Pôvodný model prípravy a vyhodnocovania výziev založený na odporúčaniach okresných úradov by mal podľa zverejneného materiálu nahradiť nový model tzv. Riadiacich výborov zložených z predstaviteľov VÚC, okresných úradov, odborníkov a zástupcov rezortu investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie. „Skúsenosti z minulosti totiž odhalili i prípady, kedy dochádzalo k zjavne neúčelnému nakladaniu s regionálnymi príspevkami bez priamej väzby na riešenie rozvojového problému v regióne," argumentuje ministerstvo.
Novela taktiež prináša zjednodušenie procesu schvaľovania záväzných dokumentov týkajúcich sa poskytovania regionálneho príspevku. Nahrádza vládou schválené dva záväzné dokumenty, a to Akčný plán najmenej rozvinutého okresu a Ročné priority, jedným záväzným dokumentom, Plánom rozvoja. Ten by mal ako komplexný materiál pre poskytovanie podpory najmenej rozvinutému okresu obsahovať súbor konkrétnych aktivít na riešenie rozvojového problému v regióne.
Realitou by mali byť aj nová koncepcia najmenej rozvinutých území. „Návrh zákona prihliada aj na potrebu aktualizácie kritérií na posudzovanie okresu ako najmenej rozvinutého okresu, a to o kritérium, ktoré medzi najmenej rozvinuté okresy radí i okresy kompletne obklopené najmenej rozvinutými okresmi," píše sa v predkladacej správe. Z poznatkov z praxe totiž vyplýva, že ak sa takýto okres vyskytne, ide zväčša o okres, ktorý má spravidla rovnaké rozvojové problémy ako okresy, ktoré ho obklopujú.