Do červených čísel dostal slovenské hospodárstvo prepad vývozu. „Exportéri doviezli zo zahraničia súčiastky potrebné na výrobu, no vyviezť výrobky z nich už kvôli pandémii nestihli,“ vysvetľuje inštitút. Prepad ešte ako-tak stlmilo to, že časť produkcie zostala v zásobách. Inštitút pôvodne počítal s medziročným prepadom o 3,4 percenta.
Za pádom v prvých troch mesiacoch tohto roku stojí najmä pokles výroby áut. Výroba sa vo všetkých štyroch automobilkách zastavila až v apríli. No to najhoršie má Slovensko ešte len pred sebou. „Sľubný začiatok roka, keď čísla priemyslu či maloobchodných tržieb prekvapovali skôr pozitívne, pandémia úplne vymazala,“ hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. K poklesu ekonomiky prispel aj slabší domáci dopyt, dodáva.
Prepad slovenskej ekonomiky bol dokonca mierne silnejší ako priemerný medziročný pokles za celú úniu, upozorňuje Koršňák. Tá podľa prvých odhadov klesla len o necelé tri percentá. Slovensko je však na tom horšie aj ako eurozóna, tá sa medziročne prepadla o 3,3 percenta. Naplno sa tak ukázala zraniteľnosť slovenskej ekonomiky.
Lepšie čísla sa nedajú čakať ani v ďalšom štvrťroku. „Na rozdiel od toho prvého tak pandémia nezasiahne len jeden mesiac, ale v podstate celý štvrťrok,“ hovorí analytik. Pokles ekonomiky by sa tak mal podľa neho ešte prehĺbiť a atakovať historické rekordy. A to výrazne v pásme dvojciferného medziročného poklesu. „Náš odhad očakáva, že medziročný pokles by sa v druhom štvrťroku mohol na Slovensku pohybovať až okolo úrovne 20 percent,“ hovorí Koršňák. Všetko však závisí od ďalšieho vývoja pandémie.
Prepad aj na trhu práce
Pandémia skresala ekonomické výsledky aj v okolitých krajinách. Náš rast však doplatil na rýchle protipandemické opatrenia. „Ekonomiky, kde boli preventívne opatrenia prijaté skôr alebo v širšej podobe, trpeli viac,“ upozorňuje inštitút. Okrem Slovenska prudko zabrzdila aj česká ekonomika, ktorá sa prepadla o 2,2 percenta. Naopak, susedné Maďarsko pokračovalo vo vyše dvojpercentnom raste.
Zamestnanosť sa oproti minulému roku aj štvrťroku znížila o pol percenta, upozornil Inštitút finančnej politiky. O prácu tak prišlo 30-tisíc ľudí. Pre problémy s nedostatkom zákaziek domáce firmy na úrady práce nahlásili už 304 hromadných prepúšťaní. V nich príde o prácu až 5 484 ľudí.
Opäť vyrábať nie je ľahké
Naštartovanie automobilovej výroby nie je také rýchle ako jej vypnutie. Ako prvá sa už 6. apríla 2020 pokúsila rozbehnúť výrobu Kia Motors Slovakia. Žilinská fabrika ju pritom ako jediná odstavila hlavne pre obavy zamestnancov z nákazy koronavírusom. Napriek tomu po opätovnom spustení zamestnanci nastúpili do práce len vo dvoch zmenách. Vydržalo to dva týždne a nasledovala štvordňová odstávka. Dôvodom boli problémy s dopytom, dielcami a logistikou.
„Do konca mesiaca máj budeme vyrábať v dvojzmennej prevádzke. Pokračovanie dvojzmennej prevádzky predpokladáme aj v mesiaci jún,“ povedal za automobilku Anton Kučerik. Žilinská automobilka nemá stanovený termín obnovenia trojzmennej prevádzky. Všetko bude závisieť od dopytu zákazníkov.
Podobne sa vyvíja situácia aj v ďalších domácich automobilkách. „Aktuálne vyrábame všetky modely produktového portfólia v jednozmennej prevádzke, nasledujúci týždeň prejde časť výroby na dvojzmennú prevádzku,“ uviedla hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
Od budúceho pondelka sa má dvojzmenná výroba rozbehnúť aj v trnavskej fabrike PSA Peugeot Citroën Slovakia. Momentálne nevyrába automobily len nitriansky závod Jaguar Land Rover Slovakia, ktorý počíta s obnovením produkcie od budúceho pondelka.