NDS by v rámci zlúčenia so štátnymi cestármi mohla prevziať veľkú časť investičných činností

Slovenská správa ciest by zostala len ako prevádzková organizácia. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal to predpokladá ako možné riešenie problémov so stavom mostov na cestách I. triedy a s nedostatkom zamestnancov u štátnych cestárov.

05.09.2021 15:24
SR vláda 84. schôdza rokovanie BAX Foto:
Minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) považuje vládou schválený zákon o pomoci cestným dopravcom za jeden z kľúčových pre svoj rezort.
debata (2)

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) by v rámci zvažovaného zlúčenia so Slovenskou správou ciest (SSC) mohla prebrať veľkú časť investičnej činnosti a SSC by zostala len ako prevádzková organizácia. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) to predpokladá ako možný spôsob riešenia problémov so stavom mostov na cestách I. triedy a s nedostatkom zamestnancov u štátnych cestárov.

„Riešením by mohlo byť, máme to v programovom vyhlásení vlády, že zvážime zlúčenie SSC a NDS,“ povedal minister dopravy v poslednom živom vysielaní na sociálnej sieti. „Nevolajme to úplne zlúčenie, skôr ideovo to vidím tak, že veľkú časť investičných aktivít, ak nie všetky by prevzala národná diaľničná, ktorá vie ľudí lepšie zaplatiť, má vlastné zdroje. SSC je rozpočtová organizácia,“ uviedol Doležal. Minister chce žiadať žiadať personálne posilnenie SSC, nie je pritom nadšený ani z jej regionálneho rozdelenia. „NDS vie fungovať centrálne na celé Slovensko, SSC je rozdelená na jednotlivé regióny, nemajú tam ani centrálne verejné obstarávanie. Je tam čo robiť, upratovať v tej inštitúcii," tvrdí.

Podbanské - búranie mostu Čítajte viac Do mostov v nevyhovujúcom stave je potrebné investovať viac ako 300 miliónov eur

Minister dopravy neočakáva, že získa zásadný investičný rozpočet na mostný program, preto sa spolieha skôr na projekt PPP. „Zatiaľ pripravujeme projektový zámer, s ktorým sa budem uchádzať o podporu na vláde, aby nás pustila do masívnejšej obnovy mostov. To by výhľadovo mohlo vyriešiť katastrofálny stav mostov. Kapacitne nedokážeme zrekonštruovať viac ako 50 až 80 mostov ročne,“ uviedol Doležal s tým, že medzitým približne taký istý počet mostov ročne degraduje. „PPP nemusí byť len odpoveď, keď nemáme peniaze, ale aj keď nemáme kapacity. Projektový zámer by mohol dať základné ideové odpovede, budem sa uchádzať na ministerstve financií o tieto prostriedky,“ do­dal.

Vláda sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala pripraviť ako súčasť Národného strategického plánu a naň nadväzujúceho Strategického plánu rozvoja dopravy do roku 2030 projekt zlúčenia NDS a SSC. Kabinet má podľa vlastného programu ambíciu riešiť súčasný duálny systém správy štátnych ciest s cieľom optimalizácie činností pri ich prevádzke a údržbe a zefektívnenia procesu prípravy investičných projektov v cestnej infraštruktúre. Kabinet sa zároveň zaviazal zvýšiť výdavky na údržbu ciest I. triedy tak, aby výrazne klesol podiel ciest v nevyhovujúcom a havarijnom stave a aby zároveň neboli v prevádzke mosty v havarijnom stave. Niektoré z nich si už vyžadujú uzavretie a ďalších štyristo je v zlom až veľmi zlom stave.

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #NDS #cesty #SSC