„Je mi veľkou cťou, že som sa práve stretol s japonskou delegáciou pre oblasť obchodu. Veľký pokrok!,“ napísal Trump na svojej sociálnej sieti Truth Social. Príspevok obsahuje aj fotografiu, na ktorej Trump sedí za svojím pracovným stolom a tesne vedľa neho stojí Akazawa, obaja sa zoširoka usmievajú.
Akazawa po stretnutí s Trumpom hovoril približne 75 minút tiež s ministrom financií Scottom Bessentom, ministrom obchodu Howardom Lutnickom a obchodným splnomocnencom USA Jamiesonom Greerom, uviedol web The Japan News.
Japonský premiér Šigeru Išiba dnes povedal, že podľa Akazawu boli rozhovory „veľmi úprimné a konštruktívne“. Šéf japonského kabinetu si ale zároveň myslí, že rokovania o clách nebudú ľahké. Mieni preto v čo najvhodnejšom momente hovoriť priamo s Trumpom a vyjednať obojstranne výhodnú dohodu, napísala agentúra Kjódó.
Zástupcovia oboch krajín by sa podľa The Japan News mali do konca apríla stretnúť ešte raz.

Japonský export v marci vzrástol
Japonský export vzrástol v marci už šiesty mesiac po sebe, keďže hrozba rozsiahlych amerických ciel prinútila japonské spoločnosti zvýšiť vývoz. Clá však vyvolávajú obavy o vyhliadky japonskej ekonomiky, ktorá je závislá na exporte. Ukázali to vo štvrtok údaje ministerstva financií, píše Reuters.
Podľa údajov ministerstva financií celkový vývoz z Japonska v marci medziročne vzrástol o 3,9 % na 9,8478 bilióna jenov. To je menej ako nárast o 4,5 %, s ktorými počítali analytici, a spomalenie z 11,4 % vo februári.
Vývoz do Spojených štátov, najväčšej exportnej destinácie Japonska, sa v marci zvýšil o 3,1 %, pričom export elektronických súčiastok vzrástol o 35,8 %, liekov o 29,7 % a automobilov o 4,1 %. Dovoz do Japonska v marci ožil a stúpol medziročne o 2 % na 9,3038 bilióna JPY po poklese o 0,7 % vo februári. Ale zaostal za odhadom trhu, ktorý predpokladal jeho zvýšenie o 3,1 %.
Japonsko vykázalo v marci obchodný prebytok 544,1 miliardy JPY (3,35 miliardy eur). Analytici mu predpovedali kladné saldo v priemere 485,3 miliardy JPY. Americké clá by mohli nielen spomaliť export, ale aj znížiť mzdy v exportne orientovaných spoločnostiach, čo bude mať negatívny vplyv na domácu spotrebu, upozornili analytici.

Zavedenie ciel v USA otriasa japonskými priemyselnými dodávateľskými reťazcami, najmä pokiaľ ide o automobily, ktoré sú najväčším vývozným artiklom krajiny. Japonsko minulý rok vyviezlo do Spojených štátov tovar v hodnote 21 biliónov JPY, pričom automobily sa podieľali zhruba 28 % na tomto exporte.
Japonské firmy vyrábajú doma 9 miliónov áut ročne a približne 1,5 milióna z nich dodávajú do Spojených štátov. Okrem toho japonské automobilky vyvážajú do Spojených štátov aj z Mexika a Kanady viac ako 1,4 milióna áut.
Tokio neplánuje odvetu
Japonsko je jednou z prvých krajín, ktoré začali s USA viesť rozhovory o možnostiach zrušenia dovozných ciel. Po náhlom rozhodnutí Trumpa pozastaviť platnosť ním vyhlásených ciel na 90 dní, v prípade Japonska 24 percent, ázijská krajina aj naďalej čelí základnému clu vo výške desiatich percent a 25-percentnému clu na dovoz áut, autosúčiastok, ocele a hliníka do USA. Vyššie pozastavené clá Trump označuje za „recipročné“ a ich výška sa odvíja od obchodného deficitu USA s danou krajinou.
Trumpovo presvedčenie o uvaľovaní dovozných ciel sa podľa článku The New York Times začalo formovať v 80. rokoch. V roku 1988 napríklad v televízii vyzýval na uvalenie 15 až 20-percentných ciel práve na Japonsko.
Hoci Japonsko podľa Kjódó tvrdí, že uvalenie ciel nemusí byť v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO), neplánuje voči Washingtonu podniknúť žiadne odvetné kroky.
