšším obsahom omega mastných kyselín a pod.

Aký je súčasný podiel hydiny s vyššou pridanou hodnotou?

Pri mäse je to 15 až 20 percent, čo vlastne zodpovedá záujmu spotrebiteľov. Keby bol dopyt vyšší, určite zvýšime podiel welfarovej hydiny aj pomaly rastúcich kurčiat. O predaji však rozhoduje kúpyschopnosť Slovákov. Obvyklá cena štandardných kuracích rezňov je 4 eurá za kilogram, v akcii vyjdú na 3,50 eura, no welfarové rezne stoja cez 5 eur a rezne z pomaly rastúcich kureniec sú drahšie o 1 až 1,60 eura. Čím vyššia cena, tým menej zákazníkov.

Ako nakupujú Slováci?

V prieskumoch tvrdia, že chcú kvalitné slovenské potraviny, ale pre väčšinu ľudí je na prvom mieste cena, najpomalšie rastie skupina zákazníkov cielene kupujúcich lepší, no drahší tovar. Výrečne o tom hovorí, čo vezú kamióny do obchodov. Zo 40 paliet produktov je zhruba 25–30 paliet akciový tovar s jednou či dvoma položkami. Zvyšných 10 paliet sú neakciové produkty.

Kto uprednostňuje akciové ceny?

Ťažko to zovšeobecňovať. Nákup potravín všeobecne závisí od príjmu domácnosti, tie, čo majú nižší príjem, nebudú kupovať prémiové produkty, ale skôr akciové, čo je pochopiteľné – s ohľadom práve na príjem.

38 debata chyba
Viac na túto tému: #hydina #obchod #zákazník