Premiér sa spolu s ministerkou hospodárstva Denisou Sakovou (Hlas) pýtali zamestnávateľov, či je z ich pohľadu potrebná revízia zákazu spaľovacích motorov, ako by mala vyzerať a či by bolo treba meniť aj ďalšie rozhodnutia, ktoré sa dotýkajú automobilového priemyslu.
„Prevláda absolútne atmosféra, že cieľ 2035 treba reformovať, musí dôjsť k revízii tohto cieľa,“ povedal Fico. Prípadné konkrétne zmeny budú podľa neho až výsledkom rokovaní, keďže niektoré automobilky už investovali viac do prípravy na elektromobilitu a niektoré sa na výrobu elektromobilov vyložene zamerali.
Úprava uvedeného cieľa môže mať podľa Fica rôzne podoby. Jednou z možností je posunutie uvedeného termínu, ďalšou variantou je ponechania roku 2035, ale so zmenenými parametrami príslušného opatrenia.
Matušek sa priklonil k alternatíve ponechať termín 2035, no súčasne s umožnením ďalšieho predaja plug-in hybridných vozidiel (PHEV). „Vstupné podmienky, ktoré sme stanovili v roku 2019, neboli naplnené. Mali sme energetickú krízu, covidovú krízu, obrovskú infláciu. Faktom je aj to, že zákazník si tie vozidlá neželá,“ povedal Matušek k prechodu na elektromobilitu.
Matušek zopakoval, že slovenský automobilový priemysel bude mať v budúcnosti ťažkosti so získaním novej výroby. A to vzhľadom na dopady konsolidačných opatrení terajšej vlády v podobe zvýšenia existujúcich daní a odvodov, ako aj zavedenia daní nových.
Na Slovensku majú v súčasnosti svoje továrne štyri automobilky. Ďalšia automobilka, a to Volvo Cars, stavia na východnom Slovensku závod na výrobu elektromobilov. Premiér pripomenul, že automobilový priemysel predstavuje 10 % hrubého domáceho produktu, 44 % exportu, priamo zamestnáva 125.000 ľudí a nepriamo generuje ďalších 220.000 pracovných miest. Akýkoľvek negatívny posun vo výrobe automobilov by podľa premiéra znamenal pre Slovensko katastrofu.
Fico povedal, že svojmu maďarskému kolegovi Viktorovi Orbánovi, ktorého krajina predsedá V4, navrhne na tému automobilového priemyslu zvolať spoločnú schôdzku predstaviteľov Maďarska, Česka, Poľska a Slovenska. Fico očakával pokrok od podobného rokovania v Nemecku, kde strany nemeckej vlády však nenašli spoločný postoj k plánu EÚ ohľadom plánovaného ukončenia predaja áut so spaľovacími motormi v roku 2035.
Saková: Slovensko nateraz s dotáciami na elektromobily neráta
Slovensko nateraz s dotáciami na podporu elektromobilov nepočíta. Vyplýva to z vyjadrenia ministerky hospodárstva SR Denisy Sakovej (Hlas) po štvrtkovom stretnutí členov vlády so zástupcami automobilového priemyslu.
„Momentálne nemáme prostriedky na to, aby sme s takouto podporou uvažovali zo štátneho rozpočtu. Skutočne sme vo fáze konsolidácie a prostriedky na podporu kúpy elektrických áut sme zatiaľ v rozpočte nevyčlenili,“ spresnila.
„Vieme, že majú podobné skúsenosti v Nemecku alebo v iných krajinách Európskej únie. Informovali sme sa, že či predaj alebo podpora predaja elektromobilov by mohli byť financované z európskych prostriedkov. To nám Európska komisia zamietla,“ poznamenala.
Ako uviedol prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek, elektromobilite by pomohli nejaké dotácie na kúpu. „Teraz sme počuli, že vláda nechystá žiadne. Tú tému sme dnes tiež otvorili, takisto vieme, aká je situácia. Na druhej strane treba povedať, že sme asi posledný štát, ktorý neposkytuje dotácie. Už aj Chorváti, ktorí boli poslední, respektíve predposlední s nami, aj tí už majú na toto schému. Sú aj štáty, ktoré čerpajú na podporu elektromobility peniaze z európskych fondov a z fondov obnovy,“ doplnil Matušek.
Nemecké vládne strany nenašli zhodu na zákaze áut so spaľovacími motormi
Strany nemeckej vlády nenašli spoločný postoj k plánu Európskej únie na ukončenie predaja áut so spaľovacími motormi v roku 2035. Oznámil to dnes na tlačovej konferencii kancelár Friedrich Merz. Premiér nemeckej vlády v poslednom čase hovorí, že by si želal, aby EÚ od plánu upustila. Sociálni demokrati (SPD), ktorí s jeho konzervatívnou úniou CDU/CSU tvoria koalíciu, sú však proti. Vládne strany sa však dohodli na podpore elektromobility, plánujú prispievať na nákup elektroautomobilov.
Merz v poslednom čase niekoľkokrát povedal, že s plánom na ukončenie predaja áut so spaľovacími motormi v roku 2035 nesúhlasí. Naposledy tak urobil v nedeľňajšom rozhovore so stanicou ntv. Uviedol, že veľké nemecké automobilky ako Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz vyjadrujú ohľadom tohto cieľa EÚ pochybnosti, a to v situácii, keď majú problém vytvoriť elektromobily, ktoré by obstáli v konkurencii vozidiel z Číny.
V Berlíne sa dnes popoludní bude konať vrcholná schôdzka členov vlády so zástupcami nemeckého automobilového priemyslu. Okrem Merza sa na nej zúčastní aj vicepremiér a minister financií Lars Klingbeil, ministerka hospodárstva Katherina Reicheová, minister dopravy Patrick Schnieder, minister životného prostredia Carsten Schneider a ministerka práce a sociálnych vecí Bärbel Basová. Za nemecký zväz automobilového priemyslu VDA s ministrami bude rokovať predsedníčka Hildegard Müllerová a za odborový zväz IG Metall jeho šéfka Christiane Bennerová.
O spoločnej pozícii k plánu EÚ rokovali zástupcovia vládnych strán na koaličnej schôdzke, ktorá sa začala v stredu večer a pretiahla sa do dnešných ranných hodín. Merz dnes povedal, že sa nepodarilo nájsť spoločnú pozíciu. Podľa predsedu CSU a bavorského premiéra Markusa Södera je zákaz predaja áut so spaľovacími motormi „zlou cestou“. „Veriť tomu, že v roku 2035 môže všetko jazdiť na elektrinu, je nerealistické,“ uviedol. Jediné, na čom podľa neho zhoda panuje, je snaha o zachovanie pracovných miest. Konzervatívci a sociálni demokrati sa však líšia v názore na to, ako to dosiahnuť. Spolupredseda SPD Klingbeil však naznačil, že je kompromis stále možné nájsť.
Čiastočnú zhodu našli strany nemeckej vlády v podpore elektromobility. Podľa agentúry DPA v záveroch z nočného rokovania sa uvádza, že vláda bude poskytovať záujemcom o kúpu elektromobilu finančnú pomoc. Dostať by ju však mali len domácnosti s nízkymi a strednými príjmami. Do roku 2029 by malo byť možné z programu na podporu elektromobility čerpať niekoľko miliárd eur. Štátnu pomoc na nákup elektromobilov zrušila predchádzajúca vláda kancelára Olafa Scholza kvôli úsporám na konci roka 2023.
V polovici septembra agentúra Reuters napísala, že Európska komisia presunie revíziu zámeru zakázať v roku 2035 výrobu áut so spaľovacími motormi už na koniec tohto roka. Revízia bola pôvodne plánovaná až na rok 2026. Jej urýchlenie žiadali niektoré členské štáty vrátane Česka.